بهشت را به کسی مجانی نمی‌دهند/یاد مرگ عبادت است

حجت الاسلام حکمتی نیک به موضوع توشه سفر آخرت در فرمایش امام علی (ع) اشاره کرد و گفت: بهشت را به کسی مجانی نمی‌دهند و نمی‌ شود کسی با دست خالی روانه سرای باقی شود.

حجت الاسلام والمسلیمن «سیروس حکمتی نیک» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج با اشاره به اینکه امام علی (ع) در فرمایش جالب، حکمت آموز و پند آموز به سه موضوع «مرگ، عالم قبر و توشه آخرت» اشاره شده، اظهار کرد: اراده خداوند و مشیت الهی بر این تعلق گرفته که همه بنی آدم، جامعه بشری، مخلوقات عالم هستی و همه زنده‌های در این عالم روزی دار دنیا را وداع بگویند، زیرا مرگ یک امر حتمی، مسلم و قطعی است.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه طبق تقدیر خداوند، هر نفسی طعم مرگ را می‌چشد و مرگ در انتظار هر کدام از ما است، گفت: خداوند به فرشته خود ماموریت داده هر روز با ما این گونه سخن می‌گوید « ای مردم، زاد و ولد کنید، اما بدانید که سرانجام آن مردن است».

وی با بیان اینکه عاقبت هر تولدی برای انسان و جامعه بشری چیزی جز مرگ نیست و امری حتمی است، ادامه داد: این اراده خداوند و مرگ ملازم، مصاحب و همراه انسان است.

حجت الاسلام حکمتی نیک یادآور شد: ما نمی‌دانیم که چه زمانی مرگ به سراغ ما خواهد آمد، هر لحظه، هر ساعت و هر روز ممکن است شتر عجل در خانه ما را بزند و ما را قبض روح کند، پس مرگ همراه ما است.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن تاکید بر اینکه مرگ آسان نیست، افزود: پیامبر گرامی اسلام (ص) با آن همه عظمت که اشرف مخلوقات هستی است، همیشه می‌فرمود «خدایا هنگام مرگ را بر من آسان بگیر» و این نشان می‌دهد که مرگ سخت است.

وی با اشاره به اینکه پیام دین، پیام قرآن و پیام الهام بخش الهی این است که مرگ آسان نیست و برای برخی از مردم مرگ بسیار سخت و ناگوار است.

حجت الاسلام حکمتی نیک با بیان اینکه از نگاه قرآن کریم ما دو نوع مرگ «یکی جان دادن قرآنی و یک جان کندن قرآنی» داریم، بیان کرد: در روایات داریم زمانی که مرگ انسان فرا می‌رسد، شخصی بهشتی و یا جهنمی باشد، یک لحظه قبل از مرگ جایگاه او را در بهشت و جهنم به وی نشان می‌دهند، اگر بهشتی باشد، در آن لحظه آخر مرگ وقتی که جایگاه بهشتی را دید، خوشحال می‌شود و با میل و رغبت جان خود را تحویل عزرائیل می‌دهد که به این جان دادن قرآنی می‌گویند.

وی خاطرنشان کرد: اگر خدای نکرده انسان گناهکار و جهنمی بود، یک لحظه قبل از مرگ جایگاه جهنمی او را به وی نشان می‌دهند و در اینجا اضطراب، استرس، دلهره و سختی انسان را فرا می‌گیرد و انسان حاضر نیست جان به جان آفرین تسلیم کند، در چنین جایی عزرائیل با شدت و حدت جان را از کالبد جسم او جدا می‌کند و جان را می‌کند که به آن جان کندن قرآنی می‌گویند.

حجت الاسلام حکمتی نیک ضمن تاکید بر اینکه باید به فکر مرگ باشیم، ادامه داد: یاد مرگ عبادت است و اگر به یاد مرگ باشیم، کمتر گناه می‌کنیم، گرد معصیت می چرخیم و بیشتر به یاد خدا هستیم.

امام جمعه موقت یاسوج نکته دوم در فرمایش امام علی علیه السلام را موضوع قبر انسان دانست و افزود:روایت‌های متعدد و احادیث متواتر پیرامون قبر به این موضوع اشاره دارندو تعابیر امیرالمومنین علیه السلام را در این حکمت ارزشمند پیرامون قبر که از آن به عنوان «خانه وحشت، خانه غربت و خانه تنهایی» یاد کردند و این تعبیرهای امام علی (ع) در زمینه عالم قبر است.

وی با اشاره به اینکه قبر خانه ابدی انسان در این دنیا بوده و نخستین مرحله بازجویی و محاکمه انسان‌ها در قبر صورت می‌گیرد، بیان کرد: انسان به محض اینکه دار دنیا را وداع گفت، فرشتگان الهی ماموریت دارند در نخستین گام انسان را در عالم قبر محاکمه کنند و از ما در زمینه «پروردگار، نبی، قبله و کتاب سوال می‌کنند».

حجت الاسلام حکمتی نیک یادآور شد: اگر ما در این دنیا اعتقاد کامل به خدای متعال و اعتقاد به رسالت پیامبر گرامی اسلام (ص) و اهل بیت علیهم السلام، اعتقاد به کتاب آسمانی و قبله داشته باشیم، در جواب فرشتگان الهی می‌گوییم « حضرت محمد (ص)نبی ما است.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: اگر خدای ناکرده انسان اعتقاد نداشته باشد، در نخستین مرحله بازجویی در محاکمه و دار الهی در قبر، قادر به جوابگویی به فرشتگان الهی نخواهد بود.

وی ضمن تاکید بر اینکه باید ببینیم تا چه اندازه استعداد و آمادگی لازم برای مرگ و قرار گرفتن در این خانه تاریک را داریم؟، افزود: بسیار سخت است که همه اقوام، فامیل و بستگان انسان را در عالم قبر و خانه وحشت قرار دهند و آنجا را ترک کنند.

حجت الاسلام حکمتی نیک با بیان اینکه نکته سوم در فرمایش امام علی (ع) موضوع توشه سفر آخرت است، اظهار کرد: بهشت را به کسی مجانی نمی‌دهند و نمی‌ شود کسی با دست خالی روانه سرای باقی شود.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: هر چند که باید امید به رحمت، فضل الهی و شفاعت پیامبر(ص) و اهل بیت علیهم السلام داشته باشیم، ولی نمی‌توان با دست خالی سفر کرد، بلکه باید برای این سفر توشه برداریم و این کار را خداوند از ما خواسته است.

وی با اشاره به اینکه خداوند از ما خواسته که برای سفر ابدی توشه برداریم و بدانیم که بهترین توشه برای این سفر تقوای الهی و پرهیزگاری است، گفت: تقوای الهی، انجام اعمال صالحه، داشتن یک ایمان و اعتقاد کامل به متعلقات ایمان، انجام اعمال شایسته و صالحه در زندگی، رعایت آداب همزیستی و معاشرت با محیط پیرامونی، اعضای خانواده، دوستان، هم دین و هم کیشان، همسایگان و داشتن اخلاق دینی توشه راه سفر ابدی هر یک از ما بندگان خداوند است.

حجت الاسلام حکمتی نیک گفت: این همه سفارشات دین در قرآن و روایات که از ما خواسته‌اند که کار نیک انجام دهیم به همین دلیل است که با دست خالی دار دنیا را ودا نگوییم.

کد خبر 1623089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha