شمارش معکوس برای نزدیک شدن به توافق آتش بس دوماهه در غزه

نیویورک تایمز گزارش داد: مذاکره کنندگان در خصوص جنگ غزه امروز یکشنبه برای رایزنی درباره توقف جنگ و تبادل اسرا در پاریس گردهم می‌آیند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از آر تی، روزنامه «نیویورک تایمز» روز یکشنبه گزارش داد: مذاکره کنندگان به رهبری ایالات متحده به توافقی نزدیک شده اند که بر اساس آن اسرائیل جنگ خود در غزه را به مدت تقریباً دو ماه به حالت تعلیق در می آورد در ازای آزادی بیش از 100 زندانی که هنوز در دست حماس هستند، توافقی که می‌تواند دو هفته آینده به دست آید.

نیویورک تایمز در ادامه گزارش داد: مذاکره کنندگان پیش نویس توافق نامه‌ای را تهیه کرده اند و  پیشنهادات ارائه شده توسط اسرائیل و حماس در ده روز گذشته را در یک چارچوب اساسی ادغام کرده‌اند تا موضوع مذاکراتی بشود که قرار است امروز در پاریس، پایتخت فرانسه برگزار شود.

مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، برای بحث در مورد مذاکرات گفتند: هنوز اختلافات مهمی وجود دارد که باید حل شوند، مذاکره کنندگان محتاطانه خوشبین هستند و توافق نهایی نزدیک است.

این روزنامه تصریح کرد: جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه به طور جداگانه تلفنی با سران مصر و قطر که به عنوان میانجی با حماس صحبت کردند و ویلیام برنز، رئیس سازمان سی‌آی‌ای روز یکشنبه برای مذاکره با مقامات اسرائیلی، مصری و قطری به پاریس می رود.

ویلیام برنز، محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، نخست وزیر قطر، عباس کامل، رئیس اطلاعات مصر، و داوید بارنه‌عا، رئیس سازمان اطلاعات اسرائیل موساد در این مذاکره حضور دارند.

در این زمینه، این روزنامه نوشت: اگر برنز پیشرفت کافی داشته باشد، بایدن ممکن است برت مک گورک، هماهنگ کننده خود در امور خاورمیانه  را به منطقه بفرستد تا به اقدامات نهایی در مورد توافق کمک کند.

آتش‌بس کوتاه‌مدت در ماه نوامبر که بایدن با میانجی‌گری قطر و مصر انجام داد، منجر به توقف درگیری‌ها به مدت هفت روز در ازای آزادی بیش از 100 زندانی توسط حماس و حدود 240 اسیر و زندانی فلسطینی شد.

کد خبر 1746610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha