نخستین کارکرد تمدنی مسجد عبادی و تربیتی است/ایجاد منظومه فقهی درباره مسجد

آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور در اولین گردهمایی ملی قرارگاه‌های راهبری مساجد در استان‌ها گفت: مسجد تراز، مسجد تمدنی است، بدون اینکه بخواهیم کارکردهای حداقلی را نفی کنیم. اولین کارکرد مسجد در حوزه تمدنی، کارکرد عبادی و تربیتی و معنوی و روحی است که انسان ها در زلال نماز مسجد به اوج عبودیت برسند.

به گزارش گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان: اولین گردهمایی ملی قرارگاه‌های راهبری مساجد در استان‌ها، با حضور رؤسا، معاونان و مدیران ارشد ستادی و استانی نهادها و دستگاه های مرتبط با مساجد، امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در جوار حرم مطهر حضرت ثامن الحجج، امام رضا(ع) آغاز به کار کرد.

آیت‌الله «علیرضا اعرافی» در این گردهمایی طی سخنانی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم در مورد مسجد و جایگاه رفیع آن، اظهار کرد: خداوند در قرآن بیان کرده است که آمران مسجد دارای ایمان و اعتقاد راسخ به خدا و قیامت و به پادارنده ارکان اصلی دین هستند.

مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: طلاب باید نسبت به مطالعه کتب شهید صدر اهتمام داشته باشند؛ بنده در جوانی از شیفتگان افکار ایشان بودم؛ در کتابی که در شرح حال ایشان ذکر شده آمده است، پیک صدام به شهید صدر گفت: شما در معرض محاصره و سپس اعدام هستید ولی اگر به چهار نکته توجه کنید آزاد هستید، ولی ایشان هر چهار نکته را رد کرد، سپس مامور بازگشت و گفته است که از یک خواسته گذشته است ولی ایشان قبول نکرد.

وی ادامه داد: این مامور دوبار دیگر رفت و برگشت ولی در مورد آخر، پیک صدام به وی گفت که شما هر کاری می خواهید انجام بده ولی دست از امام و حمایت از انقلاب ایران باز دارید که اگر چنین کنید شما را سیدالعراق خواهم کرد و گرنه شما را اعدام می کنیم که ایشان با آغوش باز مسیر مرگ با عزت را برگزید.

آیت الله اعرافی گفت: امروزه در کرسی های نجف و قم آرای شهید مورد بحث علما و طلاب قرار می گیرد، ایشان از نوابغ کم نظیر عصر حاضر است. ایشان مجتهدی استنثایی در امور فقهی روز بودند.

وی تصریح کرد: در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی این مطلب را بیان کرده ام که برای اصلاح مسایل فرهنگی همه چیز را به کنار بگذارید و مسجد را با ترازی که رهبری معظم بیان می کنند و از دین ما برگرفته شده است.

نخستین کارکرد تمدنی مسجد عبادی و تربیتی است/ایجاد منظومه فقهی درباره مسجد

مدیر حوزه های علمیه ضمن تاکید بر این مساله که برای احیا و اعتلای مسجد هر کاری که از دست مان بر می آید باید انجام دهیم، افزود: ولایت، مردم و روحانیت سه ضلع نورانی است که می تواند مسجد را به اوج خود برساند؛ دو نگاه اقلی و حداکثری و تمدنی می توانیم به مسجد داشته باشیم؛ اگر نگاه سکولاریستی و دوری از شئون اجتماعی سیاسی باشد انحراف است.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: برخی بیان می کنند که اسلام مجموعه ای از تعالیم است و دارای یک اندیشه کلان تمدنی نیست، ولی معتقد هستیم که اسلام یک اندیشه جامع تمدنی است و تمام تمدن بشر در پرتوی تعالیم نظام مند اسلام شکلی آسمانی و الهی دارد.

وی گفت: مسجد تراز، مسجد تمدنی است، بدون اینکه بخواهیم کارکردهای حداقلی را نفی کنیم. اولین کارکرد مسجد در حوزه تمدنی، کارکرد عبادی و تربیتی و معنوی و روحی است که انسان ها در زلال نماز مسجد به اوج عبودیت برسند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که کارکرد معرفتی و علمی دومین کارکرد مسجد است اظهار کرد: تمام حوزه های علمیه ما در کنار مساجد فعالیت داشته اند و بسیاری از مساجد جامع ما کانون تولید معارف بوده اند.

وی افزود: کارکرد اجتماعی و فرهنگی سومین کارکرد مسجد تراز و تمدنی است. چهارمین نقش، نقش سیاسی است. پنجمین نقش مسجد، نقش اقتصادی و معیشتی و عدالت اجتماعی از منظر اقتصادی است. مسجدی که در تراز تمدن اسلامی است، چنین ویژگی هایی دارد.

آیت الله اعرافی ادامه داد: در صدد رفع مساجد اقلی نیستیم، ولی باید قله ای که در نظام اسلامی تعریف شده است و مقام معظم رهبری نیز به آن تاکید کرده اند برسیم.

وی با بیان این مطلب که حوزه های علمیه پیوندی ناگسستنی با مسجد و حرم داشته اند، تصریح کرد: می توانیم در باب مسجد به یک منظومه فقهی در حوزه مسجد و فقه برسیم. اموراتی که در مسجد مباح و حرام و... است در فقه مسجد احکام آن مشخص است ولی مساله حضور در مسجد دارای استحباب ذاتی است که باید این مباحث نیز تبیین شود.

مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: مسجد با این ویژگی ها، حرکت ساز و هویت ساز و تمدن ساز است. در دوران نظام طاغوتی مساجد در تراز بودند و این حرکت عظیم را شکل دادند. باید این نگاه تمدنی را در تمام امورات ساری و جاری کنیم.

وی گفت: طبعا در این مسیر، نیازمند عزم جهادی در هم افزایی نهادهای مرتبط با مسجد هستیم. امروزه با سرانه ها و شاخصه های مرتبط با مسجد فاصله زیادی داریم. تصویر ما این است که باید به سمت میانگین هر هزار نفر یک مسجد و مسجد سه وعده نماز و حداقل یک روحانی تمام وقت آموزش دیده برویم، در این زمینه نیازمند همکاری نهادهای بهم پیوسته و منسجم با تاکید هم افزایی و مردمی بودن هستیم.

عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: همه دستگاه ها باید پیوست مسجدی داشته باشند. همه کسانی که دور میز هیئت دولت می نشینند باید نسبت خود را با مسجد مشخص کنند. آموزش پرورش چنین رویه ای را آغاز کرده است.

آیت الله اعرافی افزود: از سالهایی که برای راهبری حوزه اقدام به تدوین اسناد کردیم در منظومه اسنادی که بیش از صد طرح تحولی را شامل می شود، طرحی به نام آمایش وجود داشت. در این طرح کارکردهای گوناگون روحانیت مشخص شد که یکی از مهمترین آنها ماموریت های نخستین حوزه از جمله مسجد محوری بود.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که طرح آمایش دارای سی محور خاص بود که خدمت مقام معظم رهبری عرضه شد، بیان کرد: این طرح آمایش به کرونا رسید که به تاخیر افتاد که انجام شده است و امروزه در یک مسیر مشخص قرار گرفته است. امروز نیز نکاتی نیز مطرح شده است که امیدواریم این حرکت جدید گامی بلند در حرکت مسجد و کارکردهای متنوع مسجد برای پیش برد آرمان های اسلام باشد.

وی گفت: مساله مدرسه علمیه و مسجد بسیار مهم است که ترجیحا باید در کنار هم باشند. برخی درس ها باید در مساجد ارایه شود. مساله دیگر آنکه استادان و محققان با مساجد توسعه یابد. استاد و محقق و شخصیت های حوزوی باید صاحب مسجد باشند. امام خمینی(ره) و علمای بزرگ معاصر ما در مساجد دارای کانون عظیم فعالیت بودند.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: در درختواره رشته های حوزه رشته های مرتبط به مسجد پیش بینی شده است، ولی باید آنها را در یک عرصه کاملا مشخص به کار ببریم. امسال مجتمع تربیت مدیر را نیز در حوزه آغاز کرده ایم. تربیت امام جماعت و مدیر فرهنگی نیز آغاز شده است.

وی اظهارکرد: امروزه در استان ها به صد رشته علمی تدریسی رسیده ایم که امیدواریم رشته های مرتبط به مساجد در استان ها توسعه یابد؛ طرح های هجرت و امین و ارتباط آنها با مسجد و همچنین مطالعات و تحقیقات مسجد نیز بسیار مهم است.

در ادامه این گردهمایی حجت الاسلام و المسلمین «سید مهدی خاموشی»خیریه، بر موضع همیشگی رهبر معظم انقلاب مبنی بر اداره مسجد به وسیله مردم تأکید کرد و تقویت این نگاه راهبردی را از وظایف قرارگاه ملی مسجد دانست.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، ادامه داد: قانون به سازمان اوقاف اجازه دخالت در امور داخلی مساجد را نداده است و ما مساجد توانمند در حوزه رقبات را ساختارمند می کنیم که با همت امنا، با توان داخلی اداره شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی در ادامه گفت: قرارگاه ملی مسجد با استعانت از نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه، باید به حفظ و تقویت ساختار مردمی اداره مساجد فکر کند و در عین حال، باید مسائل و چالش های متنوع حقوقی مساجد را پیگیری و حل و فصل کند و این مهم به مدل سازی نیاز دارد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین «محمد محمدیان» طی سخنانی اظهار کرد: ما قرار است خدمتگزار مساجد باشیم تا با تطهیر ظاهر مسجد، امکان تطهیر باطنی اهل مسجد را فراهم کنیم، محوریت این قرارگاه، نمایندگان رهبر معظم انقلاب در استان ها هستند و اینکه پشتیبان مسجد باشیم، ممکن است با این نگاه حاشیه ای که کار به اسم چه کسی تمام می شود آلوده شود و باید از این ابتلائات مراقبت کنیم و همه نهادها و دستگاه های مرتبط، رکنی از این پشتیبانی محسوب می شوند.در مسجد، باید افراد سرعت بگیرند و اوج بگیرند، نه اینکه با درگیری در اختلافات متوقف شوند.

معاون ارتباطات حوزه ای دفتر مقام معظم رهبری، در ادامه بر اهمیت و ضرورت تقسیم کار صحیح و شفاف میان نهادها و دستگاه های مرتبط با مسجد تاکید کرد و گفت که در آخرت، نسبت به آنچه که توان انجام آن را برای پشتیبانی از مساجد داشته باشیم و مضایقه کنیم، سوال خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان، همچنین، مسجد را خانه امام جماعت دانست و ارتقاء شأن امامت مسجد را به عنوان یکی از مأموریت های مهم پیش روی قرارگاه ملی مسجد ذکر کرد و اظهار امیدواری کرد که این گردهمایی، سال آینده در شرایطی تکرار شود که برای پشتیبانی معنوی و مادی از مساجد، گام های بلندی رو به جلو برداشته شده باشد.

کد خبر 1762370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha