• زیارت عارفانه، آداب و آثار

    زیارت عارفانه، آداب و آثار

    زیارت عارفانه، زائر با تمام وجود خود در حرم حاضر می‌شود و با دلی سرشار از معرفت و عشق، به مقام و منزلت امامزاده یا امام معصوم (علیهم السلام) توجه می‌کند. او با تمام وجود خود با ایشان نجوا می‌کند و حاجات خود را از ایشان طلب می‌کند.

  • ترویج فرهنگ شهادت در مساجد تراز

    ترویج فرهنگ شهادت در مساجد تراز

    مسجد تراز اسلامی، نقش برجسته و اساسی در تربیت والدین ولایت مدار و شهیدان خدایی داشته و دارد. چراکه فضایی را برای والدین ولایت مدار و شهیدان خدایی فراهم کرده است تا در مورد اسلام بیاموزند، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و تعهد مذهبی خود را عمق ببخشد.

  • جای خالی مساجد ایران در جمع کتاب‌های نمایشگاه بین‌المللی تهران

    جای خالی مساجد ایران در جمع کتاب‌های نمایشگاه بین‌المللی تهران

    یک پژوهشگر مسجدی در یادداشتی بر لزوم برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌های علمی و پژوهشی با حضور اندیشمندان و اساتید برجسته با موضوع معرفی مساجد و اهتمام به تهیه کتبی با موضوع مساجد شهرهای ایران در نمایشگاه کتاب تهران تاکید کرد.

  • عزیز برادر، امین ولایت

    عزیز برادر، امین ولایت

    لقب «امین ولایت» به دلیل وصایت امام کاظم(ع) در برخی امور و عدم کتمان حق و اقرار به امامت امام رضا علیه السلام، و همچنین علم و تقوا، شجاعت و فداکاری و مقام معنوی و لقب «عزیز برادر» نیز به خاطر رابطه برادرانه امام رضا (ع) و حضرت احمد بن موسی (ع) که بر پایه مودت، احترام، فداکاری و اطاعت کامل از امامت امام رضا (ع) بنا شده بود، به ایشان اطلاق شده است.

  • «امام‌زادگان علیهم‌السلام، پرچم‌داران جهاد تبیین و معرفت افزایی»

    «امام‌زادگان علیهم‌السلام، پرچم‌داران جهاد تبیین و معرفت افزایی»

    معرفی ابعاد شخصیتی امام زاده‌های عظیم‌الشأن یکی از ضرورت های جامعه است زیرا که این بزرگواران در دوره حیات ظاهری خود با هجرت به مناطق مختلف ایران، به‌نوعی جهاد تبیین کرده‌اند و موجب ترویج معارف اسلامی و تقویت باورهای تشیع شده‌اند.

  • شاهنامه و آغاز تمدن بشری

    شاهنامه و آغاز تمدن بشری

    مهرور در یادداشتی آورده است: حکیم فردوسی تنها سراینده ی سه بخش اسطوره ای . حماسی و بخش تاریخی نیست بلکه گزینشگری هدفمند و پرورنده ی کتابی خردمندانه است. بخش اسطوره ای، کهن ترین بخش این نامه ی شگرف بازتاب زندگی بشر در پیش از تاریخ است و در آن می توان به فرازهایی از جوامع اولیه دست یافت و به ژرفای تاریخ نگریست.

  • کنگره جهانی حضرت‌رضا(ع) و دغدغه‌هایی به ‌وسعت جهان 

    کنگره جهانی حضرت‌رضا(ع) و دغدغه‌هایی به ‌وسعت جهان 

    معاون پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی در یادداشتی به مناسبت برگزاری پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع)، معرفی ایشان به عنوان کانون انسجام‌بخش و متحدکننده انسان معاصر در سرتاسر گیتی و در طول تاریخ بشری، در مواجهه با تکثراتِ بی‌پایان و تشتت‌آمیز معاصر را یکی از کارکردهای این همایش دانست.

  • چرا به مطالعه درباره آمایش سرزمینی مساجد نیاز داریم؟

    چرا به مطالعه درباره آمایش سرزمینی مساجد نیاز داریم؟

    نادر سقاء، نویسنده و پژوهشگر در یادداشتی به تحلیل طرح مطالعاتی آمایش سرزمینی مساجد پرداخت و بر لزوم بهره‌برداری مناسب از امکانات و ظرفیت‌های مساجد تاکید کرد.

  • مسئولان آمریکا حاضرند حتی ملت خود را هم فدای اسرائیل کنند‍!

    مسئولان آمریکا حاضرند حتی ملت خود را هم فدای اسرائیل کنند‍!

    عجیب است که مسئولان آمریکایی حاضرند در دفاع از صهیونیستها دانشجویان نخبه شان را هم بکشند چرا که در بام این دانشگاهها تیربار و تک تیرانداز مستقر کرده اند یعنی در حقیقت این صهیونیستها هستند که مسئولان آمریکایی را در چنگ خود دارند و مسئولان آمریکا حاضرند حتی ملت خود را هم فدای اسرائیل کنند‍!

  • ۱۰ نکته راهبردی درباره بزرگ‌ترین کاخ جشنواره‌ای ایران

    ۱۰ نکته راهبردی درباره بزرگ‌ترین کاخ جشنواره‌ای ایران

    علیرضا معاف، مشاور وزیر فرهنگ در یادداشتی به تحلیل و بررسی ابعاد ساخت بزرگ‌ترین کاخ جشنواره‌ای ایران، آسمانه هنر توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت مردمی پرداخت.

  • غرب بر سر دوراهی سخت تاریخی

    غرب بر سر دوراهی سخت تاریخی

    این روزها جهان شاهد اعتراضات گسترده دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های آمریکا و اروپا به دفاع از مردم مظلوم فلسطین و علیه صهیونیسم است که با برخورد شدید نیروی‌های نظامی این کشورها مواجه‌ شده‌اند. شواهد متعدد گواهی می دهد که این اعتراضات جرقه‌هایی از شروع یک جهنم بزرگ برای سردمداران غرب به شمار می رود

  •  شعار سال منشور جهت دهی مسئولان به اولویت های کشور است 

     شعار سال منشور جهت دهی مسئولان به اولویت های کشور است 

    عبدالرسول جوادی بالاجاده با اشاره به اینکه رهبر فرزانه انقلاب از دهه هشتاد هر سال را بر اساس اولویت ها و ضرورت‌های موجود جامعه به شعاری مزین می‌سازند، گفت: شعار سال «منشور جهت دهی مسئولان کشور» را تعیین و مسیر حرکت را مشخص می کند.

  • رادیو در مهمانی خدا

    رادیو در مهمانی خدا

    محمود خسروی در یادداشت «رادیو در مهمانی خدا» مهمترین شاخصه‌های برنامه‌های شبکه‌های رادیویی را در  ماه مبارک رمضان توجه به ذائقه و نیاز واقعی شنوندگان دانست و نوشت: در ویژه‌برنامه‌های سحر و افطاری رادیو به موضوعات اخلاقی، معرفتی، مناجات‌خوانی و ... پرداخته می‌شود.

  • قُبح‌شکنی از بی‌حرمتی به ماه خدا ممنوع!

    قُبح‌شکنی از بی‌حرمتی به ماه خدا ممنوع!

    حجت الاسلام ایرانی گفت: شاهد اختلاط گسترده و سازمان یافته محرم و نامحرم، قبح شکنی از بی‌حرمتی به ماه مبارک رمضان و محلی برای جولان برخی وابستگان فکری گروهک‌های تجزیه طلب و تهیه خوراک رسانه ای شبکه‌های ضد انقلاب در چندین نقطه استان کرمانشاه بودیم.

  • حضرت خدیجه(س)؛ الگوی جلب مشارکت مردمی در جهش اقتصادی

    حضرت خدیجه(س)؛ الگوی جلب مشارکت مردمی در جهش اقتصادی

    حضرت خدیجه(س) از پول و ثروت خویش برای ایجاد رفاه، کار و اشتغال جوانان استفاده می‌کرد و همواره مالی را به جوانان مطمئن می‌داد تا آن را برای تجارت و درآمد اقتصادی استفاده کنند.

  •   «ضیافت الرحمان»

      «ضیافت الرحمان»

     امید است در این «ضیافت الرحمان»، غفران الهی شامل حال همه و اهل تهجد و تزکیه نفس و مورد عنایات و دعای صاحب نفسان، مخصوصا وجود قدسی حضرت حجت(سلام الله علیه) باشیم.

  • زنان و زیارت

    زنان و زیارت

    یکی از ابعاد زندگی و فعالیت‌های زنان ایرانی که کمتر به آن پرداخته‌اند، سفرها و سفرنامه‌های آن‌هاست. شماری از زنان ایرانی که طی قرن‌های گذشته به پابوسی و زیارت رفته‌اند خاطرات و سفرنامه‌هایی از خود به یادگار گذاشته‌اند.

  • پاتک به تک نفرت پراکنی

    پاتک به تک نفرت پراکنی

    یکی از راهبردهای دشمن نسبت به جامعه ایرانی ایجاد نفرت پراکنی از طریق تحریک دو قطبی ها و گسل های موجود است.

  • بسط علائم و شعائر فرهنگ ایرانی و جهان‌بینی اسلامی در نما و منظر شهری

    بسط علائم و شعائر فرهنگ ایرانی و جهان‌بینی اسلامی در نما و منظر شهری

    بعد از انقلاب، در بروز و تجلی انگاره های فرهنگی در فضای شهری حق مطلب هرگز ادا نشد و امروز ظهور، عینیت و تجسم این صفات در بطن کالبد شهر به هیچ عنوان مشاهده نمی‌شود!

  • تهاجم فرهنگی و  نقش کانون‌های مساجد

    تهاجم فرهنگی و  نقش کانون‌های مساجد

    کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد از جمله نهادهایی هستند که در راستای گسترش فعالیت‌های دینی، علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در جهان اسلام باید فعال‌تر از  هر زمانی باشند.

  • مساجد و مصلاهای نماز جمعه؛ پایگاه هویت‌بخشی به ظهور

    مساجد و مصلاهای نماز جمعه؛ پایگاه هویت‌بخشی به ظهور

    حجت‌الاسلام موسوی هشترودی با اشاره به نقش اثرگذار مساجد در کادرسازی و تربیت سرباز برای حضرت مهدی(عج)، گفت: مساجد و میعادگاه‌های نماز جمعه و اجتماعات مومنین باید محل  دعا برای فرج و هویت‌بخشی به جامعه با محور ظهور باشند.

  • مسجد و کلیسا؛ تبیین مفهوم رابطه معماری و هویت

    مسجد و کلیسا؛ تبیین مفهوم رابطه معماری و هویت

    فرهنگ معماری ما با آسمان آبی همخوانی دارد و با آسمان ابری لندن بسیار متفاوت است معماری ما شاد است، مسجد امام اصفهان، مهربان و شاد و کلیسای نوتردام پاریس، ترساننده و سنگین می باشد.

  • مسجد محوری، از حرف تا عمل

    مسجد محوری، از حرف تا عمل

    هرچند رویکرد مسجد محوری از شعارهای محبوب بسیاری از مسئولان، از گذشته تاکنون بوده، اما هنوز شاهد رونق مساجد به شکل گذشته نیستیم؛ امروزه غفلت از جایگاه مساجد انکار ناپذیر است و نمی‌توان با شعار مسجد محوری و صرفا نگاه تک بُعدی به این مقوله، ساختار مساجد را مانند قبل داشته باشیم.

  • اصول اخلاقی حاکم بر انتخاب و گزینشگری

    اصول اخلاقی حاکم بر انتخاب و گزینشگری

    بی انتخابی و عدم شرکت در انتخابات خود گونه ای انتخاب است.کسانی که به علل و دلایل موجه و غیر موجه در انتخابات شرکت نمی کنند در حقیقت انتخابشان این است که انتخاب را به دیگران تفویض می کنند و با زبان بی زبانی می گویند هر چه دیگران انتخاب کردند.

  • ملت ایران، آیینه حق‌نما

    ملت ایران، آیینه حق‌نما

    دبیر شورای دین پژوهان کشور در یادداشتی نوشت: فشار دشمنان داخلی و خارجی روی اذهان مردم زیاد شده است تا آراء را کاهش دهند ، اما مردم مثل همیشه نشان خواهند داد که حرف های مخالفین نزد ملت ارزش ندارد.

  • گوشه چشمی که غم کارگری بُرد!

    گوشه چشمی که غم کارگری بُرد!

    اسم مسجد گویا تکانی به قلبش داد کمی اراده به قدم‌هایش تزریق کرد، روبروی پله های مسجد که رسید بند آخر اذان بود، چراغ‌های رنگی چشمک زن و پارچه و پرچم زرد و سبز و آبی، انگار قصد نفوذ به غمکده دلش را داشتند...

  • تحلیل فرهنگی از نیمه شعبان

    تحلیل فرهنگی از نیمه شعبان

    عاشقان موعود(عج) باید توجه کنند که نشاط و امید منحصر در جشن‌های نیمه شعبان نیست بلکه مستمر و همیشگی است. ما در هر برهه تاریخی که زندگی می‌کنیم باید امید ایمانی و نشاط انتظاری خود را به آینده روشن به بالاترین حد برسانیم.

  • مبلغان دینی و بیانیه گام دوم انقلاب

    مبلغان دینی و بیانیه گام دوم انقلاب

    بیانیه گام دوم را به واقع می توان شاهکار ارزشمند مقام معظم رهبری دانست چرا که از یک سو نشان دهنده اشراف کامل رهبر انقلاب بر نقاط ضعف و قوت حرکت مسئولان در گام اول انقلاب و ظرفیت های متنوع کشور است و از سوی دیگر صدور آن در شرایط خاص آن زمان قدرت مدیریت استراتژیک مقام معظم رهبری را به همگان نشان داد.

  • چرا باید ۱۲ نفر برای ۸۰ میلیون ایرانی تصمیم بگیرند؟

    چرا باید ۱۲ نفر برای ۸۰ میلیون ایرانی تصمیم بگیرند؟

    در نظام جمهوری اسلامی ایران مردم با رأی به قانون اساسی، شیوه اداره حکومت را تعیین کرده و ساختار کلان و نهادهای اساسی را معین می کنند.

  • برنامه «شش در دو» پلی بین مخاطب و جامعه نخبگانی

    برنامه «شش در دو» پلی بین مخاطب و جامعه نخبگانی

    سید «وحید موسوی» با بیان اینکه برنامه «شش در دو» پلی بین مخاطب و جامعه نخبگانی کشور است که می توانند با کنشگری، تحولی مهم در تصمیم گیری و تصمیم سازی کشور ایجاد کنند، گفت: «مشارکت مردم» و «مردمسالاری» دو اصل مهمی هستند که انتخابات های ایران را در سرتیتر رسانه های جهان قرار می دهد.