ورود سازمان انرژی هسته ای برای سالم سازی محصولات مزیت دار خراسان جنوبی

شیرمردی با تاکید بر اینکه به جرات می توانیم بگوئیم در حوزه کشاورزی یکی از مهمترین حلقه های زنجیره تامین کالاهای ارزشمند حوزه کشاورزی بخش انرژی هسته ای است، از ورود سازمان انرژی هسته ای برای سالم سازی محصولات مزیت دار خراسان جنوبی خبر داد.

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، سید پژمان شیرمردی امروز (۱۸ آذر) در سفر به شهرستان قاین در جمع مدیران استان و شهرستانی اظهار داشت: برای اولین بار وارد خراسان جنوبی شدیم، در دولت جدید نگاه ما به مسائل هسته ای بیشتر نگاه حل مسئله است، امروز مسئله از نگاه مردم ما حل مشلات کشاورزی و یا امنیت غذایی (انسان و دام) است.

معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ما می خواهیم انرژی هسته ای را با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری به سمتی هدایت کنیم که مردم بیشتر استفاده کنند، افزود: همین زعفران، زرشک و عناب خراسان جنوبی درگیر آفت است و برای فروش هم واسطه ها به دنبال بهره برداری شخصی هستند و اجازه نمی دهند کشاورزان آن طور که باید از دسترنج خود استفاده کرده و برگشت سرمایه برای خودشان باشد.

وی تصریح کرد: برنامه سازمان این است که به سمتی حرکت کنیم و آفات محصولات کشاورزی را کاهش و مدت زمان انبارداری محصول را بیشتر کنیم.

وی با بیان اینکه اینکه زمانی که کشاورزان بدانند محصول خود را می توانند سالم در انبار نگهداری کنند، مجبور نیستند محصول خو را با قیمت ارزان به دلالان بفروشند، گفت: نگاه ما در این بخش مشخص است و ما در گام اول به دنبال امنیت غذایی هستیم که از مسیر سلامت غذایی طی بشود، زمانی که زرشک، زعفران و عناب سالم باشد به طور قطع ارتقای امنیت غذایی را خواهیم داشت.

معاون سازمان انرژی اتمی ارتقای امنیت غذایی را ارتقای وضعیت اقتصادی مردم منطقه عنوان کرد و گفت: این مهم اثر انرژی هسته است، ما تا دیروز فکر می کردیم انرژی هسته ای تنها تولید برق و یا غنی سازی انرژی و یا مسائل نظامی است اما اینگونه نیست.

شیرمردی با اشاره به اینکه در بحث انرژی هسته ای امروز بهره برداری به صورت ملموس باید مشخص شود، افزود: نگاه بعد، سلامت مردم است و یکی از مسائلی که کمتر از انرژی هسته ای شنیده ایم، مسائل حوزه سلامت است.

وی ضمن تاکید بر اینکه موضوع سلامت یکی از مهمترین مسئله هایی است که انرژی هسته ای دنبال می کند، ادامه داد: یک بُعد سلامت در حوزه تولید داروهایی است که برای تشخیص و درمان بیماری ها به ویژه بیماری های سرطانی انجام می شود، امروز با استفاده از داروهای هسته ای بیماری هایی تشخیص داده می شود که با هیچ ابزار موجود دیگری در دنیا قابل شناسایی نیست.

معاون سازمان انرژی اتمی بُعد دیگر استفاده از انرژی هسته ای را در حوزه محیط زیست عنوان کرد و افزود: یکی از چالش های ما در این حوزه ریزگردها است. سال گذشته برای حل این مشکل ماده ای را تولید کردیم تا اجازه ندهیم ریزگرد حرکت کند به نام هیدرومالچ که ترکیبی از چند پلیمر و گیاه است که وقتی روی خاک قرار می گیرد اجازه حرکت خاک را نمی دهد.

وی گفت: امروز در شرق و غرب کشور شاهد آلودگی هستیم که به مردم خیلی ضربه می شود، یکی از راه حل های پیشنهادی ما همین موضوع است لذا این مهم را در به صورت پایلوت در بخشی دریاچه ارومیه اجرا می کنیم، در این ماده ما بذر هم قرار دادیم تا رشد و محیط را سبز کند که یکی از دستاوردهای خوب هسته ای است.

شیرمردی گفت: به جرات می توانیم بگوئیم در حوزه کشاورزی یکی از مهمترین حلقه های زنجیره تامین کالاهای ارزشمند حوزه کشاورزی بخش انرژی هسته ای است، اگر بهترین محصول همانند زعفران را داشته باشیم ولی میکروب داشته باشد نمی توانیم به آن افتخار کنیم گرچه به زحمات کشاورزان ما افتخار می کنیم و دستشان را می بوسیم ولی در حوزه بازار باید محصول ارگانیک و با میکروب کم را داشته باشیم.

شیرمردی ادامه داد: ۹۰ درصد پسته صادراتی ما به اروپا برمی گردد چون ما از اسم استفاده می کنند. چطور باید بپذیریم که جمهوری اسلامی ایران که تا ۱۰ سال گذشته بزرگترین تولید کننده پسته دنیا بوده است، پسته ما از اروپا برگشت داده می شود.

وی تصریح کرد: ما نتوانسته ایم محصولات کشاورزی خود را مدیریت کنیم، محصولات منطقه خراسان جنوبی به ویژه زعفران قاینات به عنوان برند جمهوری اسلامی شناخته می شوند.

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: برای محصول زرشک، زعفران و عناب خراسان جنوبی به عنوان پیوست اگر کاری کنیم که محصولات ما با افتخار به خارج صادر شود. یکی از موفقیت های بزرگ است که با هم افزایی مسئولان انجام پذیر است چرا که نگاه ما به منطقه ملی است نه منطقه ای تا گامی برای نظام جمهوری اسلامی برداریم.

سلمان اسحاقی رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: قاینات در خراسان جنوبی به عنوان قطب کشاورزی شناخته می شود و زعفران قاینات از لحاظ کیفی حرف اول را در دنیا می زند و بزرگترین باغ زرشک جهان در روستای افین شهرستان زیرکوه است.

وی تصریح کرد: هدف ما این است که در زمینه مباحث علمی با استفاده از پرتودهی در محصولات کشاورزی منطقه از لحاظ کمی هم جز برترین های دنیا باشیم.

کد خبر 1737906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha