سی و چهارمین جشنواره تئاتر گلستان برگزار می شود

یازرلو گفت: فر اخوان سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان گلستان در دو بخش صحنه ای و خیابانی منتشر شد.

رضا یازرلو به خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان گلستان گفت: جشنواره تئاتر استانی به عنوان با سابقه‌ترین و مهمترین رویداد تئاتری استان‌ها، جایگاه مهمی برای رشد و توسعه تئاتر با توجه به شاخصه‌های ملی، قومی، منطقه‌ای و جغرافیایی بوده است.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان با بیان اینکه برگزاری این جشنواره بر تداوم و تثبیت این جایگاه، ارتقاء تولیدات سالانه هنرمندان تئاتر استان و همگرایی بیش از پیش آن تأکید دارد، افزود: در سال‌های اخیر این جشنواره بر ایجاد بستری برای بروز و ظهور بخش مهمی از اجراهای عمومی یک سال و گسترش دایره مخاطبان آثار نمایشی، تقویت و حمایت از گروه‌های اجرایی متمرکز شده است.

وی ادامه داد: این جشنواره از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان در جهت روشن نگهداشتن چراغ تئاتر و تقویت و حمایت از گروه های نمایشی و اجراهای عمومی ارزشمند، با همکاری موسسه هنرمندان انجمن هنرهای نمایشی گلستان(انجمن نمایش استان) و با مشارکت گروه‌های نمایشی سراسر استان گلستان برگزار می شود.

یازرلو، رونق بخشیدن به اجرای عمومی آثار نمایشی، گردهمایی بهترین آثار تولید شده استان در یک سال گذشته در قالب رقابتی سالم وهنرمندان، رشد و توسعه تئاتر با توجه به بومی سازی ظرفیت های فرهنگی، منطقه ای و جغرافیایی و ساماندهی فعالیت‌های نمایشی و حمایت از هنرمندان و گروه های نمایشی را از اهدافذ این جشنواره برشمرد.

وی با اشاره به محورها و موضوعات این جشنواره، گفت:  انتخاب موضوع و مضامین آزاد است و آثار با موضوعات مرتبط با شعار سال (مهار تورم و رشد تولید)، آسیب های اجتماعی (اعتیاد، طلاق، خودکشی، کودکان کار، حاشیه نشینی و ...) و فضای مجازی، امید و نشاط اجتماعی، خانواده ایرانی، زندگی سالم به سبک ایرانی اسلامی، ازدواج جوانان، جوانی جمعیت و تحکیم بنیان خانواده، نقش زنان در پیشرانی اجتماعی و پیشرفت معنوی جامعه،  الگوهای فرهنگی، دینی و اجتماعی با تاکید بر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، سرداران و شهدای مطرح استانی، افزایش پایبندی به عفاف و حجاب اسلامی، ترویج فرهنگ نماز، عبادت و معنویت، چهره های انقلابی و مقاومت و قهرمانان ملی و استانی مانند حاج قاسم سلیمانی، توجه به زمینه‌های فرهنگ ایرانی- اسلامی و بهره گیری از مضامین بومی و استانی، نگاه کاوشگرانه به مضامین اجتماعی در جهت ترویج ارزش‌های دینی، ‌ انسانی، اخلاق اجتماعی، مشارکت‌های جمعی و امید به آینده و استفاده از بسترهای فرهنگی، هنری، اجتماعی، تاریخی، ادبی، اقتصادی، سیاسی، آداب و رسوم و سنت‌های در جهت رشد و توسعه تئاتر در استان گلستان در اولویت انتخاب  قرار می گیرند.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان اظهارداشت: این جشنواره در دو بخش صحنه ای و بخش خیابانی برگزار می شود و نمایشهای برگزیده هر بخش به دبیرخانه جشنواره بین المللی فجر معرفی خواهند شد.

وی گفت: اولویت پذیرش آثار توسط هیئت انتخاب جشنواره، با نمایش‌هایی است که به موضوعات و مسائل منطقه و استان با چشم‌انداز جهانی و با بهره‌ گیری از روشهای جریانات روز تولید شده باشد.

یازرلو افزود: به هر گروه نمایشی راه یافته به بخش اصلی جشنواره، طبق پارامترهای مندرج در فراخوان و مطابق نظر و برآورد هیئت بازبینی و یا کارشناسان تئاتر، کمک هزینه تولید، برای آثار صحنه ای و خیابانی پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: به اثر یا  آثار برگزیده جشنواره که بتواند به جشنواره منطقه‌ای و بین‌المللی تئاتر فجر راه یابند نیز افزون بر کمک هزینه مرحله استانی، مبلغی به عنوان کمک هزینه حضور در جشنواره، از سوی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی و انجمن نمایش پرداخت می شود.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: تمامی گروهای نمایشی متقاضی، می‌توانند فرم درخواست شرکت در جشنواره را در درگاه استانی به نشانی:    golestan.theater.ir تکمیل و یا به دبیرخانه جشنواره واقع در تالار فخرالدین اسعد گرگانی مراجعه کنند.

وی،  آخرین مهلت تکمیل فرم درخواست شرکت در جشنواره را پایان شهریورماه اعلام کرد و افزود: بازبینی آثار متقاضی شرکت در جشنواره در هفته پایانی مهر ماه انجام و برگزاری جشنواره نیز نیمه دوم آبان برگزار می شود.

کد خبر 1622095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha