جهادگران بسیجی، مردانی از جنس دلاوران دفاع مقدس در راه خدمت به مردم

گروه های جهادی بسیج، میدان‌دار عرصه‌های سخت و مردانی از جنس دلاوران دفاع مقدس هستند که این افتخار را دارند همیشه همراه، همدرد و همنشین مردم به ویژه محرومان بوده و هستند.

خبرگزاری شبستان _ خراسان شمالی؛ فاطمه مقدسی

برای تکمیل پروژه‌ها و خدمات رسانی به مردم، همراهی و کمک گروه‌های جهادی  ظرفیت بزرگی است که بخشداران و دهیاران با همکاری و تعامل مناسب می‌توانند بخش قابل توجهی از مشکلات را رفع کنند و تاکنون با کمک آنان اقدامات عمرانی خوبی در سطح روستاها انجام شده است.  اقدامات جهادی جهادگران بسیجی در عرصه‌های گوناگون موجب پیشرفت در حوزه های مختلف شده است، جهادگران در گروه‌های جهادی عملکردی بسیار ارزنده در عرصه‌های سازندگی و رفع محرومیت از خود نشان دادند و در بحران‌های مختلف زلزله و سیل پیشگام و در عرصه‌های مختلف خدمت‌رسان هستند.

بسیج سازندگی با تمام ظرفیت از گروه‌های جهادی حمایت و پشتیبانی می کند، چرا که این گونه اقدامات را برای خود احساس تکلیف می‌داند و این موضوع را از عوامل تاثیرگذار در رفع محرومیت جامعه قلمداد می‌کند. یکی از شاکله‌های اصلی بسیج سازندگی، گروه‌های جهادی هستند که می‌توانند خدمات بسیار ارزنده ای در عرصه‌های آموزشی، فرهنگی، عمرانی و سلامت و همچنین در عرصه اشتغال و کارآفرینی داشته باشند و از همان سال های نخستین تشکیل بسیج سازندگی، گروه های جهادی ایجاد و به صورت خود جوش مشغول به فعالیت هستند.

راه اندازی قرارگاه های جهادی تابستانی از گروه های جهادی اقشار تخصصی بسیج در محرومیت زدایی و حتی اشتغالزایی و سایر عرصه های مورد نیاز بسیار اثرگذار و راهگشا بوده و شناسایی ظرفیت ها، توانمندی ها و بکارگیری آن ها از جمله راهبردهای بسیج سازندگی برای خدمت رسانی به مردم است.

فرقی نمی کند سیل باشد یا زلزله، شهر یا روستا؟ دور یا نزدیک؟ تنها چیزی که مهم است این جهادگران همیشه به صورت خودجوش در کنار مردم هستند و برای خدمت رسانی و کمک، همیشه و در هر شرایطی آماده هستند. بسیج سازندگی خراسان شمالی در راستای خدمت به محرومان جامعه و اجرایی کردن فرمایش رهبرمعظم انقلاب مبنی بر محرومیت‌زدایی و خدمات‌رسانی به مردم، با استفاده از ظرفیت‌های موجود اقدام به اجرای طرح‌های محرومیت‌زدایی در مناطق محروم، سخت گذر(صعب‌العبور) و کمتر توسعه‌ یافته در سطح استان کرده است.

فعالیت جهادگران بسیجی در اجرای برنامه های محرومیت زدایی و تکمیل طرح‌های عمرانی در حوزه ساخت مسکن نیازمندان، سرویس های بهداشتی، مدارس و آبرسانی به روستاها و مناطق دورافتاده در کوتاه ترین زمان و با کمترین هزینه ها انجام می شود که نشان از عزم و اراده جهادی برای رونق اقتصادی دارد.

 این گروه از جهادگران سازندگی همواره به دنبال امیدآفرینی و رفع مشکلات مردم بوده و در این مسیر از ظرفیت و مشارکت مردم نیز استفاده کرده است، بطوری که حضور جهادگران در روستاها و پای کار آوردن جوانان روستا از عوامل مهم اثربخشی گروه‌های جهادی و حرکت‌های جهادی است. خدمات رسانی گروه‌های جهادی در عرصه‌های محرومیت زدایی، پزشکی، آموزشی، توانمندسازی، اقتصاد مقاومتی، عمرانی، مدیریت بحران و کاهش مشکلات روستاییان مناطق محروم و سخت گذر در تمامی شهرستان‌های استان مشهود است.

در فصول مختلف سال گروه جهادی در زمینه‌های مختلف عمرانی و ساخت و ساز، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی برای رفع محرومیت زدایی و کاهش فقر در مناطق روستایی و محروم استان فعالیت می‌کنند. از سال گذشته بین قرارگاه محرومیت زدایی امام حسن (ع) و استانداری خراسان شمالی تفاهم نامه ای در خصوص حوزه هایی از جمله آبرسانی به روستاهای محروم، بهداشت، کشاورزی و راه های مناطق محروم برای بهسازی و محرومیت‌زدایی آنها منعقد شد.

قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) یک قرارگاه مشترک بین سپاه، بهزیستی، کمیته امداد، بسیج، ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مستضعفان که موضوعات مختلفی را دنبال می کند اما آنچه که برای این قرارگاه تعریف شده موضوع محرومیت زدایی در ابعاد مختلف است، این قرارگاه در اولویت اول به لحاظ مشکلی که کشور در حوزه آب داشت از سال گذشته کار خود را آغاز کرد و آثار و برکات آن را هم شاهد هستیم.

مسوول بسیج سازندگی سپاه جوادالائمه(ع) خراسان شمالی گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ جهادگر در قالب ۳۵۰ تیم جهادی در آستانه هفته دفاع مقدس به مناطق محروم و روستایی این استان اعزام شدند.

سرهنگ مجتبی مداحی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی اظهارکرد: جهادگران اعزامی در عرصه های عمرانی، آموزشی، بهداشت و درمان و بخش فرهنگی به اقشار نیازمند حاشیه شهرها و روستاهای محروم ارائه خدمات می دهند.

وی خاطرنشان کرد: ۲ هزار و ۴۴ گروه جهادی در بخش های مختلف استان فعال هستند که با توجه به نیاز در مناسبت های خاص، طبق برنامه ریزی به مناطق اعزام خواهند شد که این گروه‌های جهادی برای انجام ماموریت‌های خود نیازمند پشتیبانی و حمایت هستند و در این باره از دستگاه های اجرایی انتظار می رود تا حمایت‌های لازم را از این جهادگران داشته باشند.

سرهنگ مداحی بر محرومیت زدایی روستاهای استان تاکید کرد و افزود: گروه‌های جهادی بعد از حضور در مناطق محروم پی گیر حل مسائل این مناطق با استفاده از ظرفیت، پتانسیل و مشارکت مردم، خیران، موسسه‌ها، دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف هستند.

مسوول بسیج سازندگی سپاه جوادالائمه(ع) خراسان شمالی بیان کرد: باید با ارایه خدمات به مناطق روستایی و عمران و آبادانی جلوی مهاجرت از روستاها گرفته شود چرا که با حاشیه نشینی، چالش ها و مشکلات بیشتری در جامعه ایجاد خواهد شد.

مداحی اضافه کرد: سپاه استان با مشارکت گروه‌های جهادی، نیکوکاران، موسسه‌های خیریه و سازمان‌های مختلف ۲۱۳ طرح در مناطق محروم روستایی این استان اجرا کرد که از مجموع این طرح ها ۳۰ مورد ساخت واحد مسکونی، ۴۹ مورد تعمیر و مرمت واحدهای مسکونی، ۵۴ طرح ساخت سرویس های بهداشتی، چهار باب تعمیر مسحد، ۲۷ مورد آبرسانی به روستاها، سه واحد تعمیر و بازسازی مدارس، ۱۸ مورد ساخت راه روستایی، ۱۵ طرح کانال انتقال‌ آب در روستاها، ۲ مورد ساخت استخر ذخیره آب کشاورزی و ۱۱ مورد گازرسانی به مناطق محروم است.

 وی با بیان اینکه تمامی طرح های اجرایی که به مناسب سالروز بسیج سازندگی مورد بهره برداری قرار گرفت از محل کمک ها و مشارکت گروه های مختلف تامین شده است تصریح کرد: تمامی طرح ها در مناطق محروم و دور دست و همچنین حاشیه شهرهای این استان که با مشکلات و معضلاتی مواجهه هستند اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه232 گروه جهادی در بخش های مختلف عمرانی اجرای تمامی این طرح ها را بر عهده داشتند افزود: علاوه بر اجرای طرح های عمرانی، ۲۰۵ گروه جهادی نیز همزمان با هفته بسیج سازندگی (۱۷ تا ۲۳ اردیبهشت جاری) در مناطق محروم و روستاهای دوردست این استان در قالب ۱۳ قرارگاه جهادی خدمات رایگان ارایه دادند.

حدود ۳۰۰ هزار بسیجی در حدود هزار پایگاه استان فعال هستند که بسیجیان خراسان شمالی در ۲۲ گروه اقشار بسیج سازماندهی شده‌اند.

کد خبر 1725508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha