امام حسن عسکری (ع) تلاش بسیاری برای حفظ جایگاه امامت و ولایت انجام داد

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تلاش دشمنان برای ایجاد شک و تردید در شیعیان برای جایگاه امامت و ولایت، گفت: امام حسن عسکری (ع) در این راستا تلاش می‌کند تا اعتقادات شیعیان حفظ شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، «ستار هدایت‌ خواه» در مجلس عزای یازدهمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام، اظهار کرد: امامان ما در برابر دشمنان هر کدام متناسب با شرایط زمانی شیوه‌ها و روش‌های تاثیرگذاری را انتخاب می‌کردند.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن تسلیت شهادت امام حسن عسکری (ع) و گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس، گفت: امام حسن عسکری علیه السلام در موقعیت و شرایطی بسیار سخت برای امامت شیعه قرار گرفته بود.

وی با اشاره به اینکه دشمنان در مقابله با ائمه اطهار (ع) ابتدا به دنبال «حذف سیاسی» آنها بودند، افزود: آنها در مرحله بعدی به دنبال «حذف فیزیکی» ائمه مثل شهادت امام علی علیه السلام، امام حسن علیه السلام و ... بودند.

وی یادآور شد: دشمنان در مرحله بعد علاوه بر حذف سیاسی و فیزیکی ائمه(ع) تلاش می‌کردند در عرصه «فرهنگی» نیز برای آنها محدودیت ایجاد کنند.

هدایت خواه ادامه داد: در دوره بنی عباس گروه‌ها و نحله‌های مختلف در عرصه کلامی و مباحث فقهی را به راه انداختند تا ائمه (ع) نتوانند تاثیر فرهنگی خود را بر جامعه داشته باشند.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: در مرحله بعد علاوه بر این موارد، دشمنان تلاش کردند از لحاظ «اجتماعی» ائمه اطهار (ع)  را حذف و ارتباط آنها را با مردم کم کنند، به گونه‌ای که شرایط را به جایی می‌رسانند تا شیعیان نسبت به جایگاه امامت شک و تردید داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: آنها تلاش کردند ارتباط مردم با ائمه(ع) به حداقل برسد و فضا به گونه‌ای شود که ارتباط اجتماعی کم و شیعیان دچار شک و تردید شوند.

هدایت خواه با اشاره به اینکه امام حسن عسکری (ع) در چنین شرایطی باید برای حفظ اسلام و ارزش‌ها تلاش کند، یادآور شد: امام(ع) باید جهاد تبیین و نقش تبیین و روشنگری را با رصد اوضاع اجتماعی و دینی انجام می داد.

این فعال فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد یکی دیگر از اقدامات امام را «شبکه سازی» دانست و ادامه داد: امام حسن عسکری(ع) برای ارتباط با پیروان، سازمانی مخفی به نام سازمان وکالت یا «شبکه وکالت» را راه اندازی کردند.

وی با اشاره به اینکه این افراد به عنوان رابط های امام عمل کرده و سوالات مردم را به امام و همچنین وجوهات شرعی را به وی می‌رسانند، اظهار کرد: امام حسن عسکری(ع) همه این موارد و جریان سری را در سن ۲۳ سالگی تشکیل داد.

هدایت خواه ضمن تاکید بر اینکه امام حسن عسکری (ع) در این راستا تلاش می‌کند تا اعتقادات شیعیان حفظ شود، گفت: از دیگر اقدامات امام(ع) معرفی امام بعد از خود بوده و علی رغم اینکه دشمنان خانواده امام را تحت نظر داشتند، ولی با حکمت الهی حضرت مهدی (عج) از گزند دشمنان حفظ می‌شود.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: حرکت اربعین به برکت حدیث معروف امام حسن عسکری علیه السلام است که با نگاه حکیمانه انجام داده‌اند.(1)

وی خاطرنشان کرد: ائمه اطهار علیهم السلام با تمام وجود در عرصه‌های مختلف بنا به ضرورت جهاد کرده و برای ما الگو هستند.

هدایت خواه یادآور شد: ما در روزگاری قرار گرفتیم که گرایش به مادیات افزایش یافته و نگاه آخرت گرایانه در حال کمرنگ شدن است.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: باید بتوانیم در شرایط کنونی جهاد تبیین، شبکه سازی و روحیه آخرت گرایانه را در خود تقویت کنیم.

در کتاب «إقبال»، سیّد بن طاووس با إسنادش به أبی‌جعفر طوسی، و او با إسنادش به امام حسن عسکری علیه السّلام روایت می‌کند که آن حضرت فرمودند:

عَلاماتُ المؤمنِ خَمسٌ: صَلَواتُ إحدی و خَمسینَ، و زیارةُ‌ الأربعینَ، و التَّخَتُّم بِالیَمینِ، و تَعفیرُ الجَبینِِ، و الجَهْرُ بِبسم اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ.[1]

«نشانه‌های مؤمن پنج چیز است: اوّل: نماز پنجاه و یک رکعت (واجب و نافله در طول شبانه روز). دوّم: زیارة اربعین حضرت سیّد الشّهداء علیه السّلام. سوّم: انگشتر در دست راست نمودن. چهارم: پیشانی بر خاک گذاردن. پنجم: بلند گفتن بسم‌ الله ‌الرّحمن الرّحیم در نمازهای جهریّه (صبح، مغرب و عشاء).»

زیارت حضرت سیّد الشّهداء (ع) در روز اربعین از مختصّات شیعه می‌باشد و امام حسن عسکری علیه السّلام آن را به عنوان شعار و علامت شیعه بیان فرموده‌اند.

چنانچه سر بر خاک گذاردن، و بسم الله را بلند گفتن، و نوافل را طبق دستور أئمّه معصومین علیهم السّلام بجای آوردن، انگشتر در دست راست نمودن نیز از اختصاصات شیعه است.

کد خبر 1725460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha