ظهور امام مهدی (عج) مورد اتفاق همه مذاهب اسلامی است

آیت الله احمد شیخ بهایی اصل وجود امام مهدی (عج) به این معناست که یکی از فرزندان رسول خدا (ص) به عنوان مهدی امت در آخرت زمان قیام می کند و بعد از این که جهان پر از ظلم و جور شده باشد، جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد و این مطلب مورد اتفاق همه مذاهب اسلامی است.

آیت الله احمد شیخ بهایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، با اشاره به فلسفه وجودی مهدویت، گفت: مهدویت در حقیقت تجلی وعده الهی است تا دین اسلام بر همه ادیان مسلط شود.

این استاد حوزه علمیه کرمان افزود: خداوند در قرآن کریم می فرماید؛ «هُوَ الَّذی أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدیٰ وَدینِ الحَقِّ لِیُظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّهِ» تا دین اسلام را بر همه دین ها مسلط کند و همین طور «لیقوم الناس بالقسط» یعنی آفرینش و تهیه مقدمات برای این است که مردم قیام به عدالت کنند و طبق این آیه «أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ » خداوند وعده داده؛ «حکومت بر زمین را بندگان صالح من به ارث خواهند برد».

وی بیان کرد: در طول تاریخ انبیاء و معصومین (ع)، یک حکومت ثابت جهانی براساس عدالت که طاغوت ها نتوانند در مقابلش قد علم کنند محقق نشده و این کار طبق وعده الهی باید انجام شود و اراده انسان ها در آن دخیل است پس این مسئله به عهده حجت آخر یعنی امام زمان (عج) گذاشته شده و با ظهور آن حضرت این کار انجام خواهد شد.

آیت الله شیخ بهایی اظهار کرد: اصل وجود امام مهدی (عج) به این معناست که یکی از فرزندان رسول خدا (ص) به عنوان مهدی امت در آخرت زمان قیام می کند و بعد از این که جهان پر از ظلم و جور شده باشد، جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد و این مطلب مورد اتفاق همه مذاهب اسلامی است.

این استاد حوزه علمیه کرمان ادامه داد: حتی وهابی ها هم در این باره کتابی به نام المهدی المنتظر دارند اما اختلاف شیعه و سنی در بحث مهدویت در این است که این شخص کیست؟.

وی ابراز کرد: شیعه او را فرزند بلا فصل امام حسن عسکری (ع) می داند که نام ایشان هم نام پیامبر اکرم (ص) کنیه اش هم مثل پیغمبر (ص) است و در سال ۲۵۵ هجری قمری در سامرا به دنیا آمده و اکنون در پرده غیبت است و روزی ظهور خواهد کرد اما دیگران او را فرزندی از فرزندان رسول خدا (ص) می دانند، بعضی می گویند ظهور کرده و از دنیا رفته و برخی می گویند در آینده به دنیا می آید و ظهور خواهد کرد و غیر از شیعه فرد خاصی برایش مشخص نکردند صرفا تحت عنوان المهدی المنتظر نام برده اند.

آیت الله شیخ بهایی عنوان کرد: انسان منتظر واقعی کسی که خود را برای آن حادثه عظیم آماده کرده باشد ما اگر مهمانی دعوت کنیم و بگوییم ما منتظر آمدن مهمان هستیم در صورتی این سخن از ما پذیرفته است که خانه را تمیز کرده و وسائل پذیرایی را فراهم کرده باشیم لباس ما متناسب با مهمانی باشد اما کسی که خانه و لباسش نامرتب باشد و وسائل پذیرایی آماده نکرده باشد نمی تواند ادعا کند منتظر است.

این استاد حوزه علمیه کرمان اضافه کرد: همین طور در جبهه به رزمنده ای می گوییم آماده عملیات است که آموزش دیده، لباس نظامی پوشیده، اسلحه به دست گرفته، از زیر دید دشمن عبور کرده تا نقطه رهایی رفته و انگشتش روی ماشه است او اگر بگوید منتظر شروع عملیات هستم سخنش قابل پذیرش است اما کسی که هیچ یک از این کارها را نکرده و در خانه خوابیده و بدون آمادگی و آموزش بگوید من منتظر ظهور هستم این حرف از او پذیرفته نیست.

وی خاطرنشان کرد: انسانی که منتظر است باید اهداف امام زمان (عج) از قیام را در زمان غیبت دنبال کند و در خودش آمادگی اطاعت از آن حضرت را فراهم کند تا هنگامی که ظهور اتفاق افتاد، آماده برای انجام دستور باشد.

آیت الله شیخ بهایی تصریح کرد: اهداف ظهور امام زمان (عج) همان اهداف خلقت انسان و اهداف دین اسلام در صحنه جهان است یعنی تربیت انسان هایی پاک، با تقوا، اهل عبادت، دوستدار و عاشق خدا و اولیای الهی و اقشار اجتماعی که هر کدام به وظیفه خود درست عمل می کنند.

این استاد حوزه علمیه کرمان افزود: همچنین تربیت علمایی زاهد و اهل خیرخواهی، دانش آموزان و دانشجویان اهل تلاش و کوشش در تحصیل و علم، زنان محجبه و عفیف، جوانان اهل توبه و انابه به درگاه خدا، نیروهای نظامی حافظ کشور و اهل جهاد با دشمنان خدا، ثروتمندان آماده کمک به دیگران که ثروتشان در مسیر حلال و کمک به دیگران با تواضع مصرف کنند.

وی ابراز کرد: فقرایی که اهل صبر، قناعت و به دنبال کار و تلاش باشند و اقشار مختلف تکالیف شان به این شکل در زمان ظهور معلوم است یعنی جامعه ای که در زمان امام زمان (عج) در سطح کل جهان شکل می گیرد جامعه ای خواهد بود که اهل ایمان و تقوا، در جهاد با نفس و در برقراری عدالت موفق خواهد بود.

آیت الله شیخ بهایی اظهار کرد: اهداف ظهور حضرت مهدی (عج) را می توان در دعای آن حضرت که می فرمایند؛ « اللّٰهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفِیقَ الطّاعَةِ، وَبُعْدَ الْمَعْصِیَةِ، وَصِدْقَ النِّیَّةِ، .....»  دید، چرا که هر بند این دعا نشان می دهد که آرزو، هدف و برنامه آن حضرت برای اصلاح جامعه چیست؟.

این استاد حوزه علمیه کرمان عنوان کرد: علت تلاش های دشمن این است که اگر امام زمان (عج) با چهره واقعی به جهان معرفی شود آنگاه همه جهان با فطرت ذاتی خود، عاشق آن حضرت خواهند شد زیرا جهان با هر دیدگاه، دین، آیین و مسلکی از ظلم متنفر می باشد و عاشق عدالت است و اگر جهانیان پی ببرد که امام زمان (عج) برای چه هدفی ظهور می کند، اهداف آن حضرت چیست؟ و چه خصوصیات اخلاقی دارد، یقینا شیفته او خواهند شد.

وی تاکید کرد: دشمنان آگاه تلاش می کنند که یا افراد نا باب را به عنوان امام زمان (عج) معرفی کنند که از عشق و شوق مردم به حضرت سوء استفاده کنند و یا این که با معرفی چهره غیر واقعی از آن حضرت، ترس در جوامع ایجاد کنند تا مردم از امام زمان (عج) متنفر شوند تلاشی بوده که همواره دشمنان در طول تاریخ نسبت به همه انبیا و اولیای الهی انجام داده اند.

آیت الله شیخ بهایی ادامه داد: اما تلاش دشمنان در مورد امام زمان (عج) شدت بیشتری دارد زیرا وعده الهی بر این است در تمام جهان یک حکومت عادلانه ای تشکیل شود که جهان را پر از عدل و داد کند که این مهم با اهداف دشمنان در تضاد است.

این استاد حوزه علمیه کرمان با اشاره به این که می توان از فضای مجازی بر ترویج فرهنگ مهدویت استفاده کرد، گفت: فضای مجازی بستری برای رساندن پیام ها به شکل های گوناگون و با هنرهای مختلف است و هر مطلبی چه حق و چه باطل در این فضا امکان تبلیغ و گسترش دارد.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که فطرت پاک انسان از عدالت و مقوله های اینچنینی به شدت دفاع می کند بنابراین ترویج فرهنگ مهدویت در فضای مجازی می تواند تاثیر بیشتری داشته  باشد و یکی از مسائلی که می تواند موثر باشد تبلیغ کارکرد انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی به عنوان حرکتی در مسیر ظهور است.

آیت الله شیخ بهایی اضافه کرد: انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی تلاشش بر این است که انسان هایی را تربیت کند که بتوانند در وقت ظهور مطیع، یاور و تلاشگر در جهت اهداف آن حضرت باشند بنابراین تقویت نظام مقدس جمهوری اسلامی می تواند در این مسیر باشد.

این استاد حوزه علمیه کرمان تصریح کرد: فضای مجازی فرصت بسیار مناسبی برای ترویج آثار انقلاب اسلامی است که آثار ظهور هم در همین راستا شکل می گیرد اگر مردم به آثار انقلاب اسلامی، تربیت انسان ها و تقویت و تربیت نیروهای ایثارگر، مجاهد، شهیدان انقلاب واقف شوند و همین طور آنچه که از معارف و احکام دین است به نحو هنرمندانه به مردم منتقل شود یقینا همه عاشق امام زمان (عج) می شوند و منتظر آن حضرت خواهند بود.

وی نقش مساجد در ترویج فرهنگ مهدویت را نقشی تاثیرگذار برشمرد و ابراز کرد: اولین نقش مساجد در بحث آموزش است که باید در صحبت ها و برنامه ها مسئله مهدویت و آنچه که برای یک منتظر واقعی لازم است را مطرح و به جوانان و مردم هر روز این مسائل را منتقل کنند.

آیت الله شیخ بهایی با بیان اینکه مساجد می توانند نیروهایی تربیت کنند که در وقت ظهور همراه و همیار آن حضرت باشند، عنوان کرد: نیروهایی برای رفع استضعاف، مراکز نیکوکاری، پایگاه های مقاومت بسیج، نیروهای نظامی آموزش دیده، نیروهای اهل کتاب و مطالعه، نیروهای آب دیده در تقوا و ورع، نیروهای اهل تلاوت قرآن و توسل، نیروهای اهل رسیدگی به مشکلات مردم، اهل عمل به وظایف شان در هر مسئولیتی، نیروهای وظیفه شناس، کسانی که اهل رشوه و تمایلات نفسانی نباشند، می توان در مساجد تربیت کرد که تربیت این نیروها در قالب های مختلفی است که در کارکردهای مسجد دیده شده است.

کد خبر 1725528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha