پویایی مساجد رفسنجان؛ از ایده‌های خلاقانه تا جذابیت‌های هنرمندانه

شهرستان رفسنجان با برخورداری از ظرفیت‌های دینی و فرهنگی قابل توجه و پیشینه‌ای که در این زمینه دارد، همواره به عنوان یکی از شهرهای پیشتاز در اجرای برنامه‌های خوب، جذاب و خلاقانه از جمله در مساجد به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ شهرستان رفسنجان با برخورداری از ظرفیت‌های دینی و فرهنگی قابل توجه و پیشینه‌ای که در این زمینه دارد، همواره به عنوان یکی از شهرهای پیشتاز در اجرای برنامه‌های خوب، جذاب و خلاقانه به شمار می‌رود.
علاوه بر رویکردهای نوآورانه‌ای اجتماعی که در این شهرستان به چشم می‌خورد؛ ایده‌پردازی و تنوع در برنامه‌های دینی و فرهنگی این شهر نیز درخور توجه است.از این منظر و مرآی، جستاری پیرامون برنامه‌های فرهنگی این شهر با تمرکز بر مساجد آن خواندنی است.
به همین منظور گفتگویی با حجت‌الاسلام سید مرتضی نقیب‌پور، رئیس اداره تبلیغات اسلامی رفسنجان ترتیب دادیم تا جزئیات بیشتر و بهتری از این برنامه‌ها به دست بیاوریم.

پویایی مساجد رفسنجان؛ از ایده‌های خلاقانه تا جذابیت‌های هنرمندانه

فعال بودن دوسوم مساجد رفسنجان

وی با بیان اینکه اقدامات خیلی خوبی در مساجد رفسنجان انجام شده؛ می‌افزاید: از ۳۰۰ مسجد شهری و روستایی رفسنجان، ۲۰۰ مسجد فعال است که آنها را  ۱۶ محله تقسیم کردیم و هر محله یک رابط دارد به عنوان امام محله دارد.

پویایی مساجد رفسنجان؛ از ایده‌های خلاقانه تا جذابیت‌های هنرمندانه


حجت‌الاسلام نقیب‌پور ادامه می‌دهد: هر یک از امام محله‌ها ۸ تا ۲۰ مسجد را تحت مدیریت خود دارد که دو هفته‌ای یکبار جلسه بررسی مشکلات این مساجد، هیئت امنا و آسیب‌های محله تشکیل و علاوه بر این مناسبت‌های ملی مذهبی هم به صورت محله‌ای برگزار می‌شود.

هدف‌گذاری طرح هر مسجد یک خانه قرآن برای ۵۰ مسجد
وی به طرح هر مسجد، یک دارالقرآن اشاره و تصریح کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری در این زمینه حجت را بر ما تمام کرد و جدیت ما بیشتر شد تا کار با شدت بیشتری انجام شود و مساجد را تبدیل به کلاس قرآن کنیم.
حجت‌الاسلام نقیب‌پور اظهار کرد: طرح هر مسجد یک خانه قرآن در حدود ۱۵ مسجد رفسنجان راه‌اندازی و کلاس‌ها و محافل قرآنی شکل گرفته و در نظر داریم تا پایان سال به ۵۰ مسجد برسد.

پویایی مساجد رفسنجان؛ از ایده‌های خلاقانه تا جذابیت‌های هنرمندانه


وی با یادآوری این مطلب که مساجد در صدر اسلام صرفاً نمازخانه نبود که مدرسه، شورای حل اختلاف، محل عقد ازدواج و... بود؛ گفت: اما به تدریج این موارد از مسجد جدا شد و به تبع آن مهمترین موضوع یعنی کلام خدا هم از مساجد جدا شد لذا آموزش قرآن باید به مساجد برگردد.

اردوهای مسجدی؛ تلفیق تفریح و تبیین
رئیس اداره تبلیغات اسلامی رفسنجان از برگزاری اردوهای تفریحی تبیینی برای ائمه جماعات، هیأت امنا و فعالین فرهنگی مساجد محلات ١۶گانه با هدف تقویت فعالیت‌های فرهنگی در مساجد شهرستان خبر داد و افزود: مدیریت این اردوهای خانوادگی با امامان محلات است.


وی اظهار کرد: شرکت کنندگان ضمن این اردوها در نشست‌هایی با انتقال تجارب و گفتگو در جریان شیوه‌های ارتقای کیفیت کارهای فرهنگی در مساجد قرار می‌گیرند که در اولین اردو، محلات امام حسن مجتبی و امام زمان علیهماالسلام شرکت کردند.

اجرای طرح سینما مسجد با هدف جذب اقشار مختلف 
حجت‌الاسلام نقیب‌پور به اجرای طرح "سینما مسجد" هم اشاره و بیان کرد: نمایش فیلم با قیمت بسیار پایین اما جمعیت زیاد و با هدف جذب جوانان و نوجوانان به مسجد انجام می‌شود.

به همت ائمه‌ مساجد محله امام حسن عسکری علیه‌السلام از محلات ١۶گانه شهرستان رفسنجان اولین سینمامسجد در مسجد ابوالفضل(علیه‌السلام) شهرک فرهنگیان با نمایش فیلم آپارتچی برگزار شد.
طرح سینمامسجد در سایر محلات رفسنجان ادامه خواهد یافت.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی رفسنجان در بخش دیگری از این گفتگو اهمیت اطلاع‌رسانی و انتشار فعالیت‌های مسجد را مورد تاکید قرار داد و افزود: فعال شدن رسانه مساجد موجب فعال شدن و رقابت بین مساجد و نشر خوبی‌ها توسط رسانه مساجد باعث ایجاد امید در متدینین و ناامیدی دشمنان است.

پویایی مساجد رفسنجان؛ از ایده‌های خلاقانه تا جذابیت‌های هنرمندانه

آغاز نهضت تصحیح قرائت نماز در مساجد رفسنجان

وی در ادامه بیان کرد: بنا به ضرورت صحت قرائت اذکار نماز، برخی از ائمه جماعات شهرستان رفسنجان در حرکتی خودجوش یک روز در هفته ساعتی قبل از اذان با حضور در مساجد به تصحیح نماز نمازگزاران می‌پردازند که این نهضت با استقبال مردم مواجه شده و ان‌شاءلله به زودی تمام مساجد با این حرکت همراه خواهند شد.

پویایی مساجد رفسنجان؛ از ایده‌های خلاقانه تا جذابیت‌های هنرمندانه

اولویت‌های مساجد رفسنجان در سال جاری

وی جلسات مستمر ائمه جماعات محلات، ایجاد و تقویت رسانه مساجد، طرح هر مسجد یک دارالقرآن، طرح اشراق به صورت سیار در محلات، اردوهای آموزشی برای ارکان مساجد و برگزاری ۶ دوره توانمندسازی ائمه مساجد جهت مدیریت هر چه بهتر مساجد را از اولویت‌های سال جاری فهرست کرد گفت: منشور مساجد رفسنجان را نیز تدوین کرده و در اختیار همه مساجد قرار دادیم.

کد خبر 1762034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha