کویرتایر بر روی ریل اقتصاد مقاومتی

کارخانه کویرتایر به عنوان یک صنعت مبتنی بر سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی، با ۱۰ رکورد ملی و انحصاری منحصر به فرد و با دستاوردهای ماندگار در ۲۵ سال فعالیت پرافتخار خود به عنوان نماد سرآمدی در حال فعالیت است.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ سال ۱۳۶۶ بود که برخی متنفذین، معتمدین و اهالی ایده منطقه از جمله آیت الله ربانی فقید دور هم جمع شدند تا به منظور یافتن راهی مناسب برای ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان و رشد این دیار، چاره‌ای بجویند. پیشنهادات فراوان بود، اما آن چه غیرممکن‌تر از بقیه به نظر می رسید ولیکن توانست به اهتمام آنها که به توسعه منطقه می‌اندیشند، نظر همه را جلب کند، احداث و راه اندازی یک کارخانه تولید تایر بود.

سرمایه اولیه آغاز به کار احداث کارخانه با تلاش و پیگیری‌های مجدانه و با تکیه بر مشارکت سرمایه‌های خرد، از سهامداران جزء و مردمی ۴۲ شهر از سراسر کشور تامین و احداث کارخانه کویرتایر با سرمایه اولیه یک میلیون ریال (۱۰۰ هزار تومان) پایه‌ریزی شد. تحقق این آرزو سرانجام پس از هفت سال پیگیری مجدانه رنگ و بوی واقعیت به خود گرفت و کارخانه کویرتایر در نوزدهم مهر ماه سال ۱۳۷۷ با صرف ۳۵۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ارزبری ۸۴ میلیون دلار در جوار شهر بیرجند (مرکز استان خراسان جنوبی) به بهره‌برداری رسید و محصولات خود را روانه بازار کرد.

کویرتایر بر روی ریل اقتصاد مقاومتی

حالا همان مجموعه‌ای که با سرمایه‌های اندک مردم، جان گرفته بود، در ۲۵ سالگی به جایگاه رفیعی رسیده و به گواه آمار، کویرتایر به عنوان بزرگترین واحد صنعتی استان، علاوه بر این که برای ۶ هزار و ۹۵۱ نفر( ۱۸ درصد شاغلان بخش صنعت استان) به شکل مستقیم و غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرده، ۱۹.۲ درصد تایرهای سواری تولیدی کشور را به لحاظ تعداد حلقه، تولید می‌کند.

در طی این سال ها، این واحد صنعتی پیوسته فعالیت تولیدی خود را توسعه و تکامل بخشیده و به تناسب نیاز بازار با اجرای طرح‌های متعدد توسعه در زمینه ساخت تایرهای سواری و رادیال، امروز یکی از تایرسازان مطرح کشور به شمار می‌رود.

«سید محمد حسین زینلی» مدیرعامل شرکت کویرتایر به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد افتتاح و راه‌اندازی این کارخانه به تشریح تاریخچه شکل‏‌گیری کویرتایر و سیر تحول آن از ابتدا تاکنون پرداخت و اظهار می‌کند: ۲۵ سال از راه‌اندازی بزرگترین طرح صنعتی خراسان جنوبی می‌گذرد، کارخانه‌ای که حالا پس از گذشت سال‌ها، قطب تولید تایر در شرق کشور شده است.

وی ادامه می‌دهد: کارخانه کویرتایر همانند ققنوسی از دل خاکستر رشد کرد و اکنون چشمه روزی حلال هزاران جوان و خانواده‌های مستحق خدمت منطقه شرق کشور است و امروز با افتخار می‌گوییم کویر تایر با دست خالی توانست به موفقیت برسد و در حال حاضر در هر حوزه‌ای  رتبه اول کشور را داریم.

کویرتایر بر روی ریل اقتصاد مقاومتی

زینلی می‌افزاید: مجموعه کویرتایر به صورت هفتگی یک حرکت نو و جدید در سطح کشور انجام می‌دهد.

کویرتایر اولین  و تنها شرکت تایرسازی  است که سهام آن در تابلوی اصلی بازار اول بورس ایران عرضه میشود که این مهم به دلیلی شایستگی و شفافیت صوت‌های مالی بوده که اتفاق بزرگی بوده است.

از ۴۱ کلید واژه سند اقتصاد مقاومتی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب، تاکنون ۱۴ کلید واژه از جمله «استقلال اقتصادی، اشتغالزایی، سرمایه انسانی، فرهنگ جهادی، حماسه اقتصادی، اقتصاد پیشرو، اقتصاد درون زا(داخلی سازی)، خودکفایی، نظام ملی نوآوری و ...» در این کارخانه اجرایی شده است.

مدیرعامل شرکت کویرتایر با اشاره به اینکه این کارخانه به عنوان یک صنعت مبتنی بر سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی است، عنوان می‌کند: از ۴۱ کلید واژه سند اقتصاد مقاومتی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب، تاکنون ۱۴ کلید واژه از جمله «استقلال اقتصادی، اشتغالزایی، سرمایه انسانی، فرهنگ جهادی، حماسه اقتصادی، اقتصاد پیشرو، اقتصاد درون زا(داخلی سازی)، خودکفایی، نظام ملی نوآوری و ...» در این کارخانه اجرایی شده است.

به گفته وی، سهم کویرتایر از کل تولید تایر خودرو صنعت تایر کشورقبل از بهره برداری از خط توسعه جدید  ۱۶.۹ درصد و از تولید تایر سواری کشور نیز ۱۹.۲ بوده است که در حال حاضر این سهم به مرز ۲۵ درصد رسیده است.

 علاوه بر اینها سهم این کارخانه در ارزش افزوده بخش صنعت استان بیش از ۳۰ درصد است و ارزش فروش محصولات این واحد تولیدی، معادل ۸۵ درصد ارزش فروش سه محصول استراتژیک استان (زعفران، زرشک و عناب) است.

مدیرعامل شرکت کویرتایر می‌گوید: این مجموعه با ۱۰ رکورد ملی و انحصاری منحصر به فرد و با دستاوردهای ماندگار در ۲۵ سال فعالیت پرافتخار خود به عنوان نماد سرآمد شرق کشور در حال فعالیت است و حاصل فناوری، دانش و تجربه طی ۲۵ سال گذشته، تولید را به جایی رسانده که کویر تایر حالا رکورددار تولید تایرهای سبز، بومی‌سازی ماشین آلات پرس پخت و تایر خودروهای شاسی بلند در کشور است.

زینلی به جمع آوری منابع اندک و انجام کارهای بزرگ طی ۲۵ مرحله افزایش سرمایه و ارزش ۵۵ میلیون دلاری دارایی ثابت مشهود خلق شده در این شرکت اشاره می‌کند و معتقد است دوبال داخلی‌سازی و توجه به صادرات می‌تواند کشور را نجات دهد که در این راستا ۲۵ درصد سود خالص این کارخانه ناشی از داخلی‌سازی است.

به گفته وی، برای نخستین بار در کشور، کویرتایر توانست پرس پخت مورد نیاز صنعت تایر را بومی‌سازی کند. همچنین، چندین تایر در اندازه‌ها و سرعت‌های مختلف با تکنولوژی تایر سبز در حوزه‌های تایرهای سواری و SUVها، کویرتایر را بی‌نیاز از خرید تکنولوژی تولید تایر سواری از خارج کشور کرده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی اولین سامانه فروش آنلاین تایر درکشور دراسفند ماه سال ۹۷ خاطرنشان می‌کند: ایجاد فرصت برابر و عادلانه برای عموم مردم جهت خرید تایر با قیمت مصوب دولتی و حذف واسطه، کاهش قابل توجه هزینه‌های فروش و فروش نقد و سودآوری قابل توجه از جمله دستاوردهای ایجاد و راه اندازی این سامانه بوده است.

کویرتایر بر روی ریل اقتصاد مقاومتی

مدیرعامل شرکت کویرتایر می‌گوید: به جهت برنامه‌ریزی‌های خوبی که طی سال‌های اخیر بر این مجموعه حاکم شده، این کارخانه توانسته ضمن مدیریت مصرف انرژی و کسب رتبه‌های برتر در مدیریت مصرف آب و کسب رتبه برتر در کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی با ۵۴ درصد مصرف آب کمتر از متوسط صنعت تایر کشور، رتبه اول در صرفه‌جویی مصرف انرژی برق و سرآمد شرکت‌های تایرسازی در این زمینه با ۲۵ درصد مصرف برقِ کمتر از معیار استاندارد و ۳۳ درصد مصرف گازِ کمتر از معیار استاندارد، طی چندین سال متوالی به تولید محصول برتر ایرانی دست یابد و رتبه اول رضایت‌مندی مشتری از کیفیت تایر را از آن خود کند.

این افتخارات کارنامه درخشانی را در صنعت تایر کشور فراروی کویرتایر گشوده و آن را به عنوان یک واحد پیشرو، متعالی و افتخارآفرین در سطح ملی و استانی مطرح ساخته است که مهم‌ترین این افتخارات شامل لوح تقدیر تولید کننده و کارآفرین گرامی از سوی مدیر شبکه رادیویی اقتصاد، اعطای نشان لیاقت مدیریت ایران از سوی جشنواره فجر مدیریت ایران، اعطای لوح زرین و گواهینامه نوآوری برتر ایرانی در تایر سایز۲۰، اعطای لوح و تندیس سیمین صنعت سبز کشور، تقدیر شرکت توزیع نیروی برق استان از شرکت کویرتایر، اعطای تندیس زرین براساس ارزیابی مدل TQM از همایش  ملی کیفیت ایران، گواهی عضویت حقوقی انجمن مدیریت سبز ایران از سوی انجمن مدیریت سبز ایران، دریافت لوح تقدیر سومین جشنواره ملی حاتم (حمایت از تولید ملی)، کسب عنوان مدیر و واحد ارزش آفرین ملی و صاحب کالا و خدمات برتر، انتخاب واحد پژوهشی برتر کشور با عنوان ساخت ماشین پرس پخت تایر، انتخاب واحد پژوهشی برتر کشور با عنوان ساخت ماشین پرس پخت تایر، اعطای لوح زرین و گواهینامه نوآوری برتر ایرانی برای ماشین تایرسازی تک مرحله ای ، دریافت لوح و تندیس چهره برتر حوزه کارآفرینی و کارفرمایی استان و کشور، دریافت تندیس و لوح تقدیر چهارمین جشنواره ملی حاتم (حمایت ازتولید ملی) تندیس و لوح عنوان برتر گروه صنایع شیمیایی و پلیمری سال ۱۴۰۰، تندیس و لوح کارفرمای سلامت محور سال ۱۴۰۰، دریافت لوح و تندیس بنگاه سرآمد در امر مهارت آموزی از سوی اداره کل فنی و حرفه ای خراسان جنوبی، دریافت تندیس زرین سه ستاره همایش ملی ساخت ایران، دریافت لوح وتندیس نخستین رویدادجایزه استانی جوانی جمعیت از سوی استاندار خراسان جنوبی، دریافت لوح و تندیس سی و چهارمین جشنواره امتنان از کارگران و گروه های کار نمونه استان خراسان جنوبی، دریافت لوح تقدیر مدیرکل اداره تعاون بیرجند در راستای ارتقا جایگاه فرهنگ ایمنی در عرصه کار و تولید، دریافت لوح تقدیر مدیر تعاون و رئیس شعبه یک تامین اجتماعی شهرستان بیرجند در راستای صیانت از نیروی کاردر سال‌های مختلف است.

کد خبر 1728493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha