آمادگی مجمع جهانی تقریب برای ایفای نقش در زمینه تحقق هدف امت واحده اسلامی

دکتر شهریاری تاکیدکرد که مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی، آمادگی خود را برای ایفای نقش سازنده برای تحقق هدف امت واحده اسلامی اعلام می‌کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، دکتر حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در همایش مشورتی علمای جهان اسلام که در استانبول برگزار شد، تاکیدکرد: جهان اسلام طی ماه‌های اخیر شاهد تحولات گسترده و عمیقی بوده است که به مهمترین آنها به طور خلاصه اشاره می‌کنم.

وی در این باره توضیح داد: عملیات «طوفان‌الاقصی»، که نتیجه سال‌ها ظلم، محاصره و کشتار در حق مردم مظلوم غزه در کنار سکوت مجامع بین المللی و نهادهای مدنی و عدم اتخاذ گام عملی برای خروج از این وضع اسف‌بار بود. این عملیات به موجب کلام خداوند در این آیه شریفه انجام شد: أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَیٰ نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ : به مسلمانان که مورد قتل (و غارت) قرار گرفته‌اند رخصت (جنگ با دشمنان) داده شد، زیرا آنها از دشمن سخت ستم کشیدند و همانا خدا بر یاری آنها قادر است.(آیه 39 سوره حج)

دکتر شهریاری افزود: این عملیات، پاسخ و واکنش طبیعی و قاطع و مشروع در برابر اشغالگران و اقدامات نژادپرستانه و تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی بود و هرگز هیچ عامل خارجی در آن دخالت نداشت و برنامه‌ریزی و اجرای آن توسط رزمندگان فلسطینی صورت گرفت. این عملیات، ضعف اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را آشکار کرد و بیش از پیش، ابهت این رژیم زورگو را درهم شکست.

وی تصریح کرد: مردم مظلوم غزه، بیش از هفت ماه است که در برابر تهاجم وحشیانه صهیونیستی مقاومت می‌کند، تجاوزاتی که طی این مدت به شهید و مفقود شدن بیش از چهل هزار نفر و زخمی شدن حدود هشتاد هزار زن و کودک و جوان و آواره شدن دو میلیون نفر منجر شد که منازلشان بمباران شده است.

دبیرکل مجمع تقریب افزود: بسیار تاسف بار است که ما شاهد موضع ضعیف شورای امنیت سازمان ملل و عمل نکردن به مسئولیت‌های خود در محافظت از امنیت و صلح و مقابله با این جنایات جنگی هستیم که این رژیم علیه مردم فلسطین مرتکب می‌شود.

وی با بیان اینکه حامیان رژیم صهیونیستی و در راس آنها، آمریکا و برخی کشورهای غربی،تمام توان و امکانات مالی و تسلیحاتی خود را برای حمایت از این رژیم غاصب و جلوگیری از فروپاشی آن به کار گرفتند، گفت: آنها معتقدند بقای این رژیم در منطقه تضمین ‌کننده ادامه تحقق منافع و مصالحشان است و کاری به جایی رسیده که رئیس‌جمهور منحوس آمریکا گفته است اگر اسرائیل وجود نداشت، آمریکا حتما برای حفظ منافع خود، اسرائیل دیگری را ایجاد می‌کرد.

دکتر شهریاری خاطرنشان کرد: طمع‌ورزی‌های نظام استکبار جهانی و دروغ بودن شعارهای آزادی و دفاع از حقوق بشر آنها بیش از هر زمانی کاملا آشکار شده و بر کسی پوشیده نیست.

وی ادامه داد: حمایت آمریکا و کشورهای غربی از عاملان ارتکاب جنایت کشتار دسته‌جمعی و نسل‌کشی در غزه پرده از نفاق و دورویی حاکمان این کشورها کنار زد و جهان در برابر ادعاهای دروغ آنها سکوت نخواهد کرد.

دکتر شهریاری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران، در پاسخ به ماجراجویی دشمن صهیونیستی غاصب و تجاوز آن به کنسولگری ایران در سوریه پس از ارائه شکایت به شورای امنیت و پس از آنکه این شورا هیچ موضع عملی اتخاذ نکرد، عملیات «وعده صادق» را انجام داد، تاکیدکرد: این عملیات با استناد به معاهده وین انجام شد و درسی به دشمن صهیونیستی داده شد تا در صورتی که بخواهد دوباره دست به چنین ماجراجویی‌هایی بزند، خوب به پیامدهایش بیندیشد. عملیات وعده صادق صرفا آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از خود در برابر زورگویی و قلدرمآبی رژیم صهیونیستی را نشان داد.

وی افزود: جهان در پی مقاومت در برابر ظلم مستکبران، شاهد شکل‌گیری نظام جدیدی است که تاثیر خود را نه فقط بر جهان اسلام بلکه بر تمام طالبان عدالت در گوشه گوشه جهان و حتی بر خود کشورهای غربی گذاشته است، ما امروز شاهد طلیعه تمدن نوین هستیم، تمدنی که مبتنی بر ایمان و اطمینان به وعده الهی در کنار استقلال و اعتماد به نفس هستیم و همه این عوامل، بشارت دهنده جهانِ حاکمیت عدالت در تعاملات بین المللی هستیم.

دبیرکل مجمع تقریب خاطرنشان کرد: دین حنیف اسلام در تاریخ خود ثابت کرده که قدرت آن را دارد که همه مستضعفان را در کنف حمایت خود قرار داده و صفوفشان را متحد و یکپارچه کند تا در برابر ظلم فرعونیان و قارونیان مقاومت کرده و به پیروزی دست یابند.

وی در پایان برای حل مشکلات و شرایط بحرانی در صحنه بین‌المللی مواردی را پیشنهاد کرد: 1-دشمنان اسلام قطعا دست از تجاوزگری خود برنخواهند داشت، بنابراین، تنها راه برای ایستادن در برابر طمع‌ورزی‌هایشان، تحقق «امت واحده» و ایجاد نهادهای بین‌المللی اسلامی مقتدر است و علمای مسلمان بیشتر از دیگران قادر به ایفای نقش در زمینه تحقق اتحاد امت اسلام هستند به همین سبب از علمای کشورهای اسلامی درخواست می‌کنم که حداکثر تلاش‌های خود را برای دور کردن مسلمانان از نزاع و خصومت‌ورزی مذهبی به کار گیرند تا همگی در یک صف واحد در برابر دشمن اصلی آنها بایستند، دشمنی که پرده از چهره قدار و کثیف خود برداشته است. مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی، آمادگی خود را برای ایفای نقش سازنده در این زمینه برای تحقق هدف امت واحده اسلامی اعلام می‌کند. 2-تنها راه برای برقراری امنیت و صلح در منطقه، پایان اشغالگری استعماری اسرائیل و پایان اقدامات ظالمانه این رژیم علیه ملت فلسطین و دستیابی ملت فلسطین به حقوق برحق خود به ویژه حق تعیین سرنوشت، استقلال، حق بازگشت(آوارگان) و مشارکت همه فلسطینیان اعم از مسلمانان، مسیحیان و یهودیان در برپایی نظام سیاسی که اکثریت آنها بر اساس همه پرسی عمومی انتخاب کنند و این تنها راه حل مسئله فلسطین است. 3-حمایت از مردم مظلوم فلسطین، اولویت مشترک جهان اسلام برای تحقق وحدت است، جنبش فلسطینی در کرانه باختری، نوار غزه و مناطق اشغالی فلسطین برای دفاع از حقوق انسانی خود به حمایت همه جانبه جهان اسلام نه فقط در سطح حرف بلکه در عمل نیاز دارد، البته مسئولیت کشورهای همسایه در این زمینه سنگین‌تر است.

دکتر شهریاری در پایان اظهار داشت: کسانی که به عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی اشاره می‌کنند، باید از این کار برحذر باشند، ما به آنها اعلام می‌کنیم که تمایل و اعتماد به این دشمن هیچ سودی برای کسانی که روابط خود را با آن عادی می‌کنند، ندارد و این را تاریخ از زمان مسئله (یهودیان) بنی قریظه تا دوران حاضر ثابت کرده است. این رژیم نژادپرست هر گاه فرصت پیدا کند، از پشت به شما خنجر خواهد زد، این رژیم به هیچ عهد و پیمانی پایبند نیست و بر ادامه ویرانگری و شعله‌ور کردن آتش نزاع و درگیری در جهان اسلام پافشاری می‌کند، چرا که اکنون در ضعیف‌ترین مراحل حیات خود قرار دارد، در حالی که پیروزی آشکار (محور مقاومت) به یاری خدا قریب الوقوع است.

کد خبر 1763343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha