نهاد رهبری در فارس هیچ لیست انتخاباتی ندارد

آیت الله دژکام گفت: بنده در انتخابات بنده لیست ندارم و هیچ لیستی منتسب به نهاد رهبری و نماینده رهبری نیست چرا که نهاد جای همه جریان ها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از فارس، آیت الله لطف الله دژکام امروز یکشنبه (۱۹ آذر) در جمع دانشجویان و تشکل های مختلف دانشجویی شیراز گفت: از سال ۵۵ درگیر انقلاب هستیم و پای کار ایستاده ایم و ناامید نیستیم و ادامه می دهیم اما این مدت به ما یک درکی از نحوه تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی داده است. 

وی افزود: صرف اینکه ما یک ایده و آرمان داریم برای اینکه زمین را آباد کنیم کافی نیست،امروز گام دوم انقلاب است و اگر قرار به گام های بعدی است کار دارد و زمان بر است.

امام جمعه شیراز بیان کرد: هیچ گونه اصراری بر تحمیل عقیده در کشور ما نیست و نشانه آن همین جلسه است که همه صحبت کرده و برخی نسبت به خود من گلایه سنگین داشتند اما احسنت به کسی که شجاعت، متانت، علمیت و فضیلت دارد و میگوید و این اولین قدم برای این است که آبادش کنیم و این گفت و گوها از این جهت ارزشمند است.

به گفته وی، اگر تصور شما این است که اگر فردی مدیر، استاندار و امام جمعه شد حرفی زد در همان لحظه کار می شود خدا هم چنین کاری نکرده است.این مطلبی که عرض می کنم هیچ توجیهی برای کم کاری خودم نیست و هر جا کم کاری کرده ام اول پیش خدا باید جواب دهم و بعد به شما پاسخ دهم و مسئول باید پاسخگو باشد، نمی خواهم توجیه انجام دهم بلکه می خواهم یک روال علمی و منطقی برای کار خود بچینم که مطالبه گری و آرمان خواهی قدم اول کار است.

وی تصریح کرد: تفاوت بنده با هم دوران ما که در سال ۵۷ در خیابان بودند و امروز در آمریکا و سایر کشورها مستقر هستند این است که ما پای همان حرف اول انقلاب خود ایستاده ایم و آنها ول کرده و رفته اند.

امام جمعه شیراز گفت: ما بنا داریم آرمان های انقلاب را پیگیری کنیم و به نتیجه برسیم و از مهم ترین آرمان های ما آرمان عدالت است و اگر می خواهیم به نتیجه برسیم این نکته دومی را باید در نظر داشته باشیم.

وی افزود: می خواهید کار درست شود همه عوامل در اختیار شما نیست، راس کشور حتی رییس جمهور همه آن چیزی را که برای تحول نیاز است در اختیار دارد؟خیر، همه عوامل در اختیار ما نیست و بعضی از عوامل را داریم و ما باید از این عوامل حسن استفاده کنیم.حضرت زهرا(س) فرمود کار را برای خدا خالص کن بقیه را خدا جور می کند.

آیت الله دژکام بیان کرد: ما به عنوان یک کشور که بسیار کار کرده و قوی شده است و سه یا چهار کشور در محور مقاومت هستند که چشمشان به ما هست تا ایران به آنها کمک دهد و واقعیت این است یک کشور در میان ۲۰۰ کشور هستیم و اگر خدا نخواهد نمی شود.

وی اظهار کرد: هرکاری می کنید، کار سیاسی فرهنگی ‌می کنید، مطالعه می کنید، مطالبه گری می کنید اول فکر کنید برای که کار می کنید؟اگر برای دنیا هست خدا شما را به دنیا واگذار می کند اما اگر برای خدا انجام می دهید خدا کمک می دهد که به هدف برسید.

به اذعان امام جمعه شیراز، ما اگر قداست برای نظام خود قائل هستیم و برای امت و مردم خود قداست قائلیم و با مردم بقیه دنیا متفاوت می کنیم. در فضای مجازی از این نوع صحبت ها زیاد می بینیم و نسبت به بنده تنها نیست و بر علیه راس کشور هم حرف می زنند و حوصله انتقاد شنیدن وجود دارد، پیامبر گرامی اسلام فرموده این علامت ملت مقدس است.فرمود در امتی که کسی جایگاه خاصی ندارد می تواند از کسی که مقام دارد مطالبه و انتقاد کند تا حق خود را بگیرد نه تنها کسی مزاحمش نمی شود بلکه حامی پیدا می کند تا حقش را بگیرد این امت مقدس است.

وی گفت: در زمان پهلوی حتی به ‌کارگر شهرداری نمیشد حرف زد و وضع اینگونه بود، امروز این مسئله وجود دارد و این اول کار و اصلاح امور است و اگر ناسپاسی کنیم افرادی پیدا می شوند و سوءاستفاده می کنند.

امام جمعه شیراز اذعان کرد: ما باید باور داشته باشیم در این کشور آزادی بیان برای اینکه کسی حق خود و حق مردم را مطالبه ‌کند وجود دارد و در رأس رهبر معظم انقلاب است که این‌ موضوع را می پاید، ناسپاسی نکنیم تا خدا اضافه به ما بدهد.

وی بیان کرد: اگر ما الگویی تعریف نکنیم تا همه سلیقه ها بتوانند حرف بزنند به مرور یکی دیگری را حذف می کند.

به گفته آیت الله دژکام اگر بنده تلاش می کنم که فضا آرام باشد برای این است که جا برای همه باشد، اگر سمت یک طرف بایستم جا برای بقیه نخواهد بود و این باری است‌ که روی دوش من است تا مراقب همه باشم و هر کس مدیر و مسئول می شود باید در عرصه امتحان خود را خوب نشان دهد.

وی افزود: برخی از دانشجویان عزیز گله داشتند که بعضی از مدیران خوب کار نکرده اند، بنده هیچ وقت از کار بد، ظلم، بی عدالتی و بی انصافی حمایت نکرده ام، شاید داد نزده ام اما کار کرده ام و پای این کار ایستاده ام که به کسی بی انصافی نشده باشد ولو اینکه صراحتا با من در تضاد باشد.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه ادبیات مطالبه گری خود را باید اصلاح کنیم و فحش نباید دهیم، گفت: کسی که می خواهد به دیگران یاد دهد که نکنید خود باید بیشتر صبوری به خرج دهد.این سکوت ها لازمه این است که دیگران را ‌پای اینکه انصاف به خرج دهند بیاوریم تا سخنان دیگران را گوش دهند و حرف دیگران را تحمل کنند تا جامعه ما رشد کند وگرنه عقب گرد خواهیم داشت.

وی گفت: یکی از دوستان پرسید نقشه مهندسی به چه کاری می آید؟نقشه مهندسی لازم است، اولا که هدف گذاری می کنیم.اگر هدف گذاری نداشته باشیم چطور بعد از چند سال اندازه گیری کنیم که موفق بوده یا نبوده ایم و ملاک موفقیت ما بر چه اساسی خواهد بود؟شما اگر می خواهید در هر کاری از نظر علمی و منطقی روند رو به پیش را نشان دهید حتما باید بدانید چه نقطه ای آغاز کردید، هدف شما چه بوده است و چه مقدار رو به جلو حرکت کرده اید و بعد بررسی کنید ببینید این حرکت مناسب بوده یا نبوده است.گرچه نقشه و سند پایان ‌کار نیست ولی آغاز کار هست به خاطر همین است که در قانون اساسی ما آمده راهبری مسائل و سندهای راهبردی را ولی فقیه تنظیم و ابلاغ کند.

وی بیان کرد: حدود ۳۷ سیاست‌کلی داریم که اگر نباشد قانون گذار می خواهد چه کند؟چه قانونی وضع کند و چه بودجه ای قرار دهد؟این اشتباه برای ما رخ ندهد که اگر کار طول می کشد به طور کلی از مسیر منطقی و علمی جلو نرویم، ما باید در یک مسیر کاملا علمی جلو رویم و علمیت کار را دانشگاه باید تایید کند و این ‌نقش دانشگاه است که بررسی کند مسیر پیش روی ما درست است یا نه؟

به گفته آیت الله دژکام در طول تاریخ بیش از ۷۰۰ سال علمای فلسفه و منطق ما می گفتند که اگر چیزی می خواهد خلق شود مراحل مختلفی طی می کند و تحول اجتماعی هم نظیر همان خلق و آفرینش است و اولین مرحله این است که چیستی را بفهمیم.مثلا ما می خواهیم خانواده اسلامی درست شود اول باید ببینیم خانواده اسلامی چیست؟بعد برنامه ریزی کنیم تا به هدف برسیم.برنامه ریزی و سند دادن به عنوان کار اول خوب است.

وی با بیان اینکه کار اجرایی کردن یعنی ممکن است خطا در آن باشد و املای ننوشته ۲۰ است، گفت: این باور اولیه ما برای ادامه حرکت انقلاب باشد، مسئله اینگونه نباشد که فکر کنیم فوری باید بشود.

به گفته امام جمعه شیراز، ما مدعی معجزه نیستیم و زمان بر است.می خواهیم در روال عالمانه جامعه خود را بسازیم.این روال چقدر زمان بر است و چه کار کنیم تا سریع تر شود پاسخ علمی می خواهد و اگر نداشته باشیم خود را گول می زنیم و نگوییم کار ‌می کنیم.اگر نگاه عالمانه عمیق بصیر نباشد این است که بعد از مدتی می بینیم در جای اول خود ایستاده ایم.

وی با اشاره به اینکه در رابطه با تاثیر بر مسائل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی شهر بگویم که بنده رویه ای را شروع کردم که به نظر شاید روش متفاوتی باشد، گفت: مثلا در انتخابات بنده کلا لیست ندارم و هیچ لیستی منتسب به نهاد رهبری و نماینده رهبری نیست، نهاد جای همه جریان ها است.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان با تصریح اینکه هیچ کسی نمیتواند بگوید نماینده رهبری به صورت ویژه از کسی حمایت کرد، عنوان کرد: این تاثیر گذاری در بستر دیگری باید ببینید که آیا پاسخ به این سوال اینجا داده شده است که به ما می گفتند دیکتاتور و آیا بنده دیکتاتوری کردم؟پاسخش را در میدان عمل بنده نشان داده ام که اینگونه نیست.

وی تاکید کرد: یک تحریفی از بیرون نسبت به جریان انقلابی روحانیت ایجاد کرده اند و یک ذهنیت غلطی است که باید این ذهنیت اصلاح شود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به اینکه در نظام ارزشی ما از عدالت چیزی مهم تر نیست، گفت: در جریان های سیاسی طیف های متعددی داریم که یک طیف مشهور شده به عدالت خواهی ولی بقیه جریان های انقلابی درون نظام هم نمی توانند این موضوع را انکار کنند که عدالت ارزش پایه ای انقلاب ما هست.

دژکام عنوان کرد: در زمینه اقتصاد، سیاست، در مقامات و مناصب و... عدالت مطرح است و این قدم اول است و غیر از این اگر کسی چیزی گفت مسلما از مسیر انقلاب خارج است و عدالت پایه همه ارزشهای دیگر است یعنی اگر عدالت را زیر سوال ببرید هیچ کدام از ارزش های اخلاقی و آرمان های انقلابی دیگر را نمی توانید اثبات کنید.اما اینکه عدالت خواهی چگونه انجام شود چند خطبه خوانده ام.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه عدالت خواهی شکل های مختلفی در جهان داشته است، گفت: اینکه عزیزی می خواهد عدالت تامین شود ولی مدل عدالت خواهیش مشخص نیست و بنده نمی توانم هر مدل عدالت خواهی را بپذیرم.

وی با تاکید بر اینکه عدالت با قانون مساوی نیست اما اگر قانون را زیر پا بگذارید به عدالت نخواهید رسید، اظهار کرد: دوستان عزیزی می گویند قانون را زیر پا بگذار و بنده با وجود اینکه می دانم مشکلی هست اما باید در مسیر قانونی جلو برویم.اگر قانون را زیر پا بگذاریم سنگ روی سنگ بند نمی شود و این از مسائل مهمی است که در مسئله عدالت خواهی باید در نظر بگیریم.

کد خبر 1738251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha