بازدید ۲۴ نفر از روسای دانشگاه‌های عراق از پارک علم و فناوری مشهد

جمعی از روسای دانشگاه‌های عراق امروز از پارک علم و فناوری خراسان رضوی بازدید و در نشستی مشترک با مدیران حوزه علم وفناوری کشور به بحث و تبادل نظر پرداختند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، به مناسبت هفته علم و فناوری ایران و عراق، هیئتی متشکل از ۲۴ تن از روسای دانشگاه‌های عراق در روز سه شنبه ۱۸ مهرماه از پارک علم و فناوری خراسان رضوی بازدید کردند. این هیات به ابتکار معاونت بین الملل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جهت تعامل و استفاده از تجربیات دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری وارد ایران شدند.

پارک علم و فناوری خراسان رضوی نیز با هدف معرفی توانمندی و ظرفیت‌های علمی و پژوهشی و تشریح مهم‌ترین دستاوردهای پارک علم و فناوری خراسان و همچنین توسعه دیپلماسی تعاملات و ارتباطات آکادمیک و تعامل با شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان و انتقال تجارب جهت احداث پارک در کشور عراق، ضمن دعوت از این گروه، میزبان اساتید عراقی شد.

به همین منظور پس از ورود این هیات به مشهد و بازدید از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان استان در پارک علم وفناوری خراسان رضوی، عصر امروز در نشستی مشترک با حضور مدیران ارشد حوزه علوم و فناوری کشور و اساتید عراقی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در پی افزایش ارتباطات علمی با ایران هستیم

 ایهان ناجی العتابی ،نماینده وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی جمهوری عراق در این نشست اظهار کرد: ما در عراق در پی افزایش ارتباطات علمی خود با دانشگاههای ایران و ایجاد راهکارهایی برای توسعه همکاری‌های مشترک هستیم.

وی ادامه داد: وزارت علوم عراق با ایجاد تشکیلاتی، افزایش پژوهش و ارتقای سطح دانشگاه‌های خود را در مسیر رفع نیازهای جامعه در دستور کار قرار داده است.

نماینده وزیر آموزش عالی عراق با اشاره به برخی برنامه های عراق برای بهبود نوآوری در این کشور تصریح کرد: بر همین اساس این وزارتخانه در سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی سیاستهای موفقی را در زمینه تعلیم و تربیت برنامه‌ریزی و اجرا کرد زیرا هدف ما استقلال در تولید و افزایش کاربردی آموزش در مسیر نوآوری است.

پارک‌های علم و فناوری واسطه تکنولوژی بین دانشگاه‌ها و صنایع بزرگ هستند

محمد علی‌نژاد ، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی ایران این است که اقتصاد مبتنی بر دانش را بنیان‌گذاری کند. این موضوع به ما کمک می‌کند که در جامعه بین‌المللی نیازهای خود را برطرف کنیم و در بازارهای جهانی حضور یابیم.

 وی با بیان اینکه این موضوع از اصلی‌ترین موضوعاتی است که مقام معظم رهبری هم به آن اشاره و تأکید دارند افزود: برای اینکه این هدف محقق شود نیازهای فناورانه در دانشگاه‌ها و پارک‌های ما مورد بررسی قرار می‌گیرد.

علی نژاد

وی تصریح کرد: پارک‌های علم و فناوری یک واسطه تکنولوژی بین دانشگاه‌ها و صنایع بزرگ ماست. پارک‌های علم و فناوری بر اساس این سیاست ایجاد شده و اینکه به کمک فارغ التحصیلان ما می‌آید تا ایده را به سمت تولید یک محصول دانش‌بنیان سوق دهند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: برخی اساتید ما شرکت‌های دانش‌بنیانی در پارک‌های علم و فناوری دارند و در واقع تحقیقات پایه در دانشگاه انجام می‌دهند و در پارک‌های علم و فناوری محصولاتی را بر پایه تحقیقات انجام شده، خلق می‌کنند.

علی‌نژاد بیان کرد: فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ما ایده‌های خود را در پارک‌ها پرورش می‌دهند یا آموزش می‌بینند تا بتوانند تیم‌هایی داشته باشند که با آن شرکت تشکیل دهند.

در پارک‌های علم و فناوری نیازهای کلان کشور رفع می‌شود

به گفته وی، پارک‌های ما از مرحله ایده و پیش رشد حمایت می‌کند و در واقع در پارک‌های علم و فناوری هم نیازهای کلان کشور رفع می‌شود و هم از ایده‌های کوچکی که می‌تواند در بازار کشور سهم داشته باشد، حمایت می‌شود.

این مقام مسئول یادآور شد: در حال حاضر ۵۴پارک علم و فناوری در کشور وجود دارد که برخی پارک‌ها استانی است و برخی دانشگاه‌های ما پارک‌های فناوری و پردیس‌های فناوری دارد یا اینکه دارای پارک‌های دستگاهی و نهادی هستیم و اخیرا اولین پارک علم و فناوری بین‌المللی خود را افتتاح کردیم.

وی اضافه کرد: در توسعه دیپلماسی فناورانه وظایفی به ما محول شده و در این زمینه همکاری گسترده با کشورهای مختلف داریم و امروز خوشحالیم توسعه فناورانه بین کشور ایران و عراق داشته باشیم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: کارگروه مشترک دو وزارتخانه ایران و عراق تشکیل شده است و با توجه به تفاوت‌هایی که وجود دارد باید بتوانیم به صورت منسجم ذیل کارگروه ایجاد شده تبادل تکنولوژی داشته باشیم.

علی‌نژاد تأکید کرد: علاقه داریم پارک مشترک بین دو کشور ایجاد کنیم و در راه‌اندازی پارک در کشور عراق کمک خواهیم کرد و آمادگی داریم فرصت مطالعاتی برای اساتید دانشگاه‌های عراق فراهم کنیم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: پارک خراسان از بهترین پارک‌ها در کشور است و بلوغ بسیار خوبی در حوزه فناوری رخ داده است که تجربیات را منتقل خواهد کرد. امیدواریم به زودی توسعه محصولات فناورانه را بین دو کشور جشن بگیریم.

افزایش رفاه اجتماعی و اقتصاد دانش بنیان دو ماموریت اصلی پارک

مسعود میرزایی، رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: پس از استقرار دولت سیزدهم یکی از مهم‌ترین رویکردهای نظام، دیپلماسی فناوری است و به همین منظور به واسطه رئیس جمهوری قصد داریم با کشورهای منطقه در تبادل فناوری و صادرات محصولات فناوری گام‌های بزرگی برداریم.

به گفته وی، بیش از پنجاه پارک علم و فناوری در کشور فعالیت می‌کنند که یکی از قدیمی‌ترین آن‌ها در مشهد و خراسان رضوی است که به واسطه امام رضا(ع) برکات زیادی از این پارک داریم.

وی افزود: دو ماموریت افزایش رفاه اجتماعی و اقتصاد دانش بنیان در پارک تعریف شده، همچنین باید در توسعه فناوری بر اساس نیازهای کشور و البته با ظرفیت‌هایی که وجود دارد به خودکفایی برسیم.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی ادامه داد: بیش از ۲۰ سال از تأسیس پارک استان می‌گذرد که ۱۳۰۰شرکت در آن تأسیس شده است و در حال حاضر ۵۴۰شرکت و ۱۷۰شرکت دانش‌بنیان در این پارک در حال فعالیت هستند.

میرزایی اعلام کرد: نزدیک به ۸هزار پرسنل در این مجموعه فعالیت می‌کنند که دارای مدارک معتبر هستند و بیش از ۱۶۰۰محصول تولید می‌کنند. ما برای اینکه بتوانیم اقتصاد دانش‌بنیان را ارتقا دهیم بیش از ۱۲مرکز رشد در خراسان رضوی تأسیس کردیم.

وی افزود: در شهرستان‌های استان خراسان رضوی با توجه به مزیت شهرستان‌ها، پردیس‌ها و مراکز رشد فعالیت خود را گسترش دهند و جدیدترین پردیس که مقدمات تأسیس آن ایجاد شد در خواف در حوزه مواد معدنی است.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی در نهایت از حمایت‌های متعدد از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در پارک خبر داد و گفت: در حوزه صنایع غذایی، هوش مصنوعی، انرژی، نفت و گاز، صنایع دارویی و پزشکی می‌توانیم برای کشورهای منطقه خدمت کنیم. 

پایان پیام/

کد خبر 1728000

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha