اسلام هراسی و نقض حقوق بشر، پایه اصلی طرح ضد تروریسم بریتانیا است!

عفو بین‌الملل اعلام کرد که اسلام‌هراسی نقش مهمی در ارجاع به برنامه ضد افراط‌گرایی بریتانیا ایفا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « arabnews»، عفو بین‌الملل اعلام کرد که اسلام‌هراسی نقش مهمی در ارجاع به برنامه ضد افراط‌گرایی بریتانیا ایفا می‌کند.

طبق گزارش جدید عفو بین‌الملل، این طرح اساسا با تعهدات حقوق بشر ناسازگار است، کلیشه‌های اسلام‌هراسی مربوط به «افراط‌گرایی» و «تروریسم» نقش عمده‌ای در ارجاع به برنامه ضد افراطی گری «بازدارندگی» ایفا می‌کنند.

در گزارش 92 صفحه ای عفو بین الملل آمده است: مسلمانان هشت برابر بیشتر از غیر مسلمانان بر اساس این برنامه، هدف تبعیض قرار گرفته اند.

«بازدارندگی» به دلیل اینکه با شناسایی اشتباه افراد در معرض خطر افراط گرایی، به عنوان یک «شبکه کشنده» عمل می کند، با انتقاد مواجه شده است.

این سازمان از معلمان، پزشکان، مددکاران اجتماعی و دیگران می خواهد تا افرادی را که مظنون به ارتکاب اقدامات تروریستی هستند، شناسایی کنند.

اما در این گزارش که شامل جلساتی با بیش از 50 کارشناس از جمله نیروهای پلیس بود، عفو بین‌الملل هشدار داد که تصمیم‌گیری در مورد پرونده‌ها اغلب بر اساس احساس درونی افراد، اتخاذ می‌شود و قابل استناد نیست.

رازداری و عدم شفافیت پیرامون طرح بازدارندگی، همچنین به این معنی است که بسیاری از کسانی که در این برنامه هدف قرار داده شده اند، درک درستی از پرونده های خود ندارند.

ساشا دشموک، مدیر عامل عفو بین‌الملل بریتانیا، گفت: طرح بازدارندگی در بسیاری از مسائل حقوق بشری از جمله آزادی بیان، گردهمایی و حق برابری و عدم تبعیض، تاثیر وحشتناکی دارد.

وی افزود:این رویکرد به ناچار افراد بیگناه را فرا می گیرد و می تواند زندگی و آینده آنها را نابود کند.

گزارش عفو بین الملل الگوی تبعیض علیه مسلمانانی را که در طرح بازدارندگی هدف قرار می‌گیرند، شناسایی کرده است.

در یک مورد، عرفان معلم 30 ساله پس از طرح شکایت از مدیرش به طرح بازدارندگی ارجاع داده شد،اما اطلاعات بیشتری در اختیار عرفان قرار نگرفت و او سپس از شغل خود استعفا داد.

کد خبر 1731823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha