توضیحات عضو فقهای شورای نگهبان درباره برخی ردّ صلاحیت‌ها

آیت‌الله حسینی خراسانی گفت: بر اساس شاخص‌های تعیین شده در قانون اساسی اصلح ترین افراد از سوی شورای نگهبان برای ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید صلاحیت شده اند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان چهارم بهمن ماه از احراز صلاحیت ۱۳۸ نفر برای ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری خبر داد و اعلام کرد: عمده کسانی که صلاحیت آن‌ها مورد احراز قرار نگرفته از شرایط علمی لازم برخوردار نبودند و براساس قانون داوطلبان سه روز فرصت دارند تا اعتراض خودشان را از طریق سامانه داوطلب ثبت کنند. براساس قانون انتخابات بررسی‌های شورای نگهبان تا ۱۹ بهمن‌ماه همچنان ادامه‌دار خواهد بود.

در این میان عدم تایید صلاحیت و یا احراز صلاحیت برخی چهره ها و شخصیت هایی که در برهه های مختلف پس از انقلاب در سمت های مختلف فعالیت داشتند، سوالاتی را برای افکار عمومی ایجاد کرد که چطور می شود در ادوار گذشته مسئولیت هایی در نظام داشت اما برای انتخابات خبرگان رهبری تایید صلاحیت نشد. این درحالی است که بررسی شرایط داوطلبان انتخابات خبرگان رهبری در چارچوب قانون اساسی و براساس معیارها و شاخص های تعیین شده از سوی قانون انجام شده است و عدم احراز صلاحیت و یا عدم تایید صلاحیت افراد تفسیری متفاوت دارد از آنچه که برخی جریان ها تلاش می کنند در راستای به چالش کشیدن قانون اساسی و سازوکار انتخاباتی ارائه کنند. برای تنویر افکار عمومی گفتگویی با آیت الله حسینی خراسانی عضو فقهای شورای نگهبان انجام داده ایم.

آیت‌الله سیداحمد حسینی خراسانی با اشاره به جایگاه مجلس خبرگان رهبری به خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان گفت: مهم ترین و اصلی ترین وظیفه مجلس خبرگان رهبری، انتخاب رهبر است.

عضو فقهای شورای نگهبان افزود: فردی که به عنوان رهبر از سوی مجلس خبرگان رهبری انتخاب می شود باید شایستگی های رهبری را داشته باشد و اعضای مجلس خبرگان رهبری باید این شایستگی ها را در فرد احصا کنند.

وی با بیان اینکه اعضای مجلس خبرگان رهبری باید از صلاحیت های علمی و اخلاقی، سیاسی و اجتماعی برخودار باشند، افزود: مردم با انتخاب نمایندگان خود در مجلس خبرگان رهبری در انتخاب رهبر مشارکت دارند.

آیت الله حسینی خراسانی تصریح کرد: رهبری، بزرگ ترین مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی است.

وی با اشاره به شاخص های خبرگان رهبری براساس قانون اساسی، گفت: قانون اساسی، برای اعضای مجلس خبرگان رهبری، سه شرط را ذکر می کند که هیچ کس نمی تواند بدون داشتن این شرایط، به عضویت مجلس خبرگان درآید. براساس اصل ۱۰۷ قانون اساسی، اعضای این مجلس باید برای شناسایی رهبر، «خُبره» باشند و به عبارتی «رهبر شناس» باشند. خبرگان باید منتخب ملت باشند و شرایط مشخص شده در اصل ۱۰۸ قانون اساسی را نیز داشته باشند.

آیت الله حسینی خراسانی با اشاره به روند بررسی صلاحیت های داوطلبان خبرگان رهبری افزود: شورای نگهبان صلاحیت های علمی و اخلاقی، سیاسی و اجتماعی داوطلبان مجلس خبرگان رهبری را بررسی می کند و پس از تایید صلاحیت های اولیه صلاحیت های علمی تخصصی داوطلبان مجلس خبرگان رهبری بررسی می شود.

وی با اشاره به بررسی صلاحیت های علمی داوطلبان مجلس خبرگان رهبری توسط فقهای شورای نگهبان گفت: داوطلبانی که به دلیل فقدان حداقل تحصیلات حوزوی فاقد صلاحیت های علمی بودند برای ادامه روند بررسی صلاحیت ها دعوت نشدند.

عضو فقهای شورای نگهبان افزود: داوطلبانی که مسلم الاجتهاد بوده، نمایندگان ادوار گذشته مجلس خبرگان رهبری و یا مدرسان بزرگ حوزه های علمیه دارای کتاب و تالیفات و افرادی که مرجع تقلید ضمنا یا صراحتا اجتهاد آنها را تایید کرده بود، براساس قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیازی به تشخیص علمی فقهای شورای نگهبان نداشتند و صلاحیت علمی آنها تایید شد.

آیت الله حسینی خراسانی خاطرنشان کرد: صلاحیت داوطلبانی که در اجتهاد آنها تردید وجود داشت توسط فقهای شورای نگهبان و طی دو مرحله آزمون کتبی و مصاحبه حضوری بررسی شد.

وی تاکید کرد: براساس شاخص های تعیین شده در قانون اساسی اصلح ترین افراد از سوی شورای نگهبان برای ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید صلاحیت شده اند.

آیت الله حسینی خراسانی با اشاره به اعلام نتایج تایید صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: همه کارهایمان باید مُرِ قانون باشد و شورای نگهبان به عنوان یکی از نهادهای نظام جمهوری اسلامی ایران وظیفه تایید صلاحیت خبرگان رهبری را دارد و شاخص های صریح طبق قانون اساسی در بررسی تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات اعمال شده است و همانطور که گفتم اصلح ترین افراد برای رقابت در مجلس خبرگان رهبری تایید صلاحیت شده اند و مردم نیز می توانند با حضور در پای صندوق های رای به نماینده منتخب خود رای دهند.

کد خبر 1746655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha