کارکرد انکارناپذیر کتابخانه ها در کاهش آسیب های اجتماعی

مهدیان پور با اشاره به نقش کتابخانه ها در کاهش آسیب های اجتماعی با برگزاری دوره های مشاوره و آموزشی، گفت: همچنین در راستای تحقق این مهم با شعار عدالت فرهنگی به دنبال افزایش کتابخانه های روستایی و افتتاح کتابخانه سیار در مازندران هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران، سکینه خاتون مهدیان پور-مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران در پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته مصلی امام خمینی(ره) ساری ضمن گرامیداشت یاد و نام ۱۰هزار و ۴۰۰شهید دوران دفاع مقدس استان و ادای احترام به قام شامخ شهدای مدافع حرم به ویژه سردار قاسم سلیمانی سیدالشهدای جبهه مقاومت، با بیان اینکه آینده خواندنی است شعار سی و یکمین هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار است، اظهار کرد: کتاب معجزه پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) است و آن حضرت نبوبت خود را با کتاب قرآن کریم آغاز کرد.

وی با بیان اینکه جامعه کتابخوان پله های ترقی را با سرعت طی خواهد کرد: اگر به دنبال توسعه اقتصادی هستیم باید زمینه توسعه فرهنگی که راه آن از توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی می گذرد را فراهم کنیم.

مهدیان پور با اشاره به منویات رهبری درخصوص کتاب مبنی براینکه «در اهمیت عنصر کتاب برای تکامل جامعه انسانی، همین بس که مام ادیان آسمانی و رجال بزرگ تاریخ بشری از طریق کتاب جاودانه مانده اند.»، گفت: وقتی که صحبت از کتاب به میان می آید در کنار آن کتابخانه می آید، کتابخانه هم قدمتی به بلندای تاریخ دارد. زمانی که خط اختراع شد و فرهنگ شفاهی به فرهنگ مکتوب تبدیل شد کتابخانه ها به وجود آمدند و سپس کتابداران برای ارائه فعالیت کتابخانه ای پابه عرصه اجتماع گذاشتند.

وی به فعالیت سه و ۷۰۰کتابخانه در کشور اشاره کرد و افزود: ۱۲۰کتابخانه از این تعداد زیر مجموعه کتابخانه های عمومی استان مازندران فعالیت می کنند.

مهدیان پور با اشاره به فعالیت ۳۷کتابخانه روستایی در استان، گفت: بیش از ۴۰درصد مردم استان در روستاها ساکن هستند بنابراین اولویت اداره کل کتابخانه های عمومی راه اندازی کتابخانه های روستایی است. برای تحقق این مهم پیگیر راه اندازی کتابخانه های سیار و تکمیل و بهره برداری پروژه های کتابخانه ای روستاها هستیم.

وی با بیان اینکه ۵۵کتابخانه سیار در کشور فعالیت دارند اما مازندران از نعمت کتابخانه سیار بی بهره است، اظهار امیدواری کرد تا پایان سال جاری کتابخانه سیار در مازندران افتتاح خواهد شد.

مهدیان پور، عدالت فرهنگی را شعار دولت سیزدهم اعلام کرد و گفت: کتابخانه مرکزی ساری ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد امید است سال آینده این پروژه به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه کتابخانه ها پایگاه های فرهنگی و اجتماعی محلات هستند، افزود: کودکان، نوجوانان، افراد خاص و کم توان نظیر نابینایان از کتابخانه ها همانند دیگر اقشار جامعه خدمت دریافت می کنند.

مهدیان پور با اشاره به نقش کتابخانه ها در کاهش آسیب های اجتماعی با برگزاری دوره های مشاوره و آموزشی، گفت: همچنین کتابخانه ها می توانند با ارائه منابع اطلاعاتی راه ایجاد کسب و کار های کوچک را تسهیل و تسریع کنند.

وی با بیان اینکه کتابخانه ها می تواند مکانی برای عرضه تولیدات کسب و کارهای کوچک باشد، اظهار کرد: از آیان ماه سال گذشته تا به کنون ۲۴درصد اعضای کودک و نوجوان افزایش داشت، ۴۲درصد افزایش امانت کتاب را شاهد بوده ایم، ۱۷درصد نیز اعضای کتابخانه های روستایی رشد داشتند.

مهدیان پور در خاتمه ضمن ادای احترام به مقام شامخ شهدای مظلوم غزه و اعلام انزجار از جنایات اسرائیل کودک کش، گفت: کتاب «دولت یهود» ترجمه ناصر پورحسن اساس و بنیان شکل گیری رژیم جعلی یهود را بیان می کند که از سوی موسسه مطالعات اندیشه سازان نور روانه بازار نشر شده است.

کد خبر 1733960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha