دختر مایه رحمت و کانون عشق‌ورزی در خانواده است

حکیم‌زاده با بیان اینکه بعد از بعثت پیامبر اسلام(ص) از منظر حقوقی هم یک انقلاب اساسی در جایگاه زنان ایجاد شد، گفت: پیامبر اسلام در سیره قولی خود دختران را مایه رحمت، برکت و یکی از کانون های محبت و عشق ورزی خانواده معرفی کردند.

فرزانه حکیم زاده، استاد، پژوهشگر و مدیر گروه تاریخ اسلام جامعه الزهرا (س) در گفتگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان با بیان اینکه پس از بعثت پیامبر اسلام (ص)، انقلاب بزرگی در جایگاه زنان صورت گرفت انقلاب به معنای واقعی کلمه. گفت: زنان در دوره جاهلیت از جایگاه فرو دستی برخوردار بودند؛ به تعبیر قرآن حتی برخی از آنها کوچکترین حق حیات برای دختران قایل نبودند. حتی دختران را زنده به گور می کردند، دین اسلام بالاترین هدیه را به زنان عطا نمود و در قرآن کریم، در شان و منزلت زنان آیاتی را نازل کرد و حتی سوره ای به نام ایشان نازل نمود.

وی با بیان اینکه پس از بعثت رسول خدا (ص ) نگاه ها نسبت به جایگاه زن متحول شد تصریح کرد: بر اساس بیانات رسول خدا (ص) و آموزه‌های قرآنی، یک نگاه کاملا انسانی نسبت به جایگاه زن صورت گرفت و زنان همچون مردان از جایگاه، حقوق و کرامت انسانی برخوردار شدند و بر اساس آیات صریح قرآن هیچ تفاوتی از نظر جایگاه انسانی و کمالات انسانی بین زن و مرد وجود ندارد و زن هم می تواند به بالاترین درجات کمال دست یابد و تنها تقوا و عمل صالح است که سعادت دنیوی و اخروی انسان را رقم می زند.

این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: این نگاه رسول اکرم (ص) بالاترین بشارت ها را برای زنان به همراه داشت و اثرات عمیقی هم در جامعه اسلامی و جهان بشریت به جا گذاشت. پیامبر اسلام در سیره قولی خود دختران را مایه رحمت، برکت و یکی از کانون های محبت و عشق ورزی خانواده معرفی کردند و از حیث عملی هم حتی محبت به دختران را بیشتر از پسران توصیه نمودند. بر همین اساس نوازش کردن، بوسیدن، تکریم و احترام گذاشتن به دختران جزو سیره رسول خدا (ص) به شمار می رود و به دیگران هم بسیار در این زمینه توصیه نمودند به ویژه به فاطمه زهرا (س) احترام بسیاری قائل بودند.

انقلاب در جایگاه زنان بعد از بعثت پیامبر اسلام 

مدیر گروه تاریخ اسلام جامعه الزهرا (س) با اشاره به اینکه بعد از بعثت پیامبر اسلام از منظر حقوقی هم یک انقلاب اساسی در جایگاه زنان ایجاد شد ابراز کرد: در دوره جاهلیت زنان در انتخاب همسر، انتخاب مهریه، استقلال انسانی، حق فعالیت در عرصه های سیاسی و اجتماعی و حتی از ارث بری محروم بودند که با ظهور اسلام همه این حقوق احیاء شد.

حکیم زاده اظهار کرد: به طور طبیعی حضرت معصومه (س) به عنوان یک زن شاخص و برجسته، الگوی مناسبی برای زنان و دختران ما محسوب می شود. ایشان در سن ۲۸ سالگی رحلت کردند و طبق مدارک و شواهد دختر و مجرد بودند. این بانوی بزرگوار از شخصیت علمی و معنوی ویژه و خاصی برخوردار بودند. ضمن اینکه بسیار کوشا و اهل تلاش و همت بودند، برای دیدار و دفاع از امام زمان خودشان ( امام رضا) سفر سختی را بر خود تحمیل کردند به گونه ای که در این مسیر حتی جان شریف خود را نیز از دست دادند؛  شاید به دلیل همین ویژگی های علمی، اخلاقی و معنوی حضرت فاطمه معصومه (س) است که چنین روزی به عنوان روز دختر نامگذاری شده است. قطعا ایشان بهترین الگو برای دختران جامعه ما هستند و این نوع الگوها می تواند هویت واقعی زن را تعریف کند که شخصیت علمی و معنوی اوست نه جذابیت های ظاهری .

تعریف هویت واقعی زن در اسلام با معرفی حضرت معصومه(س)

این پژوهشگر تصریح کرد: با توجه به تحقیقات در زمینه حقوق زنان به جرات می گویم که تاکنون در هیچ مکتبی به اندازه اسلام نسبت به جایگاه زنان تکریم و احترام صورت نگرفته است که یکی از دلایلش توجه اسلام به فطرت و نیازهای اساسی زن و مرد بود؛ به قول شهید مطهری انقلابی که اسلام در جایگاه زن ایجاد کرد، انقلاب سفید بود، چون هم تمام خواسته ها و نیازهای طبیعی زنان و  هم جایگاه مردان حفظ شده است و هیچ کرامتی از آنها خدشه دار و حقی هم ضایع نشده است.

مدیر گروه تاریخ اسلام جامعه الزهرا (س) با بیان اینکه متاسفانه امروزه ما با یک خلاء تربیتی در کل جامعه مواجهه هستیم اظهار کرد: متاسفانه مساله تربیتی از جمله مباحثی بود که نه تنها مورد توجه قرار نگرفت بلکه به صورت صحیح و اسلامی هم پیاده نشد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل مسایل متعدد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که دشمنان خارجی هم در ایجاد آن نقش اساسی داشتند، باعث از دست رفتن بخش عظیمی از فرصت ها و موقعیت ها در کشور شدند ضمن اینکه عوامل نفوذی و کج سلیقگی های برخی از افراد و مسئولان نیز موجب مشکلاتی در حوزه های تربیتی شد.

وی با بیان اینکه کشور ما بعد از پیروزی انقلاب با مسائل و مشکلات زیادی مواجهه شد، اظهار کرد: یکی از بزرگترین مشکلات ما جنگ ۸ سال دفاع مقدس بود که کل سیاست گذاری های کشورمان را تحت شعاع قرار داد. هر چند در آن دوره شبکه معنوی و فرهنگ ایثار و شهادت به برکت خون شهدا و مجاهدت های آنها از شرایط خوبی برخوردار بود اما بعد از اتمام جنگ تحمیلی، مسولان برای عمران و آبادانی کشور برنامه ها و سیاست های توسعه ای اتخاذ کردند که متاسفانه نه تنها این برنامه ها منجر به توسعه اسلامی نشد که توسعه نامتوازن بدون عدالت را نیز به همراه داشت لذا برنامه ها و تصمیمات اتخاذ شده بیشتر با هدف حل مشکلات اقتصادی صورت گرفت.

حکیم زاده همچنین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای تشویق دختران به کسب علم و دانش انواع و اقسام دانشگاه ها بدون توجه به خروجی  و بازار کار آن تاسیس شد و بدون اینکه به ازدواج و نیازهای طبیعی دختران توجه شود، تبعات زیادی تحمیل جامعه شد و دختران زیادی با مدارک تحصیلی بالا و بازمانده از ازدواج بر جای ماند که می بایست در سال‌های جوانی ازدواج کنند و فرزندآوری داشته باشند ولی صرف حضور در دانشگاه ها همه این فرصت ها را از دست دادند.

وی با بیان اینکه امروزه با مسائل و مشکلاتی از قبیل افزایش سن ازدواج دختران و پسران و آمار بالای طلاق مواجهه هستیم خاطر نشان کرد: این در حالی است که زمینه ازدواج هم برای جوانان فراهم نیست و از سوی دیگر هیچ توازونی بین تحصیلات دختران و پسران وجود ندارد ضمن اینکه بحث اشتغال هم یک مشکل اساسی برای پسران محسوب می شود که همه این مسائل و مشکلات موجب یک نوع سرخوردگی در جوانان شده؛ نا گفته نماند که سر ریز شدن این فشارها و ندانم کاری ها در نهایت منجر به بدحجابی و بی حجابی در جامعه شده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه طبق تحقیقات میدانی صورت گرفته، معضل حجاب در جامعه ما دارای ابعاد مختلفی است گفت: معضل حجاب در جامعه ما دارای یک علت یا بعد نیست. نباید توقع داشته باشیم که که فقط یک دستگاه یا نهاد وارد عمل شود. قطعا نیازمند برنامه های فرهنگی گسترده هستیم نه تنها مسایل و مشکلات اقتصادی باید برطرف شود که باید راهکارهای درستی هم اتخاذ شود. علاوه بر اینکه برای ازدواج جوانان باید تصمیمات و برنامه ها خاصی صورت بگیرد، لازم است آداب و رسوم درد سرساز و دست و پاگیر پیش روی ازدواج جوانان هم باید برطرف شود و با نهادینه سازی ازدواج آسان، ازدواجی که بر اساس شناخت و انتخاب درست باشد نه جذابیت های ظاهری صورت بگیرد. در هر صورت مساله حجاب یک مساله چند بعدی است و مساله تربیت هم مهمترین مساله مورد توجه  است.

کد خبر 1760967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha