سودای سیمرغ چهل‌ودوم؛ فرصت هنرنماییِ انواع سلیقه‌ها

چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ، میزبان نمایش آثار متنوع با موضوعات متفاوت از کارگردانان مختلف است، گویا امسال بیش از همیشه فرصتی برای هنرنمایی همه سلیقه‌ها فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری شبستان: شاید آن اوایل که کشور تازه از بحبوحه انقلاب خارج شده بود و به قول معروف همه به نوعی مشغول جمع و جور کردن خودشان بودند؛ کسی این فکر به ذهن‌اش خطور نمی‌کرد که جشنواره فجر آنچنان جایگاهی در صنعت سینمای ایران پیدا کند که دیگر اعتبار کارنامه کاری هر کارگردان در این مملکت را با تعداد سیمرغ‌هایش بسنجند اما ورق چرخید و چنین شد و اکنون سالهاست که چشم‌ها به بهمن‌ماه دوخته می‌شود تا جشنواره فجر برگزار شود و فعالان عرصه فیلم‌های سینمایی، بهترین‌های خود را تقدیم نگاه داوران و مردم حاضر در در این رویداد بین‌المللی کنند.

سودای سیمرغ در فجر چهل‌ودوم چه ارمغانی برایمان به همراه دارد؟

قرار است به معنای واقعی کلمه در بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر چهل‌ودوم، از هر دری بَری برسد؛ شاهد مثال‌اش هم انواع و اقسام فیلم‌هایی است که امسال از کارگردان‌هایی با سلایق مختلف در جشنواره می‌بینیم. خوبی‌اش اینکه چند ویژگی خاص را در محور داستانی فیلم‌های امسال خواهیم دید؛ نخست تراکم فیلم‌هایی در ژانر دفاع مقدس، دوم فیلم‌هایی که محور داستانی‌شان به فرهنگ فولکلورهم توجه کرده و گویا بازار فیلم‌هایی با محور اقوام ایرانی نیز اگر نگوییم پررنگ ولی حداقل رونق خوبی دارد و سوم توجه به موضوعات خانوادگی و مشکلاتی که خانواده‌های جامعه امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند...بنابراین بخش سودای سیمرغ فجر امسال را می‌توان یک دستاورد از جنبه موضوعی و محتوایی به شمار آورد.

فیلم‌هایی که مهمان دیدگان‌مان خواهند شد
حال در گذری سریع نگاهی به اسامی فیلم‌ها و کارگردانان چهل و دومین جشنواره فیلم فجر  در بخش سودای سیمرغ می‌اندازیم:

«آسمان غرب» به کارگردانی «محمد عسگری» و تهیه کنندگی «حبیب‌اله والی‌نژاد»

«میرو» به کارگردانی «حسین ریگی» و تهیه‌کنندگی «سعید الهی»

«مجنون» به کارگردانی «مهدی شاه محمدی» و تهیه‌کنندگی «عباس نادران»

«قلب رقه» به کارگردانی «خیرالله تقیانی پور» و تهیه کنندگی «سعید پروینی»

«آبی روشن» به کارگردانی «قاسم لطفی خواجه پاشا» و تهیه‌کنندگی «سید محمدحسین میری»

«آغوش باز» به کارگردانی «بهروز شعیبی» و تهیه‌کنندگی «علیرضا سرتیپی»

«احمد» به کارگردانی «امیر عباس ربیعی» و تهیه‌کنندگی «حبیب‌اله والی‌نژاد»

«بهشت تبهکاران» به کارگردانی «مسعود جعفری جوزانی» و تهیه کنندگی «فتح الله جعفری جوزانی» و «علی قائم مقامی»

«پرویز خان» به کارگردانی «علی ثقفی» و تهیه کنندگی سازمان سینمایی اوج

«تابستان همان سال» به کارگردانی «محمود کلاری» و تهیه‌کنندگی «علی اوجی»

«تمساح خونی» به کارگردانی «جواد عزتی» و تهیه‌کنندگی «کامران حجازی»

«دروغ‌های زیبا» به کارگردانی «مرتضی آتش زمزم» و تهیه کنندگی «مرتضی آتش‌زمزم»

«دست ناپیدا» به کارگردانی «انسیه شاه حسینی» و تهیه‌کنندگی «سید سعید سیدزاده»

«دو روز دیرتر» به کارگردانی «اصغر نعیمی» و تهیه‌کنندگی «محسن شیرازی»

«شه‌سوار» به کارگردانی «حسین نمازی» و تهیه‌کنندگی «حسین نمازی»

«شور عاشقی» به کارگردانی «داریوش یاری» و تهیه‌کنندگی «داریوش یاری»

«صبح اعدام» به کارگردانی «بهروز افخمی» و تهیه کنندگی «علی شیر محمدی»

«صبحانه با زرافه‌ها» به کارگردانی «سروش صحت» و تهیه کنندگی «مصطفی احمدی»

«معجزه پروین» به کارگردانی «محمدرضا ورزی» به تهیه‌کنندگی «محمدرضا شریفی‌نیا»

«نبودنت» به کارگردانی و تهیه کنندگی «کاوه سجادی حسینی»

«نپتون» به کارگردانی «محمد ابراهیم غفاریان» و تهیه کنندگی «سیاوش امین پور»

«نوروز» به کارگردانی «سهیل موفق» و تهیه کنندگی «محمدرضا نادری»

قدم به قدم با فیلم‌های فجر چهل‌ودوم در بخش «سودای سیمرغ»

شهید شیرودی در «آسمان غرب» پرواز می‌کند


شهید «علی‌اکبر شیرودی» خلبان نام‌آشنا و دلاوری بود که در جریان جنگ تحمیلی، رشادت‌هایش در هوانیروز ارتش، در تارک خاطرات دفاع مقدس نقش بست. اکنون که دهه‌ها از آن دوران گذشته «محمد عسگری» فیلم جدید خود را با عنوان «آسمان غرب» با محوریت عملکرد آن شهید و هم‌رزمانش ساخته است.

این فیلم که «حبیب‌اله والی‌نژاد» تهیه‌کنندگی آن را بر عهده داشته است؛ در واقع اولین روایت سینمایی از شهید شیرودی است که رویدادهای مربوط به یک ماه ابتدایی جنگ تحمیلی در منطقه غرب کشور را بررسی می‌کند و با فشرده‌سازی در فیلمنامه، مجموعه حوادث را در بازه زمانی سه روزه به تصویر می‌کشد.

«آسمان غرب» که در لوکیشن‌های مختلفی از استان کرمانشاه فیلمبرداری شده محصولی از بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی سوره محسوب می‌شود که با مشارکت ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است.
باید منتظر ماند و دید که دومین تجربه کارگردانی محمد عسگری پس از ساخت فیلم سینمایی «اتاقک گلی» قرار است چگونه از جنگ روایتنگری کند.

«امیرحسین آرمان» در این فیلم در قامت سرلشکر شهید «حسین ادبیان» از فرماندهان غیور نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی، جلوی دوربین رفته است. همچنین، «میلاد کی‌مرام» نیز ایفاگر نقش شهید شیرودی در این فیلم است که برای هر دو این بازیگران تجربه متفاوتی در کارنامه کاری‌شان محسوب می‌شود.

روایت‌گری از شهید «مهدی زین‌الدین» این بار در «مجنون»

«مهدی شامحمدی» کارگردانی است که او را بیشتر به واسطه مستندهایش شناخته‌ایم؛ اما این بار در جشنواره چهل و دوم، می‌خواهد تجربه‌ای متفاوت را در کارنامه هنری خود ثبت کند و برای این منظور سراغ یک سوژه دفاع مقدسی رفته است.

 او در اولین فیلم بلند خود تحت‌عنوان «مجنون» از شهید «مهدی زین‌الدین» روایتگری کرده است. فیلمی به تهیه‌کنندگی «عباس نادران» که امسال در جشنواره فجر حضور خواهد یافت و شاید بتوان آن را از جمله مهمترین آثار سازمان اوج در جشنواره امسال به شمار آورد.

در این فیلم «سجاد بابایی» نقش شهید مهدی زین‌الدین را ایفا کرده است. شهیدی که او را از فرماندهان نخبه جنگ می‌شناسند و حالا قرار است که در فیلم «مجنون» برش‌هایی از  زندگی این شهید و حضورش در عملیات بزرگ «خیبر» به تصویر کشیده شود.

«انسیه شاه‌حسینی» با «دست ناپیدا» بار دیگر از دفاع مقدس سخن گفته است

نام «انسیه شاه‌حسینی» با سینمای دفاع مقدس گره خورده است. او از معدود کارگردانان زن سینمای ایران است که همواره توجه خاصی بر موضوع دفاع مقدس داشته است و امسال نیز با فیلم «دست ناپیدا» بعد از گذشت حدود یک دهه به عرصه کارگردانی بازگشته و روایتی متفاوت از زنانی را در این فیلم به نمایش گذاشته است که لباس‌های خونی رزمندگان را در آب‌های رود کارون می‌شستند.

دور از لطف نیست که اشاره‌ای به این ماجرا داشته باشیم که شاه‌حسینی تا پیش از این فیلم‌هایی همچون «شب به خیر فرمانده» و «زیباتر از زندگی» را نیز با حال و هوایی مشابه در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده بود.

«میرو» فیلمی از «حسین ریگی» در ژانر دفاع مقدس

«حسین ریگی» دغدغه زادگاهش، سیستان و بلوچستان را دارد. این را ما نگفته‌ایم؛ بلکه کارنامه کاری او گواهی بر این مدعاست. دو فیلم قبلی او با عناوین «لیپار» و «هوک» ساختار و داستانی متفاوت داشت و حالا در سومین گام در تجربه کارگردانی ، «میرو» به جشنواره چهل و دوم رسیده است و قرار است با تهیه‌کنندگی «سعید الهی» شاهد اثری متفاوت باشیم که سرمایه‌گذاری آن از سوی بنیاد شهید و بنیاد فارابی صورت پذیرفته است.

میرو، در لوکیشن سیستان و بلوچستان و قهرمانی برخاسته از همان خطه، روایتی از دوران دفاع مقدس را برای مخاطب به تصویر کشیده است.

«داریوش یاری» با «شور عاشقی» یادی از واقعه عاشورا کرده است

«شور عاشقی» جدیدترین اثر «داریوش یاری» است که روایتی مستقیم از عاشورا دارد. او تا پیش از این نیز ثابت کرده بود که در حوزه مسایل دینی کارگردانی دغدغه‌مدار است و حالا در فجر چهل و دوم قرار است این فیلم را که محصول مشترک بنیاد شهید و بنیاد فارابی است به مخاطبان خود معرفی کند.
«مهدی زمین‌پرداز»، «پیام احمدی‌نیا»، «نادر فلاح»، «علیرضا استادی» و «سیامک صفری» بازیگران «شور عاشقی» هستند و گویا قرار است اثری متفاوت با محور عاشورا به نمایش در بیاید.

مقاومت سوریه در فیلم «قلب رقه»

«قلب رقه» به نویسندگی و کارگردانی «خیرالله تقیانی پور» و تهیه‌کنندگی «سعید پروینی» اثری از بنیاد سینمایی فارابی است که در جشنواره چهل و دوم حضور داشته و تلاش می‌کند تا جان‌فشانی‌های جبهه مقاومت سوریه را نمایش دهد.

در این فیلم «فرهاد قائمیان»، «محمدرضا شریفی‌نیا»، «هدایت هاشمی»، «عبدالرضا نصاری»، «مصطفی ساسانی» و «شادی مختاری» به ایفای نقش می‌پردازند و فرهاد قائمیان نقش یکی از مستشاران نظامی ایران در سوریه را ایفا می‌کند.

تقیانی‌پور که پیش‌تردر کارنامه هنری خود با دو سریال «نجلا» و «ترور» به‌عنوان یکی از راویان مقاومت و از سازندگان فیلم‌های امنیتی شناخته شده بود، این بار و در اثری تحت عنوان «قلب رقه» هر دو بُعد را به نمایش گذاشته است.

«آبی‌روشن» درامی که زنگ‌ها را برای آذری‌زبان‌ها به صدا در آورده است

«بابک خواجه‌پاشا» که سال گذشته با «در آغوش درخت» در فجر چهل‌ویکم حضور داشت و اتفاقا فیلم‌اش موفق به کسب سیمرغ بلورین برای بهترین فیلمنامه شد و علاوه بر این، دیپلم افتخار بهترین فیلم اول جشنواره را از آن خود کرد؛ امسال هم علاقه داشته تا ورودی متفاوت از خود را به نمایش بگذارد و در نتیجه با «آبی روشن» در ژانر درام و آن هم با محوریت آذری‌زبان‌ها وارد گود شده است.

آبی روشن که اولین محصول مشترک سازمان هنری رسانه‌ای اوج و بنیاد سینمایی فارابی به شمار می‌رود، به ماجرای یک مرد تبریزی پرداخته که با مشکلاتی مواجه شده است. نقش این مرد تبریزی را «مهران احمدی» بازی کرده و علاوه بر او بازیگرانی چون «مهران غفوریان»، «سارا حاتمی»، «مرتضی امینی‌تبار»، «روح‌الله زمانی»، «علی‌اکبر اصانلو»، «کاظم هژیرآزاد»، «سامان مهکویه» و … نیز در این فیلم نقش‌آفرینی می‌کنند.

البته سایر عوامل اصلی «آبی روشن» عبارتند از؛ مجری طرح: «وحید معدنی»، مدیر فیلمبرداری: «پیمان عباس‌زاده»، تدوین: «حسین جمشیدی‌گوهری»، موسیقی: «فرید سعادتمند»، طراح صحنه: «امیر زاغری»، مدیر تولید: «سید مقصود میرهاشمی»، طراح چهره پردازی: «کامران خلج»، طراحی و ترکیب صدا: «آرش قاسمی»، مدیرصدابرداری: «اشکان پورتاجی»، طراح لباس: «الهام ترکمن»، مدیر برنامه ریزی: «امید همتی‌فراز»، دستیار اول کارگردان: «امیر رونقی»، طراح جلوه‌های ویژه میدانی: «ایمان کرمیان»، طراحی جلوه‌های بصری: «امین پهلوان‌زاده»، منشی صحنه: «آرزو قربانی»، عکاس: «صمد قربان‌زاده»، روابط‌عمومی: «الهام عرشی‌زاده».

حال باید دید ماجرای مرد تبریزی در فیلم سینمایی «آبی روشن» با نقش‌آفرینی مهران احمدی؛ چه دستاوردی را برای کارگردان‌اش به ارمغان خواهد آورد و اصلا آیا شانسی برای کسب موفقیت دارد؟ قطعا آینده پاسخ این پرسش را برای همه مکشوف خواهد کرد.

«دروغ‌های زیبا» با «مرتضی آتش‌زمزم» اثری مشترک از ایران و بنگلادش

سال گذشته بود که «مرتضی آتش‌زمزم» فیلمی با عنوان «دروغ‌های زیبا» با ترکیبی از بازیگران ایرانی و بنگلادشی را در خاک بنگلادش جلو دوربین برد و جالب اینجاست که دروغ‌های نازیبا، در واقع دومین فیلم مشترک آتش‌زمزم با سینمای بنگلادش است. فیلم قبلی او «هولیا» نام داشت.

دروغ‌های نازیبا، داستان زندگی سخت فرشته و همسرش امجد است که با بازی «جاوا احسن»، «سومان ریکیتا»، «سالم شاهد» جلو دوربین این کارگردان ایرانی روایت شده است.

«آغوش باز»؛ فیلمی از «بهروز شعیبی»

فیلم سینمایی «آغوش باز» به کارگردانی «بهروز شعیبی» و تهیه‌کنندگی «علیرضا سرتیبی» است. فیلمی که ابتدا به نام «هم‌آهنگ» پروانه ساخت خود را گرفته بود اما برای حضور در جشنواره به «آغوش باز» تغییر نام داد.

حال که قرار است فیلمی را به تماشا بنشینیم که از ابتدا با تحول همراه بوده و از جمله تغییر نام را تجربه کرده است؛ بد نیست بدانید که «آغوش باز» اتفاقا فیلمی متفاوت نیز هست؛ چراکه بهروز شعیبی در ششمین اثر سینمایی خود بعد از «بدون قرار قبلی»، «روز بلوا»، «دارکوب»، «سیانور» و «دهلیز»، قصد کرده تا روایتگر زندگی عاشقانه چند زوج جوان باشد و آن طور که در خلاصه داستان فیلم آمده است: «سه قصه عاشقانه … سه زوج در فراز و نشیب روابط عاطفی، فرصت پیدا می‌کنند به تعریف جدیدی از عشق برسند».

فیلمنامه «آغوش باز» را «مهرداد کوروش‌نیا» و «محمدسجاد نجفی» به طور مشترک نوشته‌اند. شعیبی هم که پیش از این در جشنواره جهانی و ملی فجر داوری کرده و با تمام فیلم‌های کارنامه کارگردانی‌اش در جشنواره فجر حضور داشته است؛ بنابراین این طور که معلوم است کاری کارستان را برای جشنواره چهل‌ودوم ساخته چراکه از همان اول که فیلمسازی را آغاز کرد قدم برای حضور در جشنواره برداشت و در واقع از چم و خم کار خبر داشت.

«مهدی هاشمی»، «احترام برومند»، «حسن معجونی»، «حامد کمیلی» و «محسن کیایی» در کنار «گلاره عباسی»، «شبنم گودرزی»، «جواد خواجوی»، «وحید نفر»، «علی عطایی»، «روژین فاطوری‌فر»، «ساینا توکلی»، «میثم نوروزی»، «سهیل هژبر»، «مسعود خانی»، «هاتف شعیبی» و «نفس نکی» بازیگران این فیلم هستند.

همچنین برخی از عوامل فیلم سینمایی «آغوش باز» عبارتند از؛ مجری طرح و سرمایه‌گذار: «محمدمهدی عسکری»، نویسندگان فیلمنامه: «مهرداد کوروش‌نیا» و «محمدسجاد نجفی» (بر اساس طرحی از بهروز شعیبی)، مدیر فیلمبرداری: «علیرضا برازنده»، تدوین: «خشایار موحدیان»، مدیر تولید: «مسعود زمانی»، موسیقی: «مسعود سخاوت‌دوست»، طراح چهره‌پردازی: «فاطمه کمالی» و «زهرا کمالی»، طراح جلوه‌های بصری: «محمد برادران»، طراح صحنه: «محمدرضا میرزامحمدی»، طراح لباس: «شیوا رشیدیان»، طراحی و ترکیب صدا: «حسین قورچیان»، صدابردار: «عباس رستگارپور»، دستیار اول کارگردان: «نگار جنیدی»، مدیر تدارکات: «مرتضی اسکندری»، برنامه‌ریز: «حامد مختاری»، منشی صحنه: «غزل رشیدی»، عکاس: «مسعود اشتری»، روابط عمومی: «محمد کفیلی»، طراح لوگو: «روح الله موحدی».

«نپتون» و روایتگری از مشکلات زوج‌های امروز و فرزندان

«نپتون» که به عنوان فیلمی با دو تهیه‌کننده معروف شده است، روایتگر زندگی افسانه و همسرش است که به دلیل مشغله کاری از فرزندشان غافل شدند و این فرزند با مشکلاتی مواجه می‌شود که... .

«محمدابراهیم غفاریان» کارگردان این فیلم که از کار اولی‌های جشنواره چهل و دوم محسوب می شود، کارگردانی است که در ابتدا فیلم‌اش را با تهیه‌کنندگی «مهدی ودادی» ساخت و امروز فیلمش با تهیه کنندگی «سیاوش امین‌پور» در جشنواره حضور دارد؛ از سوی دیگر او سال گذشته برای فیلم «نپتون» پروانه ساخت دریافت کرد، کارگردانی که در اسفندماه سال ۱۴۰۰ نامش در ترکیب ۸۶ کارگردان فیلم‌اولی مورد تأیید بنیاد سینمایی فارابی اعلام شد و حالا اولین ساخته‌اش برای رونمایی در جشنواره فیلم فجر آماده نمایش شده است. 

«آرمین رحیمیان»، «بهدخت ولیان»، «مسعود کرامتی»، «آیدا ماهینی»، «بهناز جعفری»، «امین میری»، «ندا عقیقی» از بازیگران این فیلم هستند.

«نپتون» به نویسندگی «مرجان رئیس‌الساداتی» و کارگردانی «محمدابراهیم غفاریان» امسال قرار است تا نگاه‌ها را به سوی خود جلب کند.

«دو روز دیرتر» اصغر نعیمی، نگاهی متفاوت به فرزندآوری

«اصغر نعیمی» با اثری متفاوت و با محوریت فرزندآوری به جشنواره چهل و دوم آمده است. این فیلم داستان پدر مریم است که عشق به داشتن نوه باعث می شود مریم و همسرش را تحت فشار قرار دهد.

«سینا مهراد»، «پردیس احمدیه»، «فرهاد آییش»، «گوهر خیراندیش»، «کمند امیر سلیمانی»، «سید جواد یحیوی»، «سیاوش چراغی‌پور»، «محمد فیلی» و «علیرضا داوودنژاد» در این اثر سینمایی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

«نبودنت» اثری از «کاوه سجادی حسینی»

«کاوه سجادی حسینی» که شاید بیشتر نام او را تا چند سال قبل به دلیل سابقه دستیاریِ کارگردانی نام‌آشنا چون «اصغر فرهادی» شنیده بودیم، در چند سال اخیر در کسوت کارگردان نیز خوش درخشیده و حالا در چهارمین تجربه کارگردانی، باز هم حال و هوایی با ژانر اجتماعی را برگزیده است.

«نبودنت» فیلمی است که سجادی حسینی پروانه ساخت آن را در سال ۱۴۰۰ دریافت کرد و حتی زمزمه‌های مبنی ‌بر تلاش برای رونمایی آن در جشنواره چهلم فیلم فجر هم وجود داشت، اما فرآیند تولید آن در موعد مقرر به سرانجام نرسید و در نهایت قرار است که در جشنواره چهل‌ودوم شاهد رونمایی از این فیلم باشیم.

سجادی حسینی اکنون بعد از سه فیلم «شب بیرون»، «بوفالو» و «بی‌سر»، چهارمین تجربه کارگردانی بلند خود را با «نبودنت» که فیلمنامه آن را نیز خودش به رشته تحریر در آورده است، به مخاطب رخ‌ می‌نمایاند.

روایتگری از یک مراسم عروسی در «شه‌سوار» به کارگردانی «حسین نمازی»

حالا که «حسین نمازی» را در جشنواره فجر هم می‌شناسیم و او را دو سال پیش با «شادروان» در فجر نظاره‌گر بودیم، امسال با «شه‌سوار» ظاهر شده تا روایتگر داستانی باشد که در بستر مراسم یک عروسی و طی سه شب رخ می‌دهد.

شه‌سوار که نیمی از آن از سوی بخش خصوصی و نیمی دیگر از سوی بنیاد سینمایی فارابی سرمایه‌گذاری شده است، تلاش می‌کند تا با بازی «الناز حبیبی» و «مهرداد صدیقیان» در یاد تماشاگر باقی بماند.

«احمد»؛ روایتگر روزی که ارگ بم لرزید

وقتی بم لرزید، یک ایران لرزید و گریست. حالا آیا از ایرانی که امروز بیش از ۸۷ میلیون نفر جمعیت دارد، کسی خبر دارد که قهرمانی چون شهید «احمد کاظمی» در ۱۸ ساعت ابتدایی از زلزله مهیب بم چه کرد؟ احمد؛ روایتگر قصه‌ای ناگفته از دلاورمردی‌های اوست که حالا همزمان با بیستمین سالگرد این حادثه تراژیک، به همت کارگردانی چون «امیرعباس ربیعی» به نمایش در می‌آید.
 احمد که تهیه‌کنندگی آن بر عهده «حبیب‌اله والی‌نژاد» بوده، محصولی مشترک از سازمان سینمایی سوره حوزه هنری و موسسه تصویرشهر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است و «امیرعباس ربیعی» پس از فیلم‌های سینمایی «لباس شخصی» و «ضد» در فضای تاریخی، این فیلم را در ژانر حادثه‌ای و در فضایی متفاوت مقابل دوربین برده است. 

«تینو صالحی»‌، هنرمند باسابقه عرصه تئاتر، در این اثر ایفاگر نقش شهید کاظمی است. همچنین، «توماج دانش‌بهزاد»ی با ایفای نقش یک پژوهشگر علمی و دانشگاهی در فیلم سینمایی «احمد» حضور دارد.

وقتی حواشی «بهشت تبهکاران» بر متن آن غلبه می‌کند

«بهشت تبهکاران» جدیدترین اثر بلند سینمایی «مسعود جعفری جوزانی» به تهیه‌کنندگی «فتح‌الله جعفری جوزانی» و علی قائم مقامی» است که در نخستین اکران خود در بخش مسابقه «سودای سیمرغ» در چهل و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر روی پرده می‌رود.

داستان «بهشت تبهکاران» در سال ۱۳۲۹ روایت می‌شود سالی که «احمد دهقان» نماینده مجلس، روزنامه‌نگار و مدیر تئاتر «نصر» توسط «حسن جعفری» در خیابان لاله‌زار تهران به قتل می‌رسد.

در «بهشت تبهکاران» بازیگرانی چون «امیرحسین آرمان»، «لادن مستوفی»، «سحر جعفری جوزانی»، «پژمان بازغی»، «حمید گودرزی»، «رضا یزدانی»، «بهنام تشکر»، «هومن برق نورد»، «حسام منظور»، «رضا شفیعی جم»، «فریبا متخصص»، «فخرالدین صدیق شریف»، «اسماعیل خلج»، «علیرضا جلالی تبار»، «محمدرضا هاشمی»، «سهیل برخورداری»، «حمید متقی»، «فتح‌الله جعفری جوزانی»، «مهدی مهریار» و «جواد طوسی» به هنرنمایی پرداخته‌اند؛ ضمن اینکه حضور افتخاری «افسانه بایگان» و «فرهاد قایمیان» در این اثر هنری نقطه قوت دیگری از فیلم سینمایی بهشت تبهکاران محسوب می شود.

برخی عوامل فیلم سینمایی «بهشت تبهکاران» عبارتند از کارگردان: «مسعود جعفری جوزانی»، مدیرفیلمبرداری: «امیر کریمی»، تدوین: «مهدی حسینی وند»، موسیقی: «فردین خلعتبری»، فیلمنامه: «مسعود جعفری جوزانی»، «فرید مصطفوی»، طراح صحنه و لباس: «اصغر نژاد ایمانی»، طراح چهره‌پردازی: «مهین نویدی»، طراحی و ترکیب صدا: «سید محمود موسوی نژاد»، صدابردار: «آرش برومند»، جلوه‌های ویژه میدانی: «آرش آقابیک»، جلوه‌های بصری: «کامیار شفیع پور»، مدیرتولید: «بهزاد هاشمی»، عکاس: «علی نیک رفتار»، دستیاران کارگردان: «علی مهرآسا»، «مهدی حاجی یوسف»، «پارسا هاشمی»، مشاور رسانه‌ای: «منصور جهانی» و تهیه‌کنندگان: «فتح‌الله جعفری جوزانی»، «علی قائم مقامی».

از نکات جالب توجه در مورد این فیلم آنکه سال گذشته، نام فیلم «بهشت تبهکاران» بین فیلم‌های بخش «سودای سیمرغ» چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش رزرو قرار گرفته بود که همین موضوع حواشی را برای این فیلم در دوره چهل و دوم رقم زد. اما طبق پیگیری‌های خبرنگار مهر مشخص شد که سال گذشته تنها ۴۰ دقیقه از راش‌های این اثر سینمایی به دبیرخانه جشنواره فیلم فجر ارایه شده بود و «بهشت تبهکاران» به صورت رسمی در دوره گذشته در جشنواره فیلم فجر حضور نداشته است.

نکته مهم این است که در صورت‌جلسه‌ای که درباره حضور فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر نوشته می‌شود؛ قید شده است فیلم ناقصی که فرم حضور پر کرده در صورتی که تکمیل شود، می‌تواند سال آینده بازبینی شود و «بهشت تبهکاران» نیز از این دست فیلم‌ها است. در واقع این فیلم سال گذشته ناقص بوده و حتی به مرحله بازبینی نیز نرسیده است.

«محمدرضا ورزی» با «معجزه پروین» در ویترین فجر چهل و دوم
این کارگردان که عمدتا با آثار تاریخی در کارنامه کاری خود شناخته شده است؛ این بار با اثری متفاوت به تهیه‌کنندگی «محمدرضا شریفی نیا» به جشنواره فجر آمده است تا با فیلمی تحت عنوان « معجزه پروین« رخ‌نمایی دیگری از توانایی‌های خود در عرصه کارگردانی را به نمایش بگذارد.

البته که فیلم «معجزه پروین» تا به امروز چندان اطلاعاتی را در اختیار مخاطب قرار نداده است جز اینکه روایتگر دوران جوانی شاعر مشهور ایرانی «پروین اعتصامی» است با این وصف باید منتظر ماند و دید پس از نمایش در جشنواره با چه اثری مواجه خواهیم شد.

«صبح اعدام» از «بهروز افخمی» کم‌خرج‌ترین فیلم جشنواره چهل‌ودوم 
«بهروز افخمی» اکنون بعد از گذشت ۹ سال از ساخت آخرین فیلم خود، حالا با قصه‌ای در جشنواره چهل‌ودوم ظاهر شده که از نظر زمانی به دهه چهل باز می‌گردد. این فیلم که «صبح اعدام» نام گرفته به گفته مدیران سازمان سینمایی سوره از کم‌خرج‌ترین فیلم‌های جشنواره چهل و دوم محسوب می شود.

بازیگران «صبح اعدام» افراد شناخته‌شده‌ای نیستند و شاید همین موضوع را باید علت کم‌خرج بودن این فیلم دانست، «ارسطو خوش‌رزم» در نقش حاج اسماعیل رضایی و «مسعود شریف» در نقش طیب حاج رضایی بازی کرده‌اند. البته چندان شناخته شده نبودن یک نقصیه نیست، هیچ بازیگری از همان ابتدا مشهور نبود؛ به هرحال باید جلو دوربین کسی رفت و نقش‌آفرینی کرد چراکه اینگونه است که استعدادهای نهفته نشان می‌دهند که  چند مرده حلاج‌اند و گویا بازیگران «صبح اعدام» نیز در جرگه همان هنرمندان باشند.

همان طور که اشاره شد،«صبح اعدام» برشی از لحظات پایانی زندگی طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی است که در پی قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ محکوم به اعدام شدند. داستان این فیلم در فاصله زمانی ۵ تا ۶:۳۰ صبح این روز روایت شده است.


نقش معلم اخلاق فوتبال با «پرویز خان»

این بار اما قرار است «سعید پورصمیمی» را در نقشی متفاوت ببینیم. او با فیلم «پرویز خان» در نقش معلم اخلاق فوتبال، بار دگر توانایی‌های خود در عرصه بازیگری را به مخاطب نشان می دهد.
پرویز خان، یک فیلم با محور فوتبال است اما گویا بیش از ابعاد ورزشی، به جنبه‌های اجتماعی در این اثر توجه شده است و «علی ثقفی» کارگردانی که از فیلم اولی‌های فجر چهل و دوم محسوب می شود، تلاش کرده تا توانایی‌های خود را با قبول این ریسک یعنی ساختن فیلمی با محور فوتبال و روایتی از «پرویز دهداری» که در کسوت مربیگری، بازیکنان به نامی را تربیت کرد به مخاطب نشان دهد.
این فیلم داستان بازیکنان باتجربه تیم ملی را روایت می‌کند که زیر نظر پرویز دهداری از تیم ملی استعفا می‌دهند.

«دوزیست» حضور قبلی سعید پورصمیمی در جشنواره فیلم فجر و در دوره سی‌وهشتم است.

«سعید پورصمیمی»، «مریم سعادت»، «حمیدرضا پگاه» و «بهنام تشکر» به‌عنوان بازیگران این فیلم معرفی شده‌اند، این فیلم محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است.

«صبحانه با زرافه‌ها» با تلاش «سروش صحت» در جشنواره سرو می‌شود

«سروش صحت» اکنون با فیلم «صبحانه با زرافه‌ها» تجربه دومین فیلم خود را در کسوت کارگردان پشت سر می‌گذارد و آن‌طور که از ظاهر امر پیداست، ترکیب متفاوتی از بازیگران را در فیلم خود به نقش‌آفرینی دعوت کرده است.

«پژمان جمشیدی»، «بهرام رادان»، «هوتن شکیبا» و «هادی حجازی‌فر» چهار بازیگر اصلی این فیلم هستند که بر اساس اطلاعات پوستر منتشر شده از «صبحانه با زرافه‌ها» در آن نقش‌آفرینی می کنند.

«تابستان همان سال» و سومین حضور «محمود کلاری» فیلمبردار پرآوازه در کسوت کارگردان

«محمود کلاری» که او را یکی از پرآوازه‌ترین فیلمبرداران سینمای ایران می‌شناسیم، این بار با سومین فیلم خود با عنوان «تابستان همان سال» در کسوت کارگردان در جشنواره چهل و دوم حضور یافته است. آخرین بار ۲۳ سال قبل بود که کلاری را به عنوان کارگردان در فیلم «رقص با رویا» شناختیم؛ چه اینکه اولین تجربه کارگردانی‌اش در فیلم «ابر و آفتاب» بود.

فیلمی با حضور بازیگران شناخته شده
«مهران مدیری»، «علی شادمان»، «فریبا نادری»، «سمیرا حسن پور»، «رویا جاویدنیا»، «مهرو نونهالی»، «صابر ابر»، «پژمان بازغی»، «نسیم ادبی» بازیگران این فیلم هستند.

«جواد عزتی» را این بار با «تمساح خونی» متفاوت‌تر از همیشه بشناسیم

همیشه او را به عنوان بازیگر در جعبه جادویی و بر پرده سینما دیده‌ایم، اما این بار قرار است که کارگردان باشد با فیلمی تحت عنوان «تمساح خونی».
عزتی که اخیرا در «کت چرمی» و «مرد بازنده» به تهیه‌کنندگی «کامران حجازی» نقش‌آفرینی کرده بود؛ اکنون نیز به تهیه‌کنندگی حجازی، اولین فیلم خود را کارگردانی کرده است و احتمالا فیلم خاصی را به تماشا خواهیم نشست.

«جواد عزتی» و «سعید آقاخانی» دو بازیگر اصلی «تمساح خونی» هستند؛ فیلمی که گویا اگر نگوییم کاملا اما حال و هوایی کمدی دارد و شاید بعضا تجربه اکشن را هم در این فیلم به تماشا بنشینیم.


«سهیل موفق» با «نوروز» به ویترین فجر آمده است

«سهیل موفق» امسال باز هم سراغ فیلمی رفته که حکایت‌گر دغدغه او از کار کردن برای کودکان دارد. این کارگردان که تا پیش از این با دو فیلم «شکلاتی» و «پاستاریونی» توانسته بود کودکان را به آثار خود جذب کند؛ امسال با فیلمی تحت عنوان «نوروز» در ژانر کودک وارد جشنواره فجر شده است.

حالا جالب اینجاست که نوروز با اینکه فیلمی در ژانر کودک است، در مورد آیین و رسوم و افسانه‌ و اساطیر این عید باستانی صحبت می‌کند و نقش اصلی آن را «علی نصیریان» بازیگر نام‌آشنا و از افتخارات سینمای ایران بازی می کند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «نوروز در راه است، اما اهریمن در کمین است تا نوروز و بهار را از بین ببرد. عمو نوروز در مسیر کلبه ننه سرما و جستجوی حاجی فیروز دچار سانحه می‌شود و طوفانی بزرگ آغاز می‌شود …».

سودای سیمرغ فجر چهل و دوم؛ روایتگری از حضور پر معنای همه سلیقه‌ها
به نظر می رسد امسال شاهد جشنواره‌ای پویا از منظر محتوا و موضوع باشیم. توجه به سوژه‌ها و مباحث روز در کنار داستان‌های تاریخی و حتی تخیلی، حکایت‌گر احترام به همه سلایق و نوع نگاهی است که در فجر چهل و دوم به چشم می خورد؛ امیدواریم که این رویکرد فرصت مناسبی برای شناخته شدن استعدادهای تازه هنری و البته آثار جدید باشد.
 

کد خبر 1746564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha