تحقق عدالت فرهنگی از اولویت‌های چهارمحال و بختیاری است

احمدی، تحقق عدالت فرهنگی را از موضوعات مهم مورد پیگیری در استان عنوان کرد و گفت: در همین راستا تلاش شده تا با تمرکززدایی از تمرکز جشنواره‌ های فرهنگی و هنری را در شهرستان‌ها اجرا کنیم و رونق از دست رفته رویدادهای فرهنگی را در این مناطق احیا کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان چهارمحال و بختیاری، پیام احمدی امروز (یکشنبه ۱۴) آبان در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات این استان افزود: طی ۲ سال اخیر تحولات فرهنگی و هنری خوبی در استان شکل گرفته است و برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری و پویایی شکل گرفته در استان گواه این موضوع است.


 

وی، ساماندهی نشریات و مطبوعات استان را از مهمترین برنامه‌ های این اداره‌کل برشمرد و گفت: در همین خصوص اطلس رسانه‌ای تدوین شده تا برنامه‌ها را بر اساس آن پیش ببریم و از سوی دیگر بوستان فرهنگ و هنر را در دستور کار داریم که هنوز به مرحله عملیاتی شدن نرسیده است.

احمدی، حمایت از نویسندگان را از وظایف این اداره‌کل برشمرد و گفت: در حال حاضر ۱۵۰ عنوان کتاب در صف حمایت قرار دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری از تدوین بسته پیشنهادی فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری برای سفر دوم رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: بسته پیشنهادی ۲۷۸ میلیارد تومانی بخش فرهنگ و هنر استان در حوزه زیرساختی و عمرانی با رای و نظر امام جمعه شهرکرد و سایر مسئولان فرهنگی استان برای سفر دوم رئیس‌ جمهور تدوین شد و علاوه‌بر آن تلاش می‌ شود در بخش نرم‌افزاری نیز اعتباراتی برای استان در نظر گرفته شود.

احمدی در خصوص آخرین وضعیت مصوبات سفر اول رئیس‌ جمهور به استان اظهار داشت: در دور اول سفر ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار فرهنگی برای استان مصوب شد که در لحظات پایانی سفر نیز ۴۰ میلیارد تومان دیگر برای احداث مجتمع قرآنی در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: سال گذشته ۷۰ میلیارد تومان برای پنج مجتمع فرهنگی در استان در نظر گرفته شد که از این میزان ۱۴ میلیارد تومان تخصیص و به صورت ۱۰۰ درصد جذب شد.


 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: همچنین برای مصلای شهرکرد نیز ۱۰۰ میلیارد تومان مصوب شده است که تاکنون ۱۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال آن جذب شده است.

احمدی احداث فرهنگسرای چلگرد را از دیگر پروژه‌های مهم فرهنگی استان عنوان کرد و گفت: این پروژه در سند توسعه شهرستان کوهرنگ دیده شده است.


 

احمدی افزود: برای احداث مجتمع قرآنی استان نیز که ۴۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب دارد تاکنون یک هزار و ۸۰۰ میلیون ریال آن جذب شده و تا سال ۱۴۰۳ فرصت جذب آن وجود دارد.


 

وی همچنین با گرامیداشت ۱۴ آبان سالروز شورای فرهنگ عمومی، تصریح کرد: شورای فرهنگ عمومی یک درخت تنومند و با ریشه است که از زمان تشکیل همزمان با سال ۶۴ به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکنون منشاء خدمات و تحولات خوبی در عرصه فرهنگ کشور شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در هر برهه از زمان و بنا بر مقتضیات حاکم برجامعه باید برای حوزه فرهنگ برنامه‌ریزی کرد، تصریح کرد: بطور مثال در برهه‌ای از زمان فرهنگ ترافیک مطرح بود، زمانی دیگر فرهنگ آپارتمان‌نشینی و در سال‌های اخیر نیز فرهنگ استفاده از فضای مجازی موضوعات مورد بحث در این حوزه بوده است.


 

وی به عملکرد شورای فرهنگ عمومی استان در نیمه نخست امسال اشاره کرد و گفت: در این مدت با تشکیل کارگروه‌های تخصصی و بررسی و نظرخواهی اعضا، مصوباتی در خصوص جمعیت و خانواده، عفاف و حجاب، کمیته‌های تبیینی، اخلاق حرفه‌ای مدیران، امیدآفرینی و بزرگداشت مفاخر و مشاهیر و اصلاح آداب و رسوم اقوام تدوین شد و در این مدت با اجرای این مصوبات تحولاتی هرچند اندک در استان شکل گرفته است.


 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری همچنین از تدوین سه موضوع مهم به عنوان اولویت‌های فرهنگی استان برای سال جاری خبر داد و گفت: "خانواده، جمعیت، زیست عفیفانه و حجاب"، "سبک زندگی، مسجد و فرهنگ کار" و "انسجام اجتماعی و اعتماد عمومی" سه موضوع مهمی است که محور فعالیت‌ها و برنامه‌های شورای فرهنگ عمومی در سال ۱۴۰۲ است.


 

وی یادآور شد: به مدد مصوبات شورای فرهنگ عمومی و عملی شدن آن اتفاقات خوبی در استان در حال شکل‌گیری است که اگرچه کافی نیست اما تا حدی در حوزه ازدواج آسان و اصلاح آداب و رسوم دست و پاگیر موفق عمل شده است و یا در خصوص خانواده و جوانی  جمعیت نیز آمارهای موجود از سقط جنین نشان می‌دهد این موضوع در استان رو به کاهش است.

کد خبر 1732107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha