جشن بزرگ بچه‌های مسجد برای دختران روزه‌اولی

مسجد و کانون فرهنگی هنری شهدای کربلا در شهر دزفول، طی برگزاری مراسم جشن، از دختران روزه‌اولی تقدیر به عمل آورد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان: همیشه وقتی ماه رمضان می‌رسید و تکاپوی بزرگترها برای تدارک سحری و افطار را می‌دید، با خودش می‌گفت: کاش من هم یکی از آنها باشم و زودتر بتوانم روزه بگیرم؛ یادش نبود که اتفاقا به زودی خودش هم مکلف می‌شود و قرار است همراه با اهل منزل و سایر روزه‌داران، به این مهمانی خدایی برود.

اکنون اما او هم نُه ساله دختری است که همراه با سایر همسالان‌اش ‌به شکرانه یکماه بندگی، در جشن روزه‌اولی‌ها شرکت می‌کند؛ قطعا لحظات خاطره‌انگیزی در ذهن و قلب‌اش به یادگار مانده است... .

در ادامه روایت‌گر یکی از این جشن‌ها هستیم که به میزبانی مسجد شهدای کربلا و با همکاری کانون فرهنگی هنری و هیئت روضه‌الزهرا (س) این مسجد در شهرستان دزفول برگزار شد؛ آنچه که می‌خوانید لحظاتی از این مراسم باشکوه است که برای برگزاری آن، علاوه بر تدارکات اولیه جشن، ساعتها کارگاه آموزشی برای والدین نیز برگزار شده بود تا نکات تربیتی مرتبط برای خانواده‌ها بیان شود.

روزه‌اولی‌ها با همراهی خانواده‌های خود قدم به قدم به مسجد شهدای کربلا نزدیک شده و در فضایی که برایشان در نظر گرفته‌اند مستقر می‌شوند؛ این جشن که ویژه تازه‌مکلف‌ها است، از بخش‌های مختلفی تشکیل شده و در واقع می‌توان گفت اهل مسجد و محله دست به دست هم داده‌اند تا تدارک مفصلی را برای تازه مکلفین داشته باشند؛ لذا بخش‌های مختلفی نظیر سخنرانی، اجرای عروسکی، سخنرانی عمو حاج‌آقا «وحیدنیا» و «کاهوکار» و فائزه از شهرک عروسکا، اجرای سرود و نمایش، دکلمه و ... آذین بخش این مراسم بود.

جشن بزرگ بچه‌های مسجد برای دختران روزه‌اولی

اما قطعا یکی از دل‌انگیزترین لحظات معنوی این مراسم را می‌توان حضور خادمان و گرداندن پرچم اباعبدالحسین (ع) دانست؛ شاید که حضرت به دل‌های پاک این دخترکانِ روزه‌اولی، غبار از دل سایرین بزداید؛ شاید امسال آنها نیز همراه خانواده‌هایشان بر سر سفره سیدالشهدا (ع) بنشینند و حسین حسین گویان طلب حاجت از درگاه‌ مطهرش کنند.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام محجوب، دقایقی را برای روزه‌اولی‌ها و خانواده‌ها سخنرانی کرد.

امام جماعت مسجد شهدای کربلا با بیان اینکه والدین باید تلاش کنند که در مباحث تربیتی الگوی فرزندان خود باشند، افزود: امام صادق (ع) نیز در این راستا فرمود: « کُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ لِیَرَوْا مِنْکُمُ اَلْوَرَعَ وَ اَلاِجْتِهَادَ وَ اَلصَّلاَةَ وَ اَلْخَیْرَ فَإِنَّ ذَلِکَ دَاعِیَةٌ» (با غیر زبان خویش مردم را (به کیش و مذهب خود) دعوت کنید، مردم باید ورع و کوشش و نماز و خیر شما را ببینند، اینها خود دعوت‌کننده باشند).

جشن بزرگ بچه‌های مسجد برای دختران روزه‌اولی

وی افزود: والدین اگر به دنبال تربیت و دعوت فرزندان به سمت و سوی ارزش‌های متعالی هستند، ابتدا باید این ارزش‌های اخلاقی را در زندگی خود جاری و ساری کنند؛ از این طریق است که رفتار پدر و مادر نه تنها فرزندان که دیگران را نیز به اخلاق اسلامی دعوت می‌کند؛ برای مثال امروز که فرزندان ما به سن تکلیف رسیده‌اند باید به تدریج در موارد مختلفی با آنها تمرین کنیم، این مولفه شامل حضور در مهمانی‌ها، تفریح‌ها، خرید و سایر کارهای روزمره است که باید با اولویت اذان و نماز تنظیم شود؛ به بیان دیگر اول نماز بعدا کار، البته که این مساله همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردم در صورتی محقق می‌شود که والدین خود عامل به عمل باشند.

امام جماعت مسجد شهدای کربلا در ادامه خطاب به دختران روزه‌اولی اظهار کرد: با خدا دوست و صمیمی شود؛ هر انسانی نیاز به همدم و دوست خوب دارد؛ وقتی با خدا دوست شوید او نیز برایتان دوستِ زمینی خوبی پیدا می‌کند و یک‌دفعه خواهید دید که یک همکلاسی، هم‌محله‌ای، هم‌مسجدی خوب سر راهتان در زندگی قرار می‌گیرد و دوست صمیمی شما می‌شود.

جشن بزرگ بچه‌های مسجد برای دختران روزه‌اولی

وی گفت: اگر با خدا دوست شوید هرچه را که او فرمود انجام می‌دهید، مثلا نسبت به نمازتان حساس‌تر از قبل هستید، حجاب‌تان را رعایت می کنید، در برابر نامحرم مراقبت و دقت می کنید؛ البته امروز ممکن است در محیط‌های مختلف افرادی اهل حجاب نباشند، اهل نماز نباشند، با این وجود ببینید خدای مهربان که او را به دوستی انتخاب کردید چه امر کرده است، شما به آن عمل کنید.

گفتنی است: پایان‌بخش این مراسم اهدای جوایز نفیس به دختران روزه‌اولی بود.

جشن بزرگ بچه‌های مسجد برای دختران روزه‌اولی

کد خبر 1758585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha