پرتو مهر حضرت شاهچراغ(ع) بر سر معلولان/ تجهیز حرم به جایگاه و امکانات زیارتی ویژه نابینایان

حضور خیل عظیم زائران و شیفتگان حضرت شاهچراغ(ع) که بخشی از آن را جامعه معلولان تشکیل می دهند، مسوولان و متولیان حرم را بر آن داشته تا در یک اقدام شایسته، مصمم به اجرای مناسب سازی حرم ویژه معلولان شوند.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان

عدالت در همه امور به عنوان رکن اساسی در مدیریت یک جامعه مطرح بوده و این حق هر فرد است تا به صورت مساوی از امکانات و تجهیزات موجود بهره مند شود.

معلولان نیز به عنوان قشری از جامعه این حق را دارند تا به صورت عادلانه از امکانات عمومی بهره مند و حقوق شان نیز ادا شود.

همچنین قانون نیز، دستگاه های اجرایی را موظف به حمایت از معلولان با ایجاد زیرساخت ها و تامین امکانات و تجهیزات مناسب این قشر از جامعه کرده است.

مناسب سازی معابر، خیابان ها، فضاهای عمومی شهری و روستایی و وسایل حمل و نقل، دسترس پذیری با هدف ایجاد محیط بدون مانع ویژه معلولان و فراهم آوردن فرصت برابر برای آنها در برخورداری از امکانات زندگی اجتماعی در ابعاد مختلف همچون حمل و نقل، محیط فیزیکی، فناوری، آموزش و پرورش، اشتغال، مناسب سازی ارتباطی و رسانه و... از جمله تکالیف دستگاه های اجرایی در قانون حمایت از معلولان است.

اگرچه در اجرای این قانون، آنگونه که باید عمل نشده اما ضرورت دارد دستگاه های اجرایی به وظیفه قانونی خود در تامین حداقل نیازهای جامعه معلولان جامه عمل بپوشانند.

پرتو مهر حضرت شاهچراغ(ع) بر سر معلولان/ تجهیز حرم به جایگاه و امکانات زیارتی ویژه نابینایان

یک اقدام نیک

بارگاه مطهر ائمه اطهار(ع) به عنوان یک مکان معنوی محل انس و الفت مردم به ویژه دوستداران اهل بیت(ع) بوده که روزانه میزبان خیل عظیم ارادتمندان و محبان خاندان عصمت و طهارت(ع) است.

حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(ع) نیز به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی، همواره ملجأ و پناهگاه مردم بوده و اهالی شیراز و استان فارس از دیرباز با این حرم مطهر انس و الفت ویژه ای داشته اند.

ارادت اهالی فارس به این امامزاده جلیل القدر کوچک و بزرگ نمی شناسد و روزانه از هر سن و قشری برای زیارت و پابوسی حضرت شاهچراغ(ع)، به این حرم مطهر عزیمت می کنند.

با توجه به حضور زائران متعدد در طول شبانه روز به این آستان مطهر که بخشی از آن نیز جامعه معلولان تشکیل می دهند، مسوولان و متولیان حرم در یک اقدام شایسته، مصمم به اجرای مناسب سازی ویژه معلولان شده اند.

مناسب‌سازی حرم شاهچراغ(ع) ویژه نابینایان

آنگونه که معاون توسعه و منابع انسانی آستان مطهر حضرت شاهچراغ(ع) به خبرنگار شبستان در استان فارس گفت مناسب سازی این آستان مطهر برای جامعه معلولان در دستور کار قرار گرفته است.

علیرضا صحرائیان با اشاره به اینکه این اقدام در نشست با شورای توانمندسازی اماکن دولتی در آستان مطهر شاهچراغ(ع) به نتیجه رسیده است، اظهار کرد: با توجه به ضرورت مناسب سازی محیط جامعه برای بهره مندی جامعه معلولان، آستان مطهر احمد بن موسی(ع) در این زمینه و به منظور توانمندسازی و تسهیل زائران قشر توان خواه پیشگام شده است.

به گفته وی، در فاز نخست این اقدام و در رواق «دارالعباده» فضایی ایجاد شده تا زائران نابینا به سهولت بتوانند قرآن، ادعیه و زیارت نامه را به خط بریل قرائت کنند.

معاون توسعه آستان مطهر شاهچراغ(ع) ادامه داد: در فاز بعدی نیز این مکان به سیستم صوتی و لمسی ویژه نابینایان مجهز می شود تا به خوبی از فضای معنوی حرم مطهر کسب فیض کنند.

تجهیز حرم شاهچراغ(ع) به امکانات ویژه معلولان

به اذعان صحرائیان، دامنه مناسب سازی حرم مطهر ویژه معلولان در آینده گسترده تر شده و شامل صحن اصلی، موزه، دارالشفا، سالن ها، ضریح و... می شود.

پرتو مهر حضرت شاهچراغ(ع) بر سر معلولان/ تجهیز حرم به جایگاه و امکانات زیارتی ویژه نابینایان

افتتاح جایگاه و امکانات زیارتی ویژه نابینایان

وی با اشاره به گردهمایی زیارتی نابینایان در حرم مطهر شاهچراغ(ع)، عنوان کرد: این برنامه در قالب همایش «پرتو مهر» به همت معاونت علمی، آموزشی و پژوهشی حرم مطهر به منظور افتتاح و آغاز به کار جایگاه و امکانات زیارتی ویژه نابینایان برگزار می شود.

صحرائیان همچنین اهدای مجموعه دعای بریل «سلام بر نور» تهیه شده توسط موسسه نابینایان توانگران کارآفرین شیراز، قرائت قرآن توسط علاءالدین طاهری قاری نابینا و حافظ کل قرآن و قرائت اذن دخول توسط دانش آموز نابینا محمدمهدی کهندل را از عناوین این برنامه برشمرد.

به گزارش شبستان، همایش «پرتو مهر» روز پنجشنبه ۱۸ آبان ماه از ساعت ۱۰ و نیم تا ۱۱ و ۴۵ دقیقه در رواق دارالعباده حرم مطهر شاهچراغ(ع) و با حضور تولیت آستان برگزار می شود.

کد خبر 1732341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha