«اربعین اذن پرکشیدن» کتابی به نام شهید پاینده

همزمان با رونمایی از کتاب «اربعین اذن پرکشیدن» کتابی از زندگینامه شهید پاینده، این کتاب جزء مدخل دانشنامه دفاع مقدس گیلان قرار گرفت.  

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان، نوشین کریمی


خاطرات یا فراموش می شوند و یا شبیه به هم تکرار، چیزی که با از دست دادن شاهدان  آن دیگر نمی توان به راستی و درستی آن یقین کرد و راهی جز نگارش و ثبت و ضبط آن  در کوتاه هترین زمان بعد از واقعه نخواهد گذاشت.  

یکی از مهمترین تاریخ ها برای ماندگاری بیشتر ثبت و ضبط خاطرات مربوط به شهدا به عنوان قهرمانان ملی و مذهبی ما هستند.
 
چند سالی است اما تاریخ شفاهی راهش را برای سالها کوتاهی و تاخیر در جمع آوری زندگینامه و خاطرات و اسناد شهدا پیدا کرده و نویسندگان با انگیزه ای سعی کرده اند پای حرف ها و خاطرات خانواده های شهدایی بنشینند که هر کدامشان نقش تاثیرگذاری بر جامعه و وطنمان، داشته اند.  

چرا که کوتاهی در جمع آوری خاطرات شهدای دفاع مقدس و والدینشان که بسیاری از آنان را به علت کهولت سن از دست داده ایم باعث  شده تاریخ شفاهی دقیقی از زندگی بسیاری از شخصیت‌ها نداشته باشیم.  

به سراغ معصومه سعیدی رفتم که مدتیست کتاب «گمگشته صنم» که شامل زندگینامه روحانی شهید علی پورباقری است را به اتمام رسانده و حالا مشغول نگارش زندگینامه روحانی شهیدی است که اهل روستای رحیم آباد رودسر بوده.

سعیدی نویسنده آثاری از جمله کتاب «از باغ های سبز چای تا شط علی» و کتاب «دیر شناختمت» است که در جشنواره روحانیت تهران برگزیده و شایسته تقدیر شد.

اما بهانه گفت و گوی امروز رونمایی از سومین کتابش با عنوان «اربعین اذن پرکشیدن» بود که آبان ماه امسال در پنجمین یادواره سرداران و ۱۳۲۲ شهید فرماندهی و یگان های ویژه فراجا در سالن شهدای ناجا رشت با حضور جمعی از مسئولین برگزار شد.  

«اربعین اذن پرکشیدن» کتابی به نام شهید پاینده

معصومه سعیدی_ نویسنده کتاب های حوزه دفاع مقدس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان اینکه با عنایت خداوند امسال سومین کتابم با نام «اربعین اذن پرکشیدن» به همت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس چاپ و در ۲۴ آبان رونمایی شد اظهار کرد: در نگارش این کتاب توفیق شد زندگینامه شهید «حسن پاینده» که از شهدای نیروی انتظامی فراجا هستند را به رشته تحریر در آورم.  

وی با اشاره به اینکه پیشتر کتاب «دیرشناختمت» و اکنون کتاب «اربعین اذن پرکشیدن» جزء مدخل دانشنامه دفاع مقدس گیلان قرار گرفته اند گفت: این کتاب براساس مصاحبه ای که با ۲۵ نفر از  همکاران، دوستان، خانواده شهید، دو فرزند شهید(زهرا و نازنین زهرا) و خصوصا طی چندین جلسه و دیدار با سمیه خطیبی_ همسر شهید انجام دادم، نگارش شده است.  

سعیدی ضمن قدردانی از صبوری و اشتیاق همسر شهید در هر جلسه از مصاحبه برای بیان خاطراتی از زندگی مشترکشان، بیان کرد: بیان نوع رفتار و برخورد بسیار خوب شهید پاینده با همسر و فرزندانش از سوی همسر شهید مرا به عنوان نویسنده برای ادامه و تکمیل این پروژه مشتاق تر می کرد.

«اربعین اذن پرکشیدن» کتابی به نام شهید پاینده

وی با بیان اینکه، نگارش کتاب در پاییز ۱۴۰۱ شروع و تابستان ۱۴۰۲ به اتمام رسید در وصف شهید پاینده گفت: سروان شهید حسن پاینده از نیروهای یگان امداد فرماندهی انتظامی شهر رشت بودند که امام حسین(ع) را عاشقانه دوست داشت و وقتی ماه محرم و صفر فرا می رسید، آرزوی قلبی اش این بود که در همایش بزرگ پیاده روی اربعین شرکت کند.

سعیدی با اشاره به اینکه، شهید پاینده هر بار به دلیل موقعیت شغلی در آماده باش نظامی بود و از کاروان زائران جا می ماند ادامه داد: سرانجام در آبان ۱۳۹۷ مصادف با ۱۶ صفر هنگام گشت زنی شبانه در پارک دانشجوی رشت با ضربات چاقو به دست اراذل و اوباش به شهادت رسید و پیکر پاکش یک روز قبل از سالروز اربعین، یعنی ۱۹ صفر روی دستان مردم شریف رشت تشییع و در زادگاهش روستای امامده لاهیجان به خاک سپرده شد.

وی تصریح کرد: اسم کتاب براساس همین علاقه شهید به پیاده روی اربعین «اربعین اذن پر کشیدن» نامگذاری شده است.

سعیدی در ادامه، پاک سازی منطقه خاک سفید تهران، ماجرای کوی دانشگاه، درگیری های اهواز، واقعه زلزله بم، فتنه سال ۱۳۸۸ در رشت را از جمله ماموریت هایی برشمرد که سروان شهید پاینده در آن حضور فعال داشت و گفت: شهید پاینده با داشتن خصوصیات اخلاقی بسیار خوب، در بین خانواده و همکارانش زبانزد شده بود طوری که بعد از شهادتش همگی او را لایق شهادت می دانستند. 

«اربعین اذن پرکشیدن» کتابی به نام شهید پاینده

وی با تاکید بر اینکه بارها در طی نگارش این کتاب مورد توجه و عنایت شهید قرار گرفتم افزود: این کتاب در ۲۵۴ صفحه رقعی با ویراستاری حجت الاسلام میثم زحمتکش، در انتشارات پلاک افتخار وابسته به بنیاد حفظ و آثار دفاع مقدس گیلان و با صفحه آرایی مهیار پرحلم و طراحی جلد، محمدرضا موسوی نوشته شده است.  

سعیدی در ادامه همچنین خواندن کتاب اربعین اذن پرکشیدن را به تمامی هموطنان از آن جهت که با خصوصیات اخلاقی و وجدان کاری شهید پاینده در حین انجام وظیفه بیشتر آشنا شوند پیشنهاد داد.

بی شک کتاب هایی که با محوریت شخصی شهدا نگاشته می شوند صادقانه ترین تعریف از منش، رفتار و کردار انسان های بزرگی است که شایسته بهترین القاب همچون «شهید» را دارند زیرا بهترین معامله زندگی را با خدای خود انجام دادند و بیشترین سود را بردند.

«اربعین اذن پرکشیدن» کتابی به نام شهید پاینده

کد خبر 1737517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha