نیازهای اورژانسی در حوزه مسکن زیاد است/ دولت برنامه های طرح «جهش تولید مسکن» را جدی بگیرد

ذاکر بر لزوم  مشارکت بخش خصوصی با دولت و مردم تاکید کرد و گفت: اصلی ترین موضوع در ساخت مسکن تکیه بر بخش خصوصی است. راه دیگر این است که زمین رایگان در اختیار مردم قرار دهیم.

حجت الاسلام «سید سلمان ذاکر» نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی اجتماعی خبرگزاری شبستان با اشاره به برنامه مجلس برای تامین مسکن گفت: دولت باید برنامه های طرح «جهش تولید مسکن» و برنامه ۵ ساله هفتم را جدی بگیرد و اختلافاتی که در نوع ساخت مسکن (مسکن های معیشت محور، ویلایی، بزرک یا کوچک) وجود دارد را کنار بگذارد؛ چرا که به قدری نیازهای اورژانسی در حوزه مسکن زیاد است که اصلا ضروتی ندارد در مورد آپارتمانی بودن یا معیشت محور بودن ساخت مسکن صحبت کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه موقعیت استان ها متفاوت است و همه آنها از شرایط یکسانی برخوردار نیستند لذا ممکن است مثلا ساخت مسکن ویلایی یا معیشت محور برای استانی مناسب باشد ولی برای استان دیگر مناسب نباشد؛ بنابراین وزیر باید بر اساس میزان جمعیت و نیاز مردم تصمیمات لازم را اتخاذ نماید نه اینکه چون در گذشته تصمیمی داشته و حالا که به مسولیتی دست یافته، باید نظر قبلی خود را اعمال و اجرا نماید.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ساخت مسکن ۲۵ متری اصلا در شان مردم ایران نیست تصریح کرد: ما باید از راهها و شیوه های مختلف برای ساخت مسکن ورود کنیم و به ویژه در این زمینه به فکر افراد کم درآمد و مستمندی باشیم که توان پرداخت اجاره بها و پول پیش را ندارند. ضمن اینکه بسیج کردن رسانه ها برای نهادینه کردن متراژ و نوع ساخت مسکن کار درستی نیست؛ چرا که مسایل مهمتر از آن داریم که دولت باید در حل آن تعجیل نماید.

وی بر لزوم  مشارکت بخش خصوصی با دولت و مردم تاکید کرد و افزود: اصلی ترین موضوع در ساخت مسکن تکیه بر بخش خصوصی است. راه دیگر این است که زمین رایگان در اختیار مردم قرار دهیم و اعلام کنیم که ما اصلا نمی خواهیم برای شما مسکن بسازیم؛ ما زمین در اختیار شما می گذاریم، خودتان هر طور که  صلاح می دانید بسازید. . بنابراین مشارکت بخش خصوصی در ساخت مسکن و ارایه زمین رایگان به مردم به ویژه به خانواده های دارای سه فرزند از جمله بخش های مغفول مانده است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که این مساله هم مشکل ازدواج جوانان و هم جلوگیری از پیری جمعیت را تا حدودی مرتفع می کند.

حجت الاسلام ذاکر بر لزوم راه اندازی سایتی برای اعلام جوانان مجرد هر استان تاکید کرد و افزود: از طریق این سایت می توانیم یک پایش و نظر سنجی از تعداد جوانان مجرد هر استان  داشته باشیم که قصد ازدواج دارند ولی خانه ندارند و درصد درخواست زمین رایگان از دولت می باشند در این صورت سریع تر به حل مساله دست پیدا می کنیم.

وی با بیان اینکه دیگر وقت حاشیه سازی و فوت زمان گذشته است گفت: مشکلات حوزه مسکن را همه می دانیم و می شناسیم الان دیگر وقت عمل و اتخاذ روش های متعدد و مختلف کارساز برای حل این  قضیه مهم و حیاتی در جامعه است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ۳۰ تا ۴۰ درصد «طرح نهضت ملی مسکن» دولت سیزدهم محقق شده است خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه مساله مسکن یک امر دفعی نبوده بلکه تدریجی است لذا ممکن است خواسته دولت برای ساخت مسکن در سال آینده تحقق بیش از نصف آن باشد. توجه داشته باشید وقتی انبوه سازی می شود، ما حتما باید حد اعلا را در نظر بگیریم، مثلا وقتی گفته می شود چهارمیلیون مسکن در واقع این عدد بیانگر نیاز مبرم ما در حوزه ساخت مسکن است نه اینکه حتما عدد و ارقام چهار میلیون محقق شود به عبارت دیگر این امر حکایت از نیاز بیشتر و اورژانسی بودن موضوع دارد.

حجت الاسلام ذاکر در خصوص واگذاری زمین به خانواده های دارای سه فرزند نیز بیان کرد: این طرح در حال اجرایی شدن است اما کمی با تاخیر صورت می گیرد لذا ضرورت دارد که دولت واگذاری زمین را تسریع ببخشد تا موجب دلسری خانواده ها نشود.

کد خبر 1782730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha