جزئیات اولین همایش شعر ترکی(قراقان سوزلری) در زرندیه اعلام شد

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان زرندیه از برگزاری اولین همایش شعر ترکی (قراقان سوزلری) در شهرستان زرندیه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرگزاری شبستان از استان مرکزی، با اشاره به اهمیت توجه به فرهنگ، زبان و تاریخ هر منطقه در جامعه به ویژه در بین نسل جوان و نوجوان گفت، اولین همایش شعر ترکی(روستا و عشایر) تحت عنوان قاراقان سوزلری عصر روز چهارشنبه بیست وششم مهرماه سال جاری در محل سالن آمفی تئاتر دهیاری روستای علیشار از توابع بخش خرقان برگزار می شود. 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان زرندیه افزود:  این همایش با حضور شاعران، ادیبان، پژوهشگران و فرهیختگان ترک زبان فلات مرکزی ایران برگزار خواهد شد.


وی هدف از برگزاری این همایش را آشنایی نسل جوان و نوجوان با زبان، فرهنگ و ادبیات کهن خود دانست و بیان کرد: علی رغم اینکه عده ای به اشتباه فکر میکنند زبان ابزاری است که انسانها با آن فقط با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند، زبان دارای کاربردی بسیار فراتر از این موضوعات است.

این مقام مسئول اضافه کرد: زبان بخشی مهم و تاثیرگذاری از فرهنگ کلی یک جامعه محلی است که ریشه در تاریخ و ارزش های آن جامعه دارد و اگر از آن گرفته شود ادبیات، ارزش ها، سنت ها و بسیاری از داشته های غیرمادی آن جامعه نیز آسیب جدی و جبران ناپذیری خواهد دید. 

جوانمرد اظهار کرد: ما متاسفانه هر ساله شاهد از بین رفتن زبان های محلی و بومی، یکی پس از دیگری، هستیم که ناآگاهی عمومی، قضاوت های نادرست و نابخردانه و البته انفعال بخش دولتی نقش مهمی در آن دارند.


رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان زرندیه ادامه داد: در شهرستان زرندیه هم علاوه بر گویش های مختلف زبان فارسی، در بخشهایی از آن زبان تاتی و در بخشهایی وسیعی از آن ازجمله شهرهای پرندک، زاویه، خشکرود، رازقان و بسیاری از روستاهای شهرستان از زمانهای قدیم زبان ترکی رایج بوده و می باشد.

وی با تاکید بر اینکه لزوم توجه جدی بخش دولتی به این مقوله از سالها قبل احساس می شده، به همین منظور این اداره در راستای حفظ و صیانت از زبان و گویشهای محلی و به تبع آن فرهنگ بومی و آداب و رسوم و سنن قدیمی و موجود تصمیم به برگزاری این همایش گرفته است که امیدواریم موثر واقع شود.


جوانمرد در پاسخ به این سوال که علت انتخاب عنوان برنامه (قاراقان سوزلری) چیست، گفت: همانطور که میدانید خرقان بزرگ منطقه وسیعی از فلات مرکزی ایران بوده است که در حال حاضر شامل مناطقی از استان قزوین، استان همدان و استان مرکزی(بخش خرقان شهرستان زرندیه و بخش نوبران شهرستان ساوه) می باشد.

گویش و زبان رایج در این منطقه وسیع جغرافیایی که به زبان محلی قاراقان نامیده میشود، از قدیم الایام زبان ترکی بوده و همین امر موجب اشتراکات فرهنگی، هنری و تاریخی بسیاری بوده و است. همین امر دلیل انتخاب این نام برای این همایش ادبی بوده و سعی شده از شاعران و ادیبان ترک زبان نقاط مختلف این منطقه تاریخی برای حضور در این همایش دعوت بعمل آید.


جوانمرد در پایان درخصوص چرایی استفاده از موسیقی محلی در این برنامه هم گفت: آشیقهای ترکی منطقه حق بسیار بزرگی بر گردن فرهنگ وادبیات منطقه داشته و دارند و دلیل آن این است که سهم عظیمی در حفظ و نگهداری زبان و ادبیات و فرهنگ وهنر این مرز و بوم و انتقال آن به نسلهای بعدی ایفا کرده اند. آشیقهای محلی با خواندن اشعار شاعران زبده محلی و همین طور داستانهای رایج (نقیل) توانسته قدمهای بسیار موثری را در این راستا بردارند.

کد خبر 1728259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha