مزار شهدای بیرجند تنها مکان فاقد مرکز فرهنگی در کشور

نوفرستی گفت: بیرجند تنها مرکز استان کشور است که فاقد مرکز فرهنگی جنب مزار شهدا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، ابوالفضل نوفرستی- مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگزان خراسان جنوبی امروز دوشنبه (۲۲ آبان) در دیدار با اعضای شورای شهر بیرجند با بیان اینکه بیرجند تنها مرکز استانِ فاقد مرکز فرهنگی در مزار شهدا است، بر اساس مصوبه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت شهرداری باید برای احداث فضایی با عنوان مرکز فرهنگی در جنب گلزار شهدا ورود کند.

وی با بیان اینکه در زمینه احداث مرکز فرهنگی استانداری هم قول مساعد داده است، خواستار همراهی شهرداری بیرجند برای تحقق این مهم شد.

نوفرستی در ادامه خواستار سردابه سازی قطعه کنار گلزار شهدا شد و افزود: با این اقدام قطعه سوم گلزار شهدا مورد استفاده قرار می گیرد.

وی گریزی به مزار شهید گمنام در خیابان پاسداران زد و گفت: روبروی مزار شهید گمنام، مزار شهید دره گی وجود دارد که در گذشته در قبرستان روستای رحیم آباد به خاک سپرده شده و در حال حاضر با ساخت وسازهای صورت گرفته و توسعه شهری در خیابان پاسداران قرار دارد.

وی با بیان اینکه باید قطعه ای برای والدین شهدا و جانبازان 70 درصد به بالا که پس از فوت شهید اعلام می شوند، اختصاص یابد، از شهرداری خواست برای ساماندهی مزار شهید دره گی ورود کند.

وی با شاره به این مهم که سالانه حدود 500 میلیون تومان هزینه بنرهای شهدا است، به قرارداد منعقد شده بنیاد شهید، استانداری و مدیریت برنامه ریزی در این زمینه اشاره کرد و افزود: با وجود اقلیم منطقه و آب و هوا به سمت تهیه و نصب تابلوهای فلزی به جای بنر رفته و تاکنون این مهم در 5 تا 6 شهرستان اجرا شده است.

به گفته وی نصب تابلوهای فلزی با ماندگاری 10 تا 12 ساله در بلوار پیامبر اعظم (ص) انجام و نیاز به مساعدت شهرداری و شورای شهر برای نصب تابلوهای فلزی شهدا در خیابان های امام رضا (ع)،  شهدای عبادی و خلیج فارس است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی با اشاره به تخفیفات اعمال شده عوارض ساختمانی و پروانه تا متراژ 120 متر و 20 متر تجاری برای جانبازان (یک نوبت) به صورت رایگان توسط شهرداری، ضمن تقدیر از مساعدت های لازم شهرداری، یادآورشد: این مهم در زمینه نهضت ملی مسکن رعایت نمی شود.

نوفرستی ضمن تقدیر از مساعدت شهرداری در زمینه نامگذاری کوچه و خیابان ها به نام شهدا، گفت: بر اساس ابلاغ استانداری، نماینده بنیاد شهید باید در کمیته نامگذاری حضور داشته باشد.

وی با توجه به حساسیت های خانواده شهدا، خواستار تهیه و نصب المان متناسب با فرهنگ ایثار و شهادت در میدان شهدا شد.

وی گریزی به شهرستان قم زد و گفت: در شهر قم تمثال شهدا بر روی همه دیوارهای دارای ارتفاع توسط شهرداری به تصویر کشیده شده است و امید است این مهم در بیرجند هم اجرایی شود.

حجت الاسلام مهدی عبدالرزاق نژاد- رئیس شورای شهر بیرجند_ هم با بیان اینکه یکی از سیاست های شورای شهر توجه به شهدا است، گفت: برکت، عزت و امنیت فعلی مدیون خون پاک شهدا است.

وی خواستار اعلام کتبی درخواست ها به شورا توسط مدیرکل بنیاد شهید شد و گفت: شورا در زمینه شهدا با همه توان کمک خواهد کرد.

افسانه زارعی-  مشاور استاندار خراسان‌ جنوبی در امور ایثارگران هم ضمن تقدیر از شورا و شهرداری در برگزار یادواره شهدا، به تلفیق فضای فرهنگی با فرهنگ ایثار و شهادت اشاره کرد و گفت: شهرداری در تبدیل وضعیت فرزندان شهدا و جانبازان ورود کرده است.

وی به غرفه های شهرداری در نمایشگاه دائمی گریزی زد و از شهرداری خواست از ظرفیت جانبازان با در اختیاز قرار دادن این غرفه ها با اعمال تخفیفات به آنها استفاده شود.

زارعی به قطعه یک گلزار شهدا اشاره کرد و با بیان اینکه بنیاد اقداماتی را در این مکان شروع کرده است، از شهرداری خواست برای زیبا سازی و کمک به فضای بصری شهری، شهرداری ورود کند.

دکتر رضا حسنی صفت- نائب رئیس شورای شهر بیرجند با بیان اینکه نباید فقط به نامگذاری کوچه، خیابان و معابر به نام شهدا اکتفا کرد، گفت: با در نظر گرفتن انگیزه شهدا از حضور در جبهه ها باید به انگیزه اصلی شهدا که رفع تبعیض، عدالت خواهی و... است توجه و به عنوان رسالت و هدف مدنظر قرار گیرد.

حجت الاسلام محمد مهدی درخشی- یکی از اعضای شورای شهر هم بر ایجاد کمیته همکاری بین بنیاد شهید و شهرداری تأکید کرد و گفت: می توان تلویزیون شهری میدان آزادی را بازسازی کرد و در هر هفته تصاویر، زندگینامه و... شهدای متولد شده همان هفته را به نمایش گذاشت.

وی به جای خالی دیواره نگاره از تمثال شهدا در شهر اشاره کرد و گفت: با راه اندازی کمیته مشترک می توان در این زمینه ورود کرد.

درخشس با بیان اینکه شهرداری در بحث المان های شهری بودجه خوبی دارد، افزود: می توان المان های نوروزی با محوریت شهدا انجام شود.

وی با اشاره به این مهم که باید نامگذاری کوچه، خیابان و معابر قبل از شهادت جانبازان محقق شود، خواستار تهیه نوشت افزار با تصاویر شهدا توسط شهرداری شد.

مرتضی یزدان شناس- عضو شورای شهر بیرجند هم گفت: شورا و شهرداری همه تلاش خود را برای احیای فرهنگ ایثار و شهادت، تکریم شهدا و خانواده آنها به کار گرفته و می گیرد و اقدامات خوبی هم در این زمینه انجام شده است.

محسن کدخدا- رئیس سازمان مدیریت آرامستانهای شهرداری بیرجند هم با بیان اینکه در آرامستان قطعه صالحین در انتهای بلوک 8 قرار دارد، گفت: 40 واحد سردابه دو طبقه در این منطقه تعبیه شده و امکان توسعه نیز وجود دارد.

وی خواستار اعلام و تهیه بانک اطلاعاتی در خصوص والدین شهدا شد.

دکتر مهدی بهترین- شهردار بیرجند هم با اشاره به اجرای 210 رویداد فرهنگی به صورت عام و تکیه بر مقام شهدا به صورت خاص در 20 ماهه گذشته،  به تبدیل وضعیت فرزندان شهدای شاغل در شهرداری به طور کامل اشاره کرد.

وی با بیان اینکه تعامل جاده ای دو طرفه است، گفت: تا حد امکان خواسته های مطرح شده اجرا خواهد شد و نیاز است بنیاد شهید هم پای کار بوده و از اعتبارات  داخلی در مدیریت شهری برای خانواده شهدا هزینه کند.

بهترین تأکید کرد: برای میدان دوم مدرس و میدان شهدا نیاز به همراهی بنیاد شهید است و بنیاد شهید می تواند در زمینه تأمین قیر رایگان برای اجرای معابر منتهی به گلزار شهدا پیگیری لازم را انجام دهد.

کد خبر 1733349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha