دور جدید مذاکرات آتش بس غزه امروز در قاهره

یک منبع در جنبش حماس به «عربی ۲۱» گفت: دور جدید مذاکرات امروز چهارشنبه برگزار می شود و در صورت تغییر در پیشنهادات، موضع خود را تغییر خواهیم داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از عربی ۲۱، یک منبع در جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» به «عربی ۲۱» گفت: دور جدید مذاکرات برای آتش بس در غزه از امروز چهارشنبه در قاهره، پایتخت مصر آغاز می‌شود.

این منبع افزود: حماس با پیشنهاد میانجی‌گران پس از دریافت تضمین‌هایی مبنی بر عدم تغییر آن موافقت کرد.

وی تاکید کرد: موضع حماس در تصویب پیشنهاد ارائه شده در صورت اصلاح و تغییرات در توافقنامه تغییر خواهد کرد و ممکن است حماس از آن عقب نشینی کند.

اسامه حمدان، یکی از رهبران حماس در یک کنفرانس مطبوعاتی در بیروت گفت: ما تاکید می‌کنیم که عملیات نظامی در رفح اگر توسط دشمن انجام شود، برای ارتش اشغالگر خوشایند نخواهد بود.

وی افزود: آخرین پیشنهاد آتش‌بس که مورد تأیید حماس است، به خواسته‌های مردم و مقاومت ما پاسخ می‌دهد و حماس با پیشنهاد میانجی‌ها با انعطاف‌پذیری زیاد و امتیازات حساب‌شده برخورد کرده است و دیگر بیشتر از این از آن نمی‌توان کوتاه بیاید.

این مقام ارشد حماس گفت: اکنون توپ در زمین اسرائیل و دولت آمریکاست زیرا متنی که ما با آن موافقت کردیم، توسط واشنگتن پذیرفته شده است.

حمدان افزود: موافقت حماس با پیشنهاد میانجی‌گران در مصر و قطر نتیجه مذاکرات طولانی، دشوار، پیچیده و مستمر در هفته‌ها و ماه‌های گذشته است.

وی با اشاره به اینکه در مراحل مذاکرات، پیشنهادات زیادی ارائه شد که شرایط مقاومت و مطالبات ملی مردم ما را نداشت، ما به خواسته های خود پایبند بودیم و در جاهایی که لازم بود انعطاف نشان دادیم.

هیئت‌های متعددی روز سه‌شنبه برای از سرگیری مذاکرات با هدف دستیابی به آتش‌بس در غزه وارد قاهره، پایتخت مصر شدند.

شبکه خبری قاهره مصر روز سه شنبه به نقل از یک منبع بلندپایه گزارش داد که قاهره میزبان هیئت هایی از قطر، آمریکا و حماس با هدف دستیابی به آتش بس جامع در غزه است.

عصر دوشنبه گذشته، جنبش حماس اعلام کرد که اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی خود، قطر و مصر را از موافقت این جنبش با پیشنهاد دو کشور میانجی در مورد توافق آتش‌بس با اسرائیل در نوار غزه مطلع کرده است.

از سوی دیگر، دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی روز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد: «کابینه جنگ (شورای مینی وزارتی در امور سیاسی و امنیتی) به اتفاق آرا تصمیم گرفت که اسرائیل به عملیات رفح ادامه دهد تا فشار نظامی بر آن اعمال شود.

وی افزود: اگرچه پیشنهاد حماس با خواسته های ضروری اسرائیل فاصله دارد، اما اسرائیل هیئتی را اعزام می کند تا امکان دستیابی به توافق بر سر شرایطی که برای اسرائیل قابل قبول باشد، فراهم کند.

کد خبر 1762239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha