جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در مقایسه با سایر رویدادهای هنری رشد خوبی دارد

نادر قشقایی با بیان اینکه جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در مقایسه با سایر رویدادهای هنری رشد خوبی را تجربه کرده است، گفت: در این جشنواره در گروه سنی نوجوان که آموزش کمتری دیده‌اند هم آثار خیلی خوبی وجود داشت که انتظار آن را نداشتیم و این افراد توانستند با آثار خود حضور پررنگی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران با موضوع «ایران دوست داشتنی» از  یکم تا پنجم شهریور در شهر سنندج  در حال برگزاری است؛  یکی از  مهمترین اهداف این جشنواره واگذاری امور اجرایی و هنری به جوانان شایسته  است. برگزار کنندگان و حامیان جشنواره امید دارند نوجوانان و جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله ایران اسلامی با حضور در این  جشنواره از تجربۀ استادان برای ارتقاء توانمندی های هنری خود سود جسته و از فرصتی که برای آنان فراهم آمده بهره‌مند شوند. سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران  به همت اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها در رشته های تصویرسازی، خوشنویسی، سفال و سرامیک، طراحی گرافیک، عکاسی، کاریکاتور، مجسمه‌سازی، طراحی، نقاشی، نگارگری، گل و مرغ و تذهیب  و با حضور پرشور جوانان  در سنندج آغاز بکار کرده است، حضور جوانان  در این رویداد نقطه عطفی درآینده هنرهای تجسمی کشور است،   درباره میزان مشارکت جوانان و تعداد آثار رسیده به جشنواره در رشته های  ده گانه با «نادر قشقایی»،  داور رشته مجسمه‌سازی به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

میزان مشارکت هنرمندان جوان در سی‌امین دوره جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران چگونه است؟

به نظر من باید اطلاع‌رسانی درباره جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران  بسیار زودتر از زمان آغاز هر دوره انجام شود تا عده بیشتری از آن مطلع شوند و بتوانند در جشنواره شرکت کنند. به این ترتیب تعداد آثار بیشتری به جشنواره می‌رسد که در میان آن‌ها آثار خوب بیشتری هم وجود دارد. با وجود این، در مقایسه با جشنواره‌های دیگری که من در آن‌ها شرکت کرده‌ام، این جشنواره رشد خیلی خوبی دارد و به نسبت زمانی که می‌گذرد، کارهایی که دیدم خوب و مطلوب بود.

مشارکت هنرمندان جوان در رشته مجسمه سازی نسبت به سایر رشته هابه چه شکلی است؟

باید توجه داشت که بضاعت مجسمه‌سازی با رشته‌های دیگر متفاوت است و همین باعث می‌شود تعداد هنرمندان شرکت‌کننده در این رشته کمتر باشد، چون امکاناتی که مورد استفاده مجسمه‌سازان قرار می‌گیرد با سایر رشته‌های هنری متفاوت است و نمی‌توان انتظار داشت که عده زیادی در این رشته شرکت کنند.

آیا تفاوتی بین آثار هنرمندان جوان شرکت کننده در جشنواره  به لحاظ  دانشگاهی و غیر دانشگاهی وجود دارد؟

آثار ارائه شده توسط هنرمندان آکادمیک و غیر آکادمیک  در سی امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان با هم متفاوت هستند؛ برایم جالب بود که حتی در گروه سنی نوجوان که آموزش کمتری دیده‌اند هم آثار خیلی خوبی وجود داشت که انتظار آن را نداشتم و این افراد توانستند با آثار خود حضور پررنگی داشته باشند.

آیا برگزاری رویداد های هنری بیشتر می تواند در هنرجویان نوجوان و جوان برای شرکت در جشنواره هنرهای تجسمی جوانان اثر گذار باشد؟

در کشورهای همجوار شاهد بودم که هر سال حدود ۵۰ تا ۶۰ جشنواره و رویداد هنری برگزار می‌شود و تعدادی از این رویدادها به دوران کودکستان و دبستان اختصاص دارد. وجود این تعداد رویداد هنری و توجه به گروه‌های سنی مختلف قطعاً نتیجه مطلوب‌تری نسبت به اتفاقات مقطعی و محدود در کشور ما دارد. این رویدادهای هنری تأثیرات زیادی روی روابط هنرمندان و هنرجویان دارد و انگیزه بیشتری برای هنرمندان و حتی مجموعه‌های هنری به وجود می‌آورد. با توجه به اینکه رشته‌های مختلفی در این رویدادها وجود دارد و افراد از سنین پایین می‌توانند در آن‌ها شرکت کنند، هر شخص متوجه می‌شود که توانایی حضور و فعالیت در یک رشته هنری را دارد یا خیر. وقتی یادگیری در سنین پایین انجام شود، شخص بهتر می‌تواند برای آینده خود تصمیم‌گیری کند.

آیا برگزاری بیشتر رویداد های هنری همانند جشنواره تجسمی جوانان در ایجاد انگیزه در میان نوجوانان و جوانان اثر گذار است؟

بدون شک، وقتی تعداد رویدادهای هنری بیشتر باشد تأثیر آنها خیلی بیشتر از برگزاری سالانه یک یا دو رویداد است که در مدت زمانی کوتاه برگزار می‌شوند. بنابراین نمی‌توانیم انتظار تأثیرگذاری زیادی از این جشنواره‌ها داشته باشیم. رویدادهای هنری نباید مقطعی، موردی و مناسبتی باشند؛ بلکه باید سعی شود به عنوان یک فعالیت روتین و مداوم برگزار شوند تا هم انگیزه بیشتری برای هنرمندان ایجاد کنند و هم باعث ایجاد آثار هنری با کیفیت‌تر شوند.

در پایان اگر نکته ای درباره برگزاری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران دارید بفرمایید؟

 لازم می‌دانم از تلاش‌های آقای خراسانی‌زاده، مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاستگذاری این جشنواره و خانم مینا صدری، دبیر جشنواره، برای برگزاری این رویداد هنری تشکر کنم.

کد خبر 1621678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha