پیام بالارفتن توان بازدارندگی جمهوری اسلامی صلح و دوستی است

امیر دریادار سیاری با اشاره به توانمندی های نظامی و رزمی جمهوری اسلامی ایران گفت: پیام بالا رفتن توان بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران صلح و دوستی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، امیر دریادار حبیب الله سیاری در مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه صلح و رفاه با اشاره به سوابق درخشان چهار دوره از نمایشگاه صلح و فرازی از سخنان حضرت علی (ع) مبنی بر اینکه اگر صلح می خواهید آماده جنگ باشید، گفت: این جمله بسیار پر معنا است. معنا و مفهوم این کلام بازدارندگی را نشان می دهد. اگر ما دارای توان بازدارندگی بالا باشیم، قطعا صلح برقرار است. معنای صلح این است که باید آن قدر توان دفاع داشته باشیم تا دیگران نسبت به منافع ارضی ما در ذهن خود تصوری از تهاجم نداشته باشند.

رییس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: اگر توان نداشته باشیم، قطعا صلحی در کار نیست و دشمن طمع به تمامیت ارضی ما می کند و اگر این گونه باشد، صلح برقرار نیست. کشوری که ضعیف باشد، دیگران به آن طمع می کنند و جنگ رخ می دهد و صلحی وجود نخواهد داشت.

وی گفت: به دنبال آن هستیم که توان بازدارندگی آن قدر بالا باشد که بتوانیم صلح را در منطقه برقرار کنیم زیرا امت ما امتی صلح طلب هستند و طمع و قصد ستیزه گری با هیچ کشوری را ندارند و این از تاکیدات مقام معظم رهبری است.

دریادار سیاری افزود: دو کلمه صلح و دفاع هر دو ارزش های دینی و انقلابی ما و فرهنگ ملی ما را معنا می کنند که دو کلمه پسندیده و معنادار هستند. صلح برای اینکه ما ملت صلح طلب هستیم و قصد تجاوز به هیچ ملتی را نداشته و نداریم اما در طی 200 سال گذشته در جنگ هایی که رخ داده است، هیچ گاه قصد حمله نداشتیم و همیشه به ما حمله شده است و همزمان دفاع بسیار پسندیده ای را در پیش گرفته ایم زیرا ما در مقابل هرگونه ظلم و زور ایستادگی کرده ایم؛ پس صلح و دفاع پسندیده است.

دریادار سیاری تصریح کرد: در فرهنگ ملی ما صلح و دفاع جایگاه بالایی دارد. ما آمادگی دفاعی بالایی داریم و این آمادگی موجب صلح در منطقه است.

وی با اشاره به دفاع مقدس و گفتار امام (ره) در این موضوع اظهار داشت: در زمان صلح فردی از سازمان ملل محضر امام حضور یافت و گفت آتش بس را بپذیرید و جنگ را تمام کنید. امام پاسخ داد بله همین طور است بگویید رژیم بعث به مرز خود بازگردد و ما صلح را می پذیریم و با کسی هم جنگ نداریم، گفتند این ممکن نیست و ممکن است جنگ ادامه یابد. امام فرمودند جنگ، جنگ است و شرف و ناموس ما در این جنگ است و ما دفاع می کنیم اما در حالی که دشمن در خاک ما بود، آنها می خواستند ما پای میز مذاکره بنشینیم و این امر عزتی در آن نبود و نشانه ای از ضعف داشت. این موضع گیری امام بسیار عالمانه و صلح طلبانه بود.

وی با اشاره به حمله دشمن به شهرهای مختلف کشور از جمله آبادان و خرمشهر با اشاره به اخلاق رزمندگان در دفاع از کشور افزود: در مقابل بمباران آبادان و خرمشهر ما هم آمادگی داشتیم که فاو را مورد هدف قرار دهیم اما امام فرمودند شهر را نباید بزنید و این نشانه صلح طلبی و توجه به کرامت انسان است. نمونه های دیگری از این صلح طلبی در میان خلبانان ما در مقابله با دشمن وجود داشت. در جایی که برای هدف قرار دادن پل عازم عملیات می شدند و در حالی که چند خودرو بر روی پل حرکت می کرد از نشانه گرفتن آن خودداری می کردند و به دلیل جان انسان ها پل را هدف قرار نمی دادند. این امر نشانه آزادگی و انسان دوستی است.

وی با اشاره به تبعیت رزمندگان اسلام از فرامین بنیانگزار انقلاب اسلامی یادآور شد: در موشک باران شهرها امام (ره) فرمودند ما نمی توانیم شهرهای دشمن را با موشک بزنیم. ما با مردم جنگ نداریم، مردم عزیزند و ما با آنها کاری نداریم و صلح طلب هستیم، جان انسان ها برای ما مهم است. انسان دوستی و حفظ کرامت انسان از اولویت های اصلی در جنگ ما بود.

وی گفت: در جنگ های شیمیایی ما مورد هجوم قرار گرفتیم. یک سند در طول دفاع مقدس بیاورید که ما هم در برابر هجوم شیمیایی دشمن آفند شیمیایی داشته باشیم. ما چیزی جز پدافند شیمیایی نداشتیم زیرا آفند شیمیایی کشتار جمعی است که در دین ما وجود ندارد و هیچ گاه نداشته ایم و نخواهیم داشت زیرا صلح طلب هستیم و جان انسان ها برای ما مهم است. ما به این امر افتخار می کنیم که رهبران ما در دفاع مقدس بر این امر تاکید داشتند.

وی با بیان اینکه دانشگاه دافوس قدیمی ترین دانشگاه تربیت نیروهای نظامی است، تصریح کرد: این دانشگاه محل تربیت افرادی است که می خواهند در رده های بالای جنگ مدیریت کنند. تمام دانشگاه های نیروهای مسلح رزمنده پروری را در دستور کار دارند. آنها ماموریت محور هستند و رزمنده با علم نسبت به مسایل روز تربیت می شود و آنچه در میان آنها مشهور است، تربیت دینی رزمندگان است تا بتوانند در دفاع از تمامیت ارضی پیروز باشند.

وی با بیان اینکه از آغاز انقلاب در سال 57 ما از تامین تجهیزات دفاعی تحریم هستیم، خاطرنشان کرد: اما همت بلند جوانان و متخصصان ما در کشور به جایی رسیده است که امروز حرفی برای گفتن داریم و در تجهیزات مختلف نظامی بسیار موفق بودیم. در موضوع پدافند هوایی و تعمیر تجهیزات نسبت به گذشته تفاوت از زمین تا آسمان داریم و در نیروی هوایی تلاش ها و موفقیت های زیادی در این زمینه کسب کردیم. در نیروی دریایی نیز در تجهیزات به جایی رسیده ایم که ناوشکن تمام ایرانی دنا دور دنیا را دور می زند که این امر نشان دهنده توانمندی علمی و نظامی این کشور است.

وی افزود: امروز در سلاح های موشکی و پهبادی و سلاح های مورد نیاز در منطقه و جهان ایران دارای جایگاه است و با همت جوانان و متخصصان داخل کشور به این جایگاه دست یافته ایم. ما تجهیزات مورد نیاز و خودکفایی در این زمینه را انکار نمی کنیم اما تمام این توانمندی ها برای ارتقای توان بازدارندگی و دفاع است و قصد حمله به هیچ کشوری در آن نیست.

امیر سیاری با اشاره به برگزاری رزمایش های مختلف در نیروهای مسلح یادآور شد: این رزمایش ها برای تمرین و نشان دهنده توانمندی برای دفاع و بالا بردن توان بازدارندگی است زیرا دفاع مقدس را تجربه کردیم تا بتوانیم مانند دفاع مقدس تهاجمی به ما نشود. پیام رزمایش های ما صلح و دوستی است یعنی توان بازدارندگی خود را بالا می بریم و بالا بردن توان بازدارندگی حاصلش صلح است.

وی گفت: ما رزمنده را تربیت و تجهیزات مورد نیاز را تولید می کنیم. برای بالا بردن توان دفاعی هدف ما دفاع و بازدارندگی است. بازدارندگی صلح را به دنبال دارد و این تاکید حضرت علی (ع) است که فرموده اند اگر صلح می خواهید، آماده جنگ باشید.

وی یادآور شد: ملتی که نتواند از خود دفاع کند، زنده نیست. ما زنده و پویا هستیم و آن را نشان داده ایم و نشان می دهیم و امیدواریم همه جا صلح حاکم باشد و کشورها بتوانند از خودشان دفاع کنند تا صلح پایدار در جهان شکل بگیرد.

وی با اشاره به ماموریت ناوگروه 86 تصریح کرد: هدف از اعزام ناوگروه 86 با تحمل هشت ماه ماموریت در دور دنیا پیام صلح و دوستی به کشورهای دنیا بود. ما در این ماموریت، دانش و توانمندی دریایی جمهوری اسلامی را نشان دادیم. مهمترین پیام ناوگروه 86 ارسال پیام دوستی به کشورهای دنیا بود اما چرا برخی کشورها تحت تاثیر سیاست های استکباری قرار گرفتند و اجازه پهلو گرفتن به ناوشکن ما را ندادند؟ این ناوگروه به گونه ای برنامه ریزی شده بود که نیازی به آذوقه و حتی تعمیرات نداشت و بدون نیاز به کمک 54 کشور دنیا در نهایت در بندرعباس پهلو گرفت اما چرا برخی کشورها تحت تاثیر سیاست استکباری اجازه پهلوگیری ندادند؟

وی گفت: ما ملت صلح و دوستی هستیم که باید به آن توجه شود اما برخی نشان دادند که به دنبال صلح و دوستی نیستند. جمهوری اسلامی در صلح ملی، منطقه ای و بین المللی دارای ظرفیت های بزرگ و متعددی است که برای حفظ و گسترش صلح است و آمادگی آن را دارد که با همکاری مجامع جهانی برای گسترش و برقراری صلح فعالیت کند.

دریادار سیاری اظهار داشت: برخی نشست ها، نمایشگاه ها، مشارکت فعال کشورهای حامی صلح و کسانی که شعار آنها صلح و دوستی است، اهمیت این موضوع را نشان می دهد که باید این هدف را دنبال کنیم و در توسعه و برقراری صلح در نظام بین الملل بیش از پیش کوشا باشیم.

کد خبر 1724625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha