توافقات جدید ستاد مرکزی اربعین با عراق/ آمادگی خیران ایرانی برای ساخت شهرک زائران

رییس ستاد مرکزی اربعین از حذف مرحله ثبت اطلاعات زائران در پلیس راه خبر داد و گفت: با طرح سجاد تبادل اطلاعات برخط گذرنامه زائران با پلیس گذرنامه عراق انجام می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، سردار مجید میراحمدی، دبیر ستاد مرکزی اربعین در جمع خبرنگاران بعد از جلسه این ستاد با دستگاه ها و نهادهای مسئول در این ستاد گفت: عبور آسان از مرزها برای زائران که مشکل سنوات قبل بود امسال به خوبی حل شده و شاهد تحول در این امر هستیم. در ادامه همکاری ها با کشور عراق با طرح سجاد در تبادل اطلاعات برخط گذرنامه مقرر شد تا این امر در پلیس عراق انجام شود. در سال قبل این تبادلات اطلاعات در دو مرز صورت گرفت و امسال در چهار مرز ورودی به کشور عراق این اقدام صورت می گیرد.

حذف بازرسی دستی وسایل زائران اربعین

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در مورد بازرسی از وسایل همراه زائران اظهار داشت: قرار شد با توافق هیئت عراقی یک مرحله از بازرسی وسایل زائران حذف شود که دولت عراق در این زمینه کار وسیع و شایسته ای را انجام داده است و بیشتر مسیرهای خروجی زائران به سیستم های کنترل و ایکس ری مجهز شده تا سرعت و دقت در انتقال زائران افزایش یابد و مرحله کنترلی دستی زائران توسط دولت عراق حذف می شود.

وی در مورد اسناد گذرنامه زائران گفت: مبنای پذیرش اسناد رسمی زائران بر اساس اسناد سال قبل انجام شده و گذرنامه زیارتی اربعین مبنای این سفر است. در این موضوع مشکلی نداریم و عزیزان می تواند با خیال راحت گذرنامه مورد نیاز خود را تهیه کنند.

دبیر ستاد مرکزی اربعین در مورد عبور زائران غیر ایرانی از مرزها و توافق با کشور عراق خاطرنشان کرد: توافقات خوبی در مورد عبور زائران غیر ایرانی از مرزها انجام شده البته ملاحظاتی برای زائران پاکستانی صورت گرفته و مشکلاتی در این زمینه به وجود آورده است که قرار شده در سفر وزیر عراق به ایران پیشنهاد خود را نسبت به چگونگی پذیرش زائران پاکستانی اعلام کنند و برای زائران غیر پاکستاین بر مبنای سند خادم برای اتباع اسناد مورد نیاز آنها صادر می شود.

وی ادامه داد: در مورد پایانه های مرزی و گاراژهای نجف و کربلا نیز درخواست ما این بود تا این گاراژها برای زائران آزاد شود که در این زمینه نیز ساماندهی و اقدامات خوبی انجام شده است.

تمهیدات راهنمایی و رانندگی دولت عراق برای کاهش تصادفات جاده ای

وی در مورد تصادفات جاده ای در سفر اربعین خاطرنشان کرد: بیشترین آمار فوتی ها مربوط به تصادفات جاده ای بود که با کشور عراق گفت و گو کردیم تا کمیته مشترکی در این زمینه شکل بگیرد. بر همین اساس دولت عراق جاده های خود را مجهز به دوربین کنترل سرعت، الزام بودن کمربند اتومبیل و عدم استفاده از موبایل را مد نظر قرار داد و همچنین با استفاده از استقرار پلیس های راه در جاده ها کنترل سرعت رانندگان عراقی صورت می گیرد.

سردار میراحمدی در مورد انتقال زائران از حوزه ریلی، دریایی و هوایی تصریح کرد: توافقات خوبی در این سه حوزه صورت گرفته و از طریق دریایی از مرز شلمچه ظرفیت جابجایی ۱۵۰۰ زائر پیش بینی شده و همچنین با توافق با طرف عراقی می توانیم حمل و نقل زائران پاکستانی را نیز از این مرز دنبال کنیم. در حوزه فرودگاهی نیز مقرر شد تا فرودگاه نجف به طور ۲۴ ساعته در ایام اربعین خدمات خود را ارایه کند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ادامه داد: در زمینه ورود خودروهای شخصی نیز ابتدا مخالفت هایی انجام شد اما مقرر شد که طرف عراقی امکان سنجی های اولیه برای خودروهای شخصی زائران را انجام دهد تا زائران بتوانند از اول تا دهم صفر با خودروی شخصی وارد خاک عراق شوند و این موضوع در سفر وزیر کشور عراق به ایران بررسی و اعلام می شود.

میزان ارز اربعین مانند سال قبل

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شبستان در مورد افزایش کاذب قیمت ارز اربعین و اقدامات ستاد م مرکزی اربعین در این امر گفت: ستاد اربعین و بانک مرکزی پیش بینی های لازم برای ارز اربعین را در قالب دینار انجام دادند و میزان ارز زائران اربعین را برابر با مبلغ عدد سال قبل است و اگر نیاز به افزایش باشد، پیش بینی های لازم صورت گرفته و بانک مرکزی اعلام آمادگی کرده است. برای تامین ارز موکب ها در اربعین در داخل عراق نیز با بانک مرکزی در حال رایزنی هستیم.

آمادگی خیرین ایرانی برای ساخت شهرک زائران در عراق

دبیر ستاد مرکزی اربعین در مورد امکان استقرار زائران در یک محل ثابت و فراهم شدن زمینه های این امر اظهار کرد: خیرین ایرانی برای ساخت محل استراحت زائران در عراق اعلام آمادگی کردند تا شهرک های زائرپذیر در عراق ساخته شود البته به شرط آنکه زمین مورد نیاز از طرف کشور عراق در اختیار آنها قرار بگیرد.

وی در مورد تجارت مرزی در ایام اربعین گفت: تجارت مرزی در ایام اربعین یک دقیقه هم نباید قطع شود. در خصوص اتباع هیچ تصمیم غیر از تصمیم ستاد اربعین حسینی نباید عملی شود و هرگونه صدور ویزا، برگ خادم و دفترچه خادم برای اتباع باید خارج از استان خوزستان صورت گیرد و باید زیرساختی مهیا شود تا اتباع بتوانند در شهرهای خود دریافت کنند.

وی در مورد جابجایی اتباع پاکستانی یادآور شد: اتباع پاکستانی باید حتما با استفاده از اتوبوس های خود وارد کشور شوند و به مرزها تردد کنند و مسیر تردد آنها همان مسیر سال قبل است.

۵۲ محور توافق با کشور عراق در موضوع اربعین

سردار میراحمدی با بیان اینکه در جلسه با هیئت عراقی ۵۲ محور مورد توافق قرار گرفت با تاکید بر عزت، معنویت، سلامت، امنیت و سهولت زائران گفت: یکی از مسایل ما عزت زائران ایرانی است و از اهداف ما در سال های قبل تامین امنیت و حفاظت از سلامت آنها بوده است و امروز دو هدف عزت و معنویت نیز بر آن افزوده و مورد توجه قرار گرفته است.

سردار میراحمدی در مورد عملیات وعده صادق گفت: جمهوری اسلامی با عملیات وعده صادق تراز خود را در منطقه و جهان به شکل معجزه آسا ارتقا داده و اکنون تصور دیگری نسبت به جمهوری اسلامی و قدرت ملی و عزتی که به جهان و اسلام داده شده به وجود آمده است. بر همین اساس عزت زائران اربعین عزت جهان اسلام است.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ادامه داد: مواکب عراقی از دوازدهم صفر راه اندازی می شوند و ما ماموریت داریم از اول تا دوازدهم صفر که موکب های عراقی نیستند، بهترین خدمات را به زائران ایرانی ارایه دهیم. باید جریان خدمت رسانی به زائران تغییر یابد و از اول تا دهم صفر تمام دستگاه ها در میدان حاضر باشند.

دیدار دست اندرکاران و موکب داران اربعین با رهبر انقلاب در آینده نزدیک

وی در مورد دیدار موکب داران و دست اندرکاران اربعین با رهبر انقلاب گفت: در دوران سردار سلیمانی یک بار این دیدار صورت گرفت و از خواسته های موکب داران ایرانی و عراقی این است که بتوانند به محضر رهبر انقلاب شرف یاب شوند. رهبر انقلاب بارها اظهار رضایت مندی خود را از این دست اندرکاران اعلام کردند و از زحمات آنها تکریم و تقدیر داشتند. انشاءالله این درخواست تقدیم می شود تا شرایطی برای ملاقات دست اندرکاران و موکب داران اربعین با رهبر انقلاب فراهم شود.

وی در مورد انتقال زائران در ایام پیک اربعین گفت: تمام ظرفیت های دریایی، هوایی و ریلی در ایام اربعین بسیج می شوند؛ ضمن اینکه سال گذشته برای اولین بار ۳۰۰ نفر از زائران با تاکسی اینترنتی و نذر زائر جا به جا شدند.

کد خبر 1762007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha