وقف نقش بی بدیل و تأثیر شگرفی در جامعه سازی و فرهنگ سازی دارد

حجت الاسلام اکبری با اشاره به اینکه وقف نقش بی بدیل و تأثیر شگرفی در جامعه سازی و فرهنگ سازی دارد، گفت: وقتی به تاریخ موقوفات نظر می‌کنیم، بین وقف و شکوفایی تمدن اسلامی رابطه ای جدی و اساسی می‌یابیم.

حجت الاسلام رضا اکبری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کرمانشاه با اشاره به اینکه وقف عملی است صالح و باقی ،گفت: در واقع وقف انفاقی است آری از منت و احسانی است خالی از اذیت و به دور از تحقیر شخصیت دیگران، و تصدقی است دائمی و مستمر و بدون ریا و وامی است بدون اضطراب بازپرداخت، و تعدیل ثروتی با رضا و رغبت است.

امام جمعه شهرستان سنقروکلیایی افزود:پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت مکرم ایشان نیز در زمان حیات گهربار خویش نه تنها در پی احسان و نیکی به اطرافیان و مسلمانان بودند بلکه به جهت آینده نگری و تامین منافع و مصالح مسلمانان به طور عملی به دیگران سنت نیکوی وقف را آموزش می دادند.

وی خاطر نشان کرد:اگر سنت وقف مورد تبلیغ وترویج قرار گرفته و همگان به آن هدایت و تشویق شوند، نه تنها آثار مثبت و ماندگار دنیوی بلکه ثمرات اخروی فراوانی نصیب واقف خواهد شد.

حجت الاسلام اکبری با اشاره به هدف اصلی از وقف،اظهار کرد: تامین و تثبیت محل سکونت و منبع ارتزاق و تامین قسمتی از نیازمندی های عمومی و گسترش فرهنگ و تشویق به احداث بناهای علمی،بهداشتی ومذهبی است.

امام جمعه سنقر و کلیایی افزود: امام علی (ع) نیز وقف‌های بسیاری داشتند، مانند چاه‌هایی که توسط ایشان برای حجاج وقف شد و یا باغ‌های حضرت زهرا (س) که وقف شدند، سایر ائمه نیز وقف‌های بسیاری داشتند بنابراین وقف در دین اسلام نهادینه شد و بزرگان دینی نیز در این زمینه پیش‌قدم بودند.

وی با اشاره به اینکه وقف یکی از برترین مصادیق احسان ، نیکوکاری و عامل شکوفایی و پیشرفت و یادگار ماندگار پیامبر مهربانی (ص) است، گفت: سنت حسنه‌ی وقف از کارهای نیکو و شایسته‌ای که همچون صدقه جاریه باقی می ماند و اثرات و برکات آن نصیب افراد جامعه می شود.

کد خبر 1728108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha