دغدغه فکری و اندیشه ی علامه مصباح یزدی، نجات جامعه بشری از استضعاف فکری و دینی بود

حجت الاسلام والمسلمین علی مصباح یزدی گفت:  نجات جامعه بشری از استضعاف فکری و دینی و دفاع از اندیشه‌های پاک اسلامی، مهمترین دغدغه ی فکری و اندیشه ی علامه مصباح یزدی بود.

  به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران، حجت الاسلام والمسلمین علی مصباح یزدی فرزند علامه مصباح و عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره)، با حضور در همایش بین‌المللی سیره شناسی علامه مصباح یزدی در مطالعات اسلامی که با حضور پژوهشگران، نویسندگان، طلاب، اساتید حوزه و دانشگاه و همچنین حضور مهمانان خارجی در مجتمع فرهنگی شهید رجایی فریدونکنار برگزار گردید، ضمن اشاره به ظلم و ستم وحشیانه رژیم غاصب اسرائیل و محکوم کردن اعمال ددمنشانه آن گفت: 
 این ظرفیت انسان است که گاهی می‌تواند به عالم حیوانیت نیز سقوط کند. از این رو وظیفه و رسالت بزرگی برای دفاع از انسانیت بر دوش ماست که بتوانیم در تربیت انسان بکوشیم. 
حجت الاسلام والمسلمین علی مصباح در ادامه افزود:
  یک زمانی رنج انسان مانند همین مسئله فلسطین و زخمی که بر پیکره اسلام وارد شد، برای همگان ملموس و مایه ترحم و دلسوزی است که حقیقتاً یک جنایت آشکاریست. اما زمانی رنج انسان فراتر می‌رود و آن سقوط انسان از جایگاه شرافت و انسانیت است. 
حجت الاسلام والمسلمین مصباح یزدی در ادامه افزود: 
 زمانی که افکار و اندیشه‌های انسانی مورد هجوم بُمب‌های شبهه و تردید در مسائل دین قرار می‌گیرد، این رنج و درد و زخمی که به روح و روانش وارد می‌شود برای دیگران قابل مشاهده نیست. در حالیکه این نوع جنایت، کمتر از کشتار انسان‌ها با سلاح‌های جنگی نمی‌باشد.
 وی همچنین به سختی و مصائب کارهای فرهنگی اشاره کرد و گفت: برای عده کمی از انسان‌ها، تهی شدن افکار مسلمان و استحاله فرهنگیشان، درد و رنج دارد و به دنبال نجات بشریت از این گمراهی هستند.
  فرزند آیت الله مصباح و عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) به ویژگی‌های بارز علامه در راه تعالی فکری و دینی جامعه و خدمت به آن اشاره کرد و افزود: 
 علامه مصباح همواره به دنبال حل مسائل مبنایی، اساسی و ریشه‌ای بود که داشتن همین تفکر مبنایی او را از سایر اندیشمندان متمایز می‌کرد.
 وی در ادامه به تاکیدِ علامه بر مسئله اخلاص داشتن اشاره کرد و گفت: علامه تاکید داشتند که همیشه دنبال کاری بروید که رضایت الهی را در پی داشته باشد. اگرچه از سوی دیگران مذمت شوید.
 کار اگر برای خدا باشد نباید دلسردی و خستگی به همراه داشته باشد.
  حجت الاسلام والمسلمین علی مصباح به ویژگی دیگری از علامه اشاره کرد و افزود: اولویت سنجی، مقدمه کارهای مبنایی و اساسی ایشان بود و اعتقاد داشت اگر ریشه اصلاح شود کلّ درخت تفکرِ غرب، اصلاح می‌شود. گاهی برای پاسخ به یک مسئله باید ابتدا مسائل دیگری را بررسی کرد تا آن شبهه و تردید از اساس رفع شود و این شیوه و سبک علامه مصباح یزدی در مطالعات دینی بود.

کد خبر 1729361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha