تئاتر «شبستان» توانست ذائقه مساجد را تغییر دهد

حجت‌الاسلام خداداده گفت: برای اولین بار آثار جشنواره تئاتر شبستان در ۱۴ مسجد به نمایش درآمد؛ این یعنی توانستیم ذائقه مساجد را تغییر دهیم، یعنی توانستید جریان ایجاد کنید اما باید پای همه مشکلاتش بایستیم و سیر تحولی را در ساختار رقم بزنیم.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، مراسم تقدیر از هنرمندان تئاتر شبستان صبح امروز (دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت ماه) در محل باغ زیبای تهران برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام امرودی، مشاور وزیر امور خارجه در امور فرهنگی، مجتبی مطهری، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، حجت الاسلام کمال الدین خداداده، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور حضور داشتند؛ همچنین از جمع هنرمندان حاضر در این مراسم می‌توان به چهره هایی چون مسعود فروتن، پیشکسوت عرصه تئاتر و تلویزیون، عطیه غبیشاوی، بازیگر، شهرام کرمی، کارگردان و ابوالفضل همراه بازیگر و رئیس فرهنگسرای نیاوران، فرهاد بشارتی، بازیگر و سید حسین فدایی حسین کارگردان و ... اشاره کرد.

تئاتر «شبستان» توانست ذائقه مساجد را تغییر دهد/رویش‌های شبستان واقعی بود نه فِیک

تئاتر «شبستان» توانست ذائقه مساجد را تغییر دهد/رویش‌های شبستان واقعی بود نه فِیکحجت‌الاسلام والمسلمین کمال‌الدین خداداده در این آیین، گفت: وقتی سنگر کانون‌های مساجد را تحویل گرفتیم تمام تلاش ما به این سوال معطوف بود که کانون های در مسجد چه وظیفه ای دارند چه اتفاقی باید توسط آنها بیفتد، مسجد ساحات و ارکان مختلفی از امام جماعت، بسیج، کارگزاران و هیات امنا.... دارد، همه مسجد که ما نیستیم، بخشی که ما به عنوان کانون‌های مساجد حضور داریم و بخشی که می توانیم تاثیرگذار باشیم را مورد توجه قرار دادیم.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور افزود: علاوه بر موضوع هنر ما شما هنرمندان حاضر را شخصیت های مسجدی می‌دانیم، زیست بوم مسجد ابلاغیه و بخشنامه و دستورالعمل را برنمی تابد، مسجد پایگاه مردمی است و لذا زیست بوم مسجد هم مردمی است، از سوی دیگر نظر مقام معظم رهبری این است که مسجد را باید مردم اداره کنند.

وی ادامه داد: حدود ۲۰ تا ۳۰ سال فعالیت تئاتر مساجد از این جنس تقریباً تعطیل بود، ما به این رویکرد توجه کردیم که استادان مطرح تئاتر با بچه های مسجد دیدار داشته باشند، شما هنرمندان تئاتر را یک سبک زندگی معرفی کردید. ما دنبال تربیت بازیگر حرفه ای نیستیم البته اگر چنین شود هم جلویش را نمی گیریم.

تئاتر «شبستان» توانست ذائقه مساجد را تغییر دهد/رویش‌های شبستان واقعی بود نه فِیک

حجت الاسلام خداداده تصریح کرد: اینکه تصور کنیم که مساجد خالی است و داریم شگرد می زنیم تا مردم را به مساجد بیاوریم تصور غلطی است، امروز هر مسجدی که برنامه دارد مملو از جمعیت است، اگر ساحت فرهنگی، هنری و اقتصادی مسجد رو به راه باشد مردم استقبال می‌کنند، اما هر وقت این نرم افزار مدیریتی را از مسجد دور کردیم و مسجد تبدیل به یک نمازخانه صرف شد با استقبال هم مواجه نشد.

رییس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور ادامه داد: ما بهترین قلم ها را از اهل علم داشتیم، بهترین نقاشی های داستان پردازی چیزی جز مثنوی معنوی، بوستان و  گلستان سعدی و.... بوده است؟، اینان همه از عرفا و بزرگان ما بوده اند، وقتی تئاتر را در مسجد به خدمت می گیریم یعنی می‌خواهیم بچه هایمان نویسندگی، کار فکری و فعالیت را از مسجد یاد بگیرند.

وی در ادامه ابراز کرد: اگرچه کار در حوزه فرهنگ سخت و در حوزه مضیق مسجد است، اما برای اولین بار آثار جشنواره تئاتر شبستان در ۱۴ مسجد نمایش اجرا شد، این یعنی توانستیم ذائقه مساجد را تغییر دهیم، یعنی توانستید جریان ایجاد کنید اما باید پای همه مشکلاتش بایستیم و سیر تحولی را در ساختار رقم بزنیم.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور خاطرنشان: این جنب و جوشی که ذیل اجرای نمایش ها در مساجد ایجاد شد خوب است، چند نفر را هم شناسایی کنید که بشود در سطح حرفه ای روی آنها سرمایه گذاری کرد، در هرحال امیدوارم که امسال بتوانیم جشنواره تئاتر شبستان را به شکل گسترده تقویت کنیم و این تعاون و همکاری منجر به ارتقای آموزش‌ها و گسترش این رویداد در سطح وسیع شود.

مسجد باز هم باید محور همه امور محله شود

تئاتر «شبستان» توانست ذائقه مساجد را تغییر دهد/رویش‌های شبستان واقعی بود نه فِیک

در ادامه حسین عالم بخش با بیان این‌که در گذشته فعالیت‌های مختلفی در سطح مساجد در جریان بود، گفت: از مراسمی چون عقد تا اجرای نمایش و فعالیت های متنوع دیگر همواره در مسجد تعریف می شد، با توجه به این نقش و جایگاه مسجد در جامعه امیدوارم دوباره مسجد محور همه امور محله شود و جریان عظیم فرهنگی و هنری که در مساجد با بودجه بسیار اندک اتفاق افتاده است، گسترش یابد.

مشاور هنری رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور افزود: «مسجد، تئاتر، آگاهی» شعار مدرسه تئاتر شبستان بود، این شعار در مفاهیم مختلف نمود دارد و روحیه نشاط و خودباوری را در خود جای می دهد که ما نیز در سطح نمایش ها این مساله را به جد مورد توجه قرار داده بودیم، از سوی دیگر هدف ما دقیقا منویات مقام معظم رهبری در عرصه تئاتر بود.

«شبستان» درصدد مردمی کردن تئاتر

وی در ادامه گفت: بار مانده روی زمین کشور از فرمایشات مقام معظم رهبری، عرصه تئاتر است، حتی در تئاتر صحنه و آمفی تئاترها، اتفاقی که باید بیفتد، نمی افتد، تئاتر برای مردم است و رهبری نیز همواره تاکید داشتند که تئاتر باید مردمی شود اما در همین حد باقی ماند، من امیدوارم که این اتفاق در جشنواره تئاتر شبستان محقق شود.

مشاور هنری رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور ادامه داد: ذیل برگزاری جشنواره تئاتر شبستان، محور کار خود را بر سه قسم آموزش‌های حضوری، استادیاران و آموزش های مجازی استوار کردیم، ما در بخش آموزش حضوری در کارگاه های چند روزه در استان‌های مختلف دوره برپا کردیم و استقبال بی نظیر بود و حتی از روستاهایی که در سطح استان‌ها بودند شرکت کننده داشتیم.

عالم بخش تصریح کرد: هدف ما جریان سازی و همچنین انتقال تجارب اساتید و داوران جشنواره بود تا ذیل این رویکرد استعدادها متبلور شود، برای مثال در حوزه استادیاران از چند تن از اساتید دعوت کردیم که در استان ها همراه ما بودند، از سوی دیگر سامانه بچه های مسجد سامانه فعالی است و ارتباط و تعاملی با همکاران و اساتید برقرار بود و آثار در رفت و برگشت بود و اساتید نظارت داشتند.

تئاتر «شبستان» توانست ذائقه مساجد را تغییر دهد/رویش‌های شبستان واقعی بود نه فِیک

تولید ۱۰۰ فیلم کوتاه برای مدرسه تئاتر شبستان

وی گفت: تلاش ما تولید ۱۰۰ فیلم کوتاه ۱۰ دقیقه ای برای مدرسه تئاتر شبستان است.

مشاور هنری رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور با اشاره به روند برگزاری کارگاه های آموزشی در سطح استان‌ها افزود: سوی دیگر برخی از این کانون‌های فرهنگی هنری به اندازه ای دور از مکان برگزاری کارگاه ها (مرکز استان ها) بودند که رفت و برگشت سخت بود و اساتید چندساعت تا رسیدن به کانون‌ها فاصله داشتند اما تلاش دعدالت فرهنگی رعایت و همه بچه های مسجد از اقصی نقاط کشور از این دوره ها بهره مند شوند.

عالم بخش با بیان اینکه اکنون بسیاری از این گروه های تئاتر خودشان خرج خودشان را تامین می کنند، ادامه داد: این جای تقدیر دارد که گروه ها به اندازه ای تقویت شدند و کار حرفه ای ارائه می‌کنند که برای اجراهای خود در سطح مساجد مبلغ دریافت می‌کنند.

وی در ادامه گفت: امیدوارم در سال پیش رو جشنواره تئاتر شبستان بیش از پیش تقویت شود، اکنون جریانی که باید شکل گرفته است و به جد می گوییم اگر حمایت‌های حجت الاسلام خداداده و صبوری جناب مقدم نبود، کار با این نتیجه درخشان همراه نبود.

در ادامه مسعود فروتن طی سخنانی گفت: خوشحالم چنین دم و دستگاهی برای پرورش کار تئاتر به عنوان مادر هنرهای نمایشی راه افتاده است، متاسفانه تلویزیون دیگر تئاتر ندارد، سال هایی بود که تله تیترهایی را کار می کردیم به خصوص برای دانشجویان رشته های تئاتر.

این استاد پیشکسوت تئاتر ادامه داد: حالا که مسجد را به عنوان جایی برای کار تئاتر قرار دادیم، پیشنهاد من ایجاد یک مکان واحد است، یعنی جایی برای محل نمایش بچه ها باشد، فکر می‌کنم اولا باید یک، سالن داشته باشیم و بعد روی این جشنواره تبلیغات شود، اکنون دنیای مجازی فضای مناسبی برای تبلیغ است، ما فقط دانشجو و متن نمی‌خواهیم بلکه مکان برای ارائه هنر برای بچه هایی می خواهیم که قصد دارند کار یاد بگیرند.

تئاتر «شبستان» توانست ذائقه مساجد را تغییر دهد/رویش‌های شبستان واقعی بود نه فِیک

رویش های واقعی نه فِیک!

در ادامه محسن سلیمانی فارسانی اظهار کرد: یک چیزی که در این جشنواره به معنای واقعی تفاق افتاد و به قول معروف فیک(جعلی) نبود، رویش های جشنواره بود، استنباط شخصی من این است که در حوزه تئاتر شبستان بدون اغراق بسیاری از رویش ها از سنین و گروه های مختلف را دیدیم و بسیاری از افرادی که در این جشنواره شرکت کردند با رویکرد و نگاه تازه ای با تئاتر رو به رو شدند.

استاد راهنمای مدرسه تئاتر شبستان دامه داد: همواره این حس را داشتیم که شرکت کنندگان در این جشنواره آد مهای واقعی هستند که وارد جریان تئاتر کشور می شوند، اما استمرار این ماجرا بسیار مهم است تا شرکت کنندگان همواره زیر چتر این جشنواره باشند، این رویکرد از رخوت آنها جلوگیری می‌کند.

وی ابراز امیدواری کرد که در آینده جشنواره تئاتر شبستان گسترش یابد و منجر به کشف استعدادهای علاقه مند شود.

در ادامه علی یعقوب زاده طی سخنانی گفت: باید از لحاظ سخت افزاری جایگاهی را برای تئاتر در مساجد داشته باشیم، تئاتر باید در مسجد جایگاه خودش را داشته باشد، این جشنواره نیازمند تدارکات است، اگر همین آموزش و بنیان های فکری که در موردش صحبت می کنیم مکتوب و در وهله بعد مطرح نشود این تئاتر در مسجد نتیجه نمی‌دهد.

در بخش پایانی این مراسم با حضور حجت الاسلام و المسلمین کمال‌الدین خداداده، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور، حسین عالم بخش، مشاور هنری رئیس این ستاد، مهدی اله ویردی زاده، معاون پشتیبانی و توسعه منابع این ستاد، محمدتقی محمدیان، معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد، مهدی مقدم، معاون فرهنگی هنری این ستاد و همچنین مسعود فروتن، هنرمند پیشکسوت از اساتید و هنرمندان جشنواره تئاتر شبستان تقدیر به عمل آمد.

تئاتر «شبستان» توانست ذائقه مساجد را تغییر دهد/رویش‌های شبستان واقعی بود نه فِیک

بر پایه این گزارش، در این بخش از ساغر لطفی نژاد، ابوالفضل همراه، فرهاد بشارتی، سید حسین فدایی حسین، علیرضا استادی، سیروس کهوری نژاد بندری، عطیه غبیشاوی، زهرا یوسف نیا، مرتضی اسدی مرام حسینعلی شوندی، محمد لارتی، محسن سلیمانی فارسانی، مهدی دریایی، امیر مشهدی عباس، سعید نژد نجفیان، ندا ثابتی، محراب محمدزاده، اتابک پورنادری، حسن موذنی، مهرداد نظام آبادی، اعظم رحمان بروجردی، مهری سادات آل آقا، معصومه مهدی خواه یزدان دوست، فهمیده میرزاحسینی، حمید ابراهیمی اهورایی، علی یعقوب زاده، شهرام کرمی تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 1761984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha