حملات اسرائیل به لبنان و چند نکته

هر چقدر اسرائیل سریع و خشن عملیات می کند حزب الله صبور و هدفمند پاسخ میدهد چرا که از ابتدا به دنبال فرسایشی کردن جنگ با اسرائیل است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، دکتر صادق شاهوارپور مسئول بسیج دانشجویی خوزستان در یادداشتی پیرامون حملات اسرائیل به لبنان نوشته است: 

ترور فرماندهان ارشد محور لبنان ضایعه ای تاثربرانگیز است، رژیم صهیونیستی با ترور فرماندهان مقاومت در فلسطین و لبنان بدنبال شکست مقاومت در این محورهاست اما تجربه نشان داده شهادت فرماندهان از لحاظ راهبردی دستاوردی برای رژیم اسرائیل ندارد چنان که پس از شهادت حاج قاسم فرمانده ارشد جبهه مقاومت، عماد مغنیه، سرلشکر حجازی و ...درگیری ایران با تکفیری های نیابتی در کنار مرزهای ایران به نبرد مستقیم محور فلسطین و لبنان با اسراییل در عمق سرزمین های اشغالی تغییر وضعیت داد.

 ترورهای اخیر اسرائیل با هماهنگی و پشتیبانی کامل تجهیزاتی و اطلاعاتی آمریکا صورت گرفته و کیدون به تنهایی قادر به انجام آن نیست چنانکه همانند ترور شهید عماد مغنیه برخی از این فرماندهان در «لیست سیاه» ایالات متحده قرار داشتند مثل: فواد شکر ملقب به حاج محسن که آمریکا برای ترور یا دستگیری وی جایزه ۵ میلیون دلاری تعیین کرده بود یا ابراهیم عقیل ملقب به «تحسین» که برای ترور یا دستگیری او ۷ میلیون دلار جایزه اعلام شده بود.

۵۰ درصد جمعیت لبنان مسلمان نیستند و فقط قریب به ۲۵درصد جمعیت این کشور را شیعیان تشکیل می دهند به عبارتی حدود ۷۵ درصد مردم لبنان شیعه نیستند.

لبنانی ها ۶۰ درصد عرب و ۴۰درصد غیر عربند که از این میزان حدود۱ تا۲ درصد یهودیان ساکن لبنان هستند.

پراکندگی قومیتی، مذهبی، سیاسی و شکاف های اجتماعی در لبنان بستر مناسبی برای فعالیت سرویس های جاسوسی کشورهای مختلف فراهم کرده است که آسیب های آن در ترورهای اخیر مشهود است.

قریب به اتفاق فرماندهان ارشد حزب الله در جنگ ۲۰۰۶ با اسرائیل به قول معروف از آب و گل درآمده اند و مهم ترین دستاورد آن نبرد تربیت کادر زبده و جنگ دیده در ساختار حزب الله است لذا جنگ نظامی با اسرائیل علی رغم تبعات سنگینی که برای حزب الله و لبنان به بار می آورد تضمین کننده آینده حزب الله با آبدیده شدن نسل جدیدی از فرماندهان است.

هر چقدر اسرائیل سریع و خشن عملیات می کند حزب الله صبور و هدفمند پاسخ میدهد چرا که از ابتدا به دنبال فرسایشی کردن جنگ با اسرائیل است تخلیه شمال سرزمین های اشغالی و فشارهای اجتماعی و اقتصادی حداقل دستاوردهای حزب الله از این استراتژی است. البته دسترسی دشوارتر حزب الله به سلاح و تجهیزات جنگی و احتمال وقوع یک نبرد زمینی طولانی نیز می تواند از عوامل انتخاب این استراتژی باشد فعل و انفعالات میدان نشان داده حزب الله علی رغم دارا بودن ذخایر موشکی و تسلیحاتی کافی دست به اقدام عجولانه نمی زند.

اسرائیل میتواند با حملات هوایی و زمینی به مقاومت در فلسطین و لبنان آسیب بزند این موضوع انکار ناپذیر است، اما حتی بر فرض تصرف زمینی بخشی از خاک لبنان همانند غزه امکان نابودی مقاومت وجود ندارد چرا که سال هاست فرهنگ مقاومت در لبنان نهادینه شده لذا بلافاصله پس از پایان هر جنگی شاهد رویش مقاومت در لبنان خواهیم بود.

کد خبر 1783025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha