خدمت رسانی به زائرین اربعین حسینی توسط 60 موکب کهگیلویه و بویراحمد

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان کهگیلویه و بویراحمد از فعالیت ۶۰ موکب استان در اربعین امسال خبر داد و گفت: سال گذشته ۴۰ موکب شناسنامه‌دار در اربعین حسینی فعالیت داشتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، «حسن حکمتیان» شامگاه چهارشنبه (۸ شهریور ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: کار بازسازی بخشی از صحن 220 هزار متر مربعی حضرت زهرا (س) توسط ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان کهگیلویه و بویراحمد انجام می‌شود.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه در زمینه ساخت صحن حضرت زینب (س) نیز این ستاد سهمی دارد، گفت: ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان همچنین در زمینه مرقدهای مطهر، مناره‌ها، توسعه، بازسازی و مقاوم سازی عتبات عالیات با همکاری مردم استان نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

وی افزود: ساخت درب باب المهدی(عج) حرم امامین عسکریین(ع) به عنوان نخستین پروژه توسط ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان با پیشرفت کاری ۸۰ درصد در حال انجام بوده که پس از تکمیل، با برگزاری تشریفات به شهر سامرا در عراق منتقل و در آنجا نصب خواهد شد.

حکمتیان از فعالیت ۶۰ موکب استان کهگیلویه و بویراحمد در اربعین امسال خبر داد و گفت: سال گذشته ۴۰ موکب شناسنامه‌دار در اربعین حسینی فعالیت داشت که امسال ۲۰ موکب در حال خدمات رسانی به زائرین به ویژه زائران اباعبدالله الحسین(ع) در ایران و عراق در کنار سایر موکب‌ها در زمینه اسکان، پذیرایی و خدمت رسانی فعالیت دارند.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه در مرز شلمچه ۹ موکب از طرف این استان مستقر و در حال فعالیت هستند، ادامه داد: سایت شلمچه نیز به همت دولت زمین آن فراهم و بخشی از فضای آن آماده و در حال خدمت رسانی است.

وی یادآور شد: موکب باب الحوائج، موکب شهدای کارگر، موکب امام حسین علیه السلام، موکب ام البنین(س) ، موکب موعود، موکب خامس آل عبا، موکب شهدای چرام، موکب شهدای مدافع حرم و موکب نورالزهرا در زمینه خدمات رسانی در حوزه تغذیه و زیست خواب فعالیت دارند و از این تعداد، دو موکب نیز خدمات فرهنگی به زائران ارائه می‌دهند.

حکمتیان خاطرنشان کرد: چون بخشی از کار ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات فرهنگی است در این راستا با خدمات فرهنگی در راستای معرفت افزایی نسبت به عاشورا، محرم و اهداف قیام امام حسین(ع) فعالیت لازم صورت می‌گیرد.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: با توجه به اینکه شهرستان گچساران در مسیر استان‌های شرقی و همچنین زائرانی از کشورهای پاکستان و افغانستان در مسیر کربلا از شهرستان‌های گچساران و باشت عبور می‌کنند، موکب‌هایی نیز در این دو شهرستان مستقر هستند.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان باشت موکب حضرت زینب(س)، موکب ابوالفضل العباس(ع) شوش و حضرت علی اصغر(ع) فعالیت دارند، از فعالیت ۱۲ موکب در شهرستان گچساران خبر داد و بیان کرد: موکب‌های امام رضا علیه السلام، خدام زینب، شهدای گچساران، شهدای خیرآباد، چهارده معصوم، حضرت قمر بنی هاشم، موکب ابوالفضل العباس(ع)، شهدای قشقایی، صاحب الزمان(عج)، جوانان حسینی، بی بی حکیمه(س) و موکب طریق الکربلا با توجه به فراوانی جمعیت در این شهرستان فعالیت دارند.

حکمتیان اظهار کرد: با توجه به اینکه زائرین استان یزد و بخشی از سپیدان استان فارس از مسیر شهرستان بویراحمد عبور می‌کنند، موکب امام سجاد علیه السلام، موکب الزهرا(س)، موکب حاجی محمد روستای چین لوداب، موکب هیئت فاطمه، موکب شهدای حمل و نقل و موکب حیدر کرار نیز در جاده کاکان به شهرستان اقلید فارس و بخشی از موکب‌ها نیز در مسیر بابامیدان مستقر و در حال خدمت رسانی به زائران هستند.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه در دهدشت نیز موکب شهدای کهگیلویه و همچنین موکب زنده یاد فرزاد درخش فعالیت دارند، یادآور شد: در شهر لیکک موکب شهدای یوسفی، در شهرستان مارگون نیز موکب امام محمد باقر علیه السلام فعالیت می‌کنند.

وی فعالیت موکب‌ها را به صورت خودجوش و مردمی دانست و افزود: از تعداد ۶۰ موکب استان کهگیلویه و بویراحمد حدود ۲۰ موکب به صورت خودجوش در حال خدمت رسانی به زائرین بوده که سال آینده شناسنامه‌دار می‌شوند.

حکمتیان با اشاره به اینکه کلیه استعداد، ظرفیت و توانمندی موکب‌ها مردمی بوده ولی دولت کار تسهیل گری و پشتیبانی از آنها را انجام می‌دهد، گفت: ۲۴ موکب استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در کشور عراق فعالیت داشته که بخشی در کربلا، بخشی در نجف، تعدادی موکب نیز در مسیر کربلا و نجف و یک موکب نیز در بصره مستقر است.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: طبق آمار ارائه شده روزانه ۳۰۳ هزار و ۲۰۰ نفر صبحانه، ۵۸ هزار و ۱۰۰ نفر ناهار، ۵۳ هزار و ۷۰۰ نفر شام، ۱۷۰ هزار و ۵۶۰ نفر میان وعده، اسکان ۱۸ هزار و ۱۰۰ نفر بانوان، اسکان ۱۷ هزار و ۲۵۰ نفر از آقایان، پخت ۳۳ هزار و ۵۹۰ قرص نان توسط این موکب‌ها صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: تاکنون ۶۰ خودروی سنگین حامل وسایل، ملزومات، امکانات و کمک‌های مردمی را از پایانه مرزی خارج کرده و برای خدمات رسانی به موکب‌ها تحویل داده‌اند.

حکمتیان گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، امسال نسبت به سال‌های گذشته کمترین مشکل را در زمینه موکب‌ها، استقرار آنها و تجهیزات و امکانات با استفاده از همه ظرفیت‌ها انجام شده است.

کد خبر 1622476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha