حضور ۳۰۰ هزار دانش آموز در مراسم اعتکاف دانش آموزی/ برپایی ۲۸۰ پایگاه اعتکاف نوجوانانه در تهران

پورثانی گفت: در شهر تهران قریب به ۲۸۰ پایگاه اعتکاف نوجوانانه برپا شده است که بسیار آمار بالایی است و بالغ بر ۳۰ هزار دانش آموز در اعتکاف در شهر تهران شرکت کرده اند.

حجت الاسلام محمدحسین پورثانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در مورد اعتکاف دانش آموزی گفت: اعتکاف سالهاست که در کشور ما برگزار می شود و حال و هوای خاص خود را دارد. امسال نسبت به موضوع اعتکاف دانش آموزی یک نگاه ویژه ای شد و در وزارت آموزش و پرورش ستادی برای این موضوع تشکیل شد و برای اولین بار دستورالعملی برای برگزاری اعتکاف های دانش آموزی در سراسر کشور ابلاغ شد که آن دستورالعمل نکات مختلفی وجود داشت.

مدیرکل فرهنگی هنری وزارت آموزش‌وپرورش افزود: نام اعتکاف دانش آموزی امسال ویتامین پلاس نامگذاری شد و به تمام مناطق موزش وآموزش و پرورش ابلاغ شد که حداقل یک اعتکاف پسرانه و یک اعتکاف دخترانه داشته باشند. ۷۲۰ منطقه آموزشی در سراسر کشور وجود دارد که به تمام مناطق آموزشی ابلاغ شد که حداقل یک اعتکاف در مسجد پسرانه و یک اعتکاف در مسجد دخترانه برگزار کنند. و مدارسی که به صورت ویژه برگزاری مراسم اعتکاف داشته باشند مورد تقدیر وزارت آموزش و پرورش قرار می گیرند.

حجت الاسلام پورثانی با بیان اینکه ما اعتکاف را به عنوان موقعیتی برای یادگیری تلقی کردیم، گفت: همان گونه که سند تحول بنیادین که به عنوان دکترین وزارت آموزش و پرورش در آن اشاره شده است و تنوع بخشی به موقعیت های یادگیری در آن قید شده است و برای این امر باید از محیط های مختلف مسجد، هیئت و مکان های دیگر استفاده کنیم و این مکان ها را در جهت تربیت دانش آموزان به کار ببریم.

معاون هنری و فرهنگی آموزش و پرورش تصریح کرد: به مدارسی که از این ایام استفاده کرده و دانش آموزان را در این مساجد رشد دهند و با نگاه پرورشی و تربیتی تطبیق داشته باشند، نگاه ویژه به آنها داریم.

برگزاری کلاس های درس در مساجد در ایام اعتکاف

حجت الاسلام پورثانی با بیا اینکه اعتکاف در چند نوع برگزار می شود افزود: آن چیزی که مورد علاقه ماست، این است که مدرسه به طور کلی با یک مجوز اردو از شورای مدرسه دانش آموزان را گردهم آورده و مراسم اعتکاف را برگزار کنند و الحمدالله چندین مدرسه این اقدام را انجام داده و کلاس های درس آنها در مسجد برگزار می شود و حتی خانواده ها نیز از این امر حمایت کردند.

وی گفت: در نوع دیگری از مراسم اعتکاف چند مدرسه به صورت تجمیع اعتکاف را برگزار کنند و در نوع سوم نیز اعتکافی است که تشکل های دانش آموزی آنرا برگزار می کنند و در نوع چهارم هم دانش آموزان خودشان به شکل شخصی در اعتکاف شرکت می کنند.

حجت الاسلام پورثانی خاطرنشان کرد: تنها روز آموزشی ما در اعتکاف امروز است که روز شنبه است و در بخشنامه ارسالی تاکید شده است دانش آموزانی که در مراسم معنوی اعتکاف شرکت کنند، غیبت آنها موجه است و برای آنها غیبت منظور نمی شود. امسال تمام دستگاه ها از جمله ستاد ملی اعتکاف، سازمان ملی تبلیغات، سازمان بسیج مستضعفین پای کار آمدند و یک هم افزایی خوبی را در برگزاری اعتکاف داشتند.

حضور ۳۰۰ هزار دانش آموز در مراسم اعتکاف ۱۴۰۲

وی با بیان اینکه بهترین اعتکاف ها اعتکافی است که برای دانش آموزان برگزار شده است، خاطرنشان کرد: امروز بحث اعتکاف دانش آموزی و اعتکاف نوجوان به عنوان یکی از برنامه های اصلی اعتکاف در کشور است. پیش بینی ما این است که بالغ بر ۳۰۰ هزار دانش آموز در اعتکاف امسال شرکت کرده اند اما آمار دقیق آن در روزهای بعد از استان ها جمع آوری می کنیم.

مدیرکل فرهنگی هنری وزارت آموزش‌وپرورش گفت: در شهر تهران قریب به ۲۸۰ پایگاه اعتکاف نوجوانانه برپا شده است که بسیار آمار بالایی است و بالغ بر ۳۰ هزار دانش آموز در اعتکاف در شهر تهران شرکت کرده اند و این ظرفیت بسیار خوب امسال مورد توجه وزیر آموزش و پرورش قرار گرفته است و مدیران کل آموزش و پرورش در استان ها به عنوان رییس ستاد اعتکاف دانش آموزی استان تلاش کردند تا ظرفیت عظیمی برای دانش آموزان مورد بهره برداری قرار بگیرد.

فعالیت ۲۸۰ مسجد برای دانش آموزان در مراسم اعتکاف

حجت الاسلام پورثانی در مورد مساجدی که در اعتکاف دانش آموزی فعال بودند، گفت: در تهران ۲۸۰ مسجد برای دانش آموزان فعال شده است و البته برخی از اعتکاف های دانش آموزی در مساجد در جایی ثبت نمی شود اما پیش بینی می کنیم این آمار بالاتر از این رقم باشد و بسیاری از مراسم های اعتکاف دانش آموزی به صورت خودجوش برگزار شده و در جایی ضبط و ثبت نمی شود.آمار دقیق این مساجد هنوز مشخص نشده است و تا روز دوشنبه آمار قطعی این استانها مشخص می شود.

کد خبر 1746536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha