تئاتر بچه‌های مسجد با رویکرد تربیتی دنبال می‌شود/ برای جذب جوانان سراغ شیوه‌های به‌روز در فرهنگ و هنر مسجد می‌رویم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خداداده با بیان اینکه ما در بستر تئاتر بچه‌های مسجد رویکرد تربیتی را دنبال می‌کنیم، گفت: البته باید با ادبیات جدید و شیوه‌های روزآمد در عرصه تئاتر مسجدی دوباره ورود کنیم چون شیوه‌های سنتی دیگر پاسخ نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، «مدرسه تئاتر شبستان»، راه‌اندازی قرارگاه جهادی تئاتر و در تازه‌ترین اقدام، برگزاری جشنواره ملی «تئاتر بچه‌های مسجد» اتفاقاتی است که ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ماه‌های اخیر در محور تئاتر رقم خورده است؛ اتفاقی بدیع، جذاب و اثرگذار که توانسته جمع کثیری از بچه‌های مسجد را جذب و همراه کند. از این رو، با حجت‌الاسلام‌والمسلمین «کمال‌الدین خداداده»، رئیس این ستاد درباره افقی که در تئاتر بچه‌های مسجد دنبال می‌شود، گفتگو کرده‌ایم که مشروح آن در ادامه می‌آید:

ما در دوره جدید فعالیت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد شاهد اتفاقات مبارکی در حوزه تئاتر هستیم، هنری که خاستگاه انقلابی‌اش مسجد بوده اما به مرور زمان به ویژه در سال‌های اخیر از این بستر فاصله گرفته است! اما اکنون شاهد اتفاقات مبارکی هستیم ... چرا اساساً بر تئاتر تمرکز بیشتری دارید؟

فعالیت‌های مرتبط با تئاتر چون جذابیت بیشتری دارد، بیشتر دیده شده است نه اینکه به دیگر هنرها نپرداخته باشیم؛ بلکه در حوزه سرود، مستندسازی، رسانه، جهاد تبیین و ... هم ورود جدی داریم اما با راه‌اندازی مدرسه تئاتر شبستان بُعد رسانه‌ای بیشتری یافته است.

ما مخالف پیگیری و استمرار و رونق تئاتر در مسجد نیستیم؛ اساساً (بچه‌ها) وقتی با تئاتر درگیر می‌شوند کار تیمی یاد گرفته و اعتمادبنفس آنها بالا می‌رود لذا اگر با تئاتر مسجدی بتوان کار تیمی، فن بیان و ورزش (بسیاری از هنرمندان تئاتر ورزشکار هم هستند) و مطالعه را برای بچه‌های مسجد جا بیندازیم کار تربیتی انجام داده‌ایم.

ما در حوزه تئاتر به دنبال آن نیستیم که حتما چهره‌های حرفه‌ای تربیت کنیم هرچند بروز و ظهور استعدادهای حرفه‌ای در این عرصه دور از انتظار نیست و ممکن است افرادی از این خاستگاه مسجدی و همین گروه‌های کوچک کار حرفه‌ای تئاتر را دنبال کنند و ادامه دهند. ما درصدد تربیت افراد حرفه‌ای نیستیم بلکه رویکرد تربیتی را دنبال می‌کنیم تا نوجوانان و جوانانی را در این عرصه آموزش دهیم.

استقبال‌ها از فعالیت‌های مرتبط با تئاتر در کانون‌های مساجد چه کیفیتی دارد؟

خوشبختانه استقبال بالا است چنان که در برخی استان‌ها ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد بیش از ظرفیت (در مدرسه تئاتر شبستان) ثبت‌نام داشتیم به ویژه آنکه استادان دوره‌ها مبرز و چهره‌های شناخته شده بودند و همین بر جذابیت بیشتر کار افزود.

ویدئوی گفتگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین خداداده

می‌توان گفت این استقبال محوریت مسجد در تئاتر و تربیت هنرمندان این عرصه را نشان می‌دهد؟

بله؛ البته باید با ادبیات جدید و شیوه‌های روزآمد در عرصه تئاتر مسجدی دوباره ورود کنیم چون شیوه‌های سنتی دیگر پاسخ نمی‌دهد ... تحلیل ما در حوزه همه کارهای مسجدی این است، شاید همه فکر کنند مشکل ما، مشکلات مالی و زیرساختی است اما به نظر من مشکل اساسی ما در حوزه مساجد عدم وفق دادن خودمان با شرایط جدید است! اتفاقاتی را در دو دهه اخیر شاهد بودیم که ذهن و فکر نوجوان را متفاوت کرده است اما شیوه‌های تبلیغ و کار فرهنگی تغییر نیافته است.

ما به یک مدیریت نرم‌افزاریِ متناسب امروز چه از نگاه امام جماعت چه از منظر هیئت امنا و چه از نگاه مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری نیاز داریم؛ اگر نرم‌افزار مدیریتی خودمان را به درستی به‌روز کنیم فتح الفتوح اتفاق افتاده است و مشکل کار فرهنگی ما حل می‌شود.

اینکه می‌بینیم هیئت‌های مذهبی با جمعیت چندهزار نفری شکل می‌گیرند یعنی نوجوانان و جوانان علاقمند هستند؛ هیئت‌ها زودتر از مساجد توانسته‌اند زبان جوان و گفتمان جذاب برای او را دریافته و به نرم‌افزار جدید و به‌روز دست بیابند. نه آنکه مساجد ناموفق باشند اما امروز برای کار مسجدیِ اثرگذار به درانداختن طرح نو نیاز دارد لذا باید با مهارت‌های جدید آشنا شویم؛ این مهارت‌ها خارج از دایره تقوا، معنویت و تهذیب و خلوص نیت نیست اما با روش‌ها و کارهای جدید تا به اهداف برسیم.

کد خبر 1728837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha