ضرورت معرفی شخصیت شهید آیت الله دستغیب به نسل جوان

آیت الله دژکام گفت: شهید دستغیب به عنوان سیدالشهدای استان باید در طول سال بیشتر به جامعه دینی به خصوص نسل جوان برخواسته در سال های اخیر معرفی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از فارس، آیت الله لطف الله دژکام شامگاه دوشنبه در مراسم چهل و دومین سالگرد شهادت شهید محراب، شهید آیت الله دستغیب که در مسجد جامع عتیق شیراز برگزار شد، گفت: آبان ماه سال آینده بزرگداشت ۱۵ هزار شهید استان فارس را خواهیم داشت که ستاد یادواره شهدا در این زمینه کار خود را آغاز کرده است و چهره شهید دستغیب به عنوان سیدالشهدای استان باید در طول سال بیشتر به جامعه دینی ما و به خصوص نسل جوان برخواسته در سال های اخیر معرفی شود.

وی افزود: طبیعتا کار بزرگی به عهده ما هست،کاری که پیشاپیش می دانیم از عهده آنچه که باید برنمی آییم اما "آب دریا را گر نتوان کشید...هم به قدر تشنگی باید چشید".

به گفته آیت الله دژکام ما به تصریح روایاتی که در باب مومنان وارد شده است از شناخت مقامات شهدا دستمان کوتاه است اما آنها به عنوان کسانی که چراغ راه شده اند تا امتی که ۲۰۰ سال از دشمنان اسلام توسری خورده و عقب ماندگی کشیده و ۲۰۰ سال نگذاشتند زیر بار ظلم و استکبار قد راست‌ کنند چراغ شده و مسیر روشن شد و مردم را به میدان آوردند و خودشان خون دادند و تکه تکه شدند اما مسیر عزت مسلمانان را باز کردند.

وی بیان کرد: ما از روزی که انگلیسی ها و آمریکایی ها در همین شهرهای استان فارس درس می دادند و در فیش حقوقی آنها موردی به نام حق توحش داشتند به جایی رسیده ایم که هر چه رنگ و بوی کفر دارد نه تنها از ایرن که به برکت خون شهدا از منطقه غرب آسیا بیرون‌ می کنیم و طلوعش را در طوفان الاقصی می بینید.

به اذعان امام جمعه شیراز این حرکت را شهدا آغاز کردند و ادامه دادند و به پایان خواهند رساند، امروز مسیر شهادت باز است و در گوشه گوشه جبهه مقاومت هر روز عزیزی به شهادت می رسد تا پرچم اسلام پایین نیاید، این عظمت را که ما از شهدا به دست آورده ایم قدر می دانیم و به درگاه الهی شکر می گوییم و به روح پرفتوح شهیدانمان درود می فرستیم.

وی گفت: جناب حافظ فرموده "شهر خالی است ز عشاق بود کز طرفی...دستی از غیب برون آید و کاری کند"، عکس شهید دستغیب را بر دیوار می بینیم و اینجا جایی است‌ که باخدا عشق بازی میکرد، از این مناسب تر از دیوان حافظ نیافته ام، دستغیب بود و نام با مسما است.

امام جمعه شیراز ادامه داد: البته در برخی از دیوان ها گفته شده "مردی از خویش برون آید و کاری کند"و درست است تا کسی از خود برون نیاید دست غیب نمی شود، تا وارسته نشوی و تا از خود بیرون نیایی دستغیب نمی شوی.

وی اضافه کرد: چه زیبا گفت فیض کاشانی که "بهار گشت ز خود عارفانه بیرون آی... ز خود گر نتوانی ز خانه بیرون آی"، خانه نفس و خودخواهی را کنار بگذاریم و لحظاتی با او باشیم نه با خودمان تا بشویم مردی از خود وارسته و به خدا پیوسته که امام راحل فرمود آقای همه از خود وارستگان و مولا و سرور همه به خدا پیوستگان امیرالمومنین علی (ع) است و در وصیت خود امام خمینی(ره) فرمود ما مفتخریم که علی ابن ابی طالب آن بنده از خود رسته و به خدا پیوسته و به خدا پیوسته بود.

وی با اشاره به اینکه شهید دستغیب هم در سطح وجودی خودش از خود وارسته و به خدا پیوسته بود و این است که هنوز جملات این بزرگ مرد جاذبه دارد و دل ها را به آن سمت می برد، گفت: این مغناطیسی که قلب ها را به سمت خدای متعال جذب می کند در شخصیت شهید دستغیب عجیب جلوه می کند.

وی اظهارکرد: در بیت دوم حافظ فرمود " کو کریمی که ز بزمِ طربش غمزده‌ای... جرعه‌ای دَرکشد و دفعِ خُماری بکند"، همه خماریم، خمار غفلت از حق.اینکه شبانه روز در هر محفل و مجلسی بنشینیم و از نداشته ها و مسائل و مشکلات دنیایی گلایه کنیم، این گلایه خماری است و سفره ای از معنویت باید پهن کنیم.

آیت الله دژکام با تاکید بر اینکه باید سیره و سبک زندگی شهید دستغیب را بار دیگری به یاد مردم بیاوریم، گفت: همه می دانیم که شاگردان و پامنبری های شهید دستغیب از نظر سطح زندگی به نسبت امروز وضع پایین تری داشتند اما از آن جمع شهید برخواست چون چشم ها را می شست و طور دیگری دیدن را به همه می آموخت و ما عینک های رنگارنگ دنیوی به چشم می زنیم و نمی بینیم.

وی ادامه داد: این مرد باور به معاد و قیامت داشت و بایستی تلاش کنیم که این نوع تفکر و نوع بینش را نگذاریم در کتاب های شهید خاک بخورد و در عرصه اجتماع بیاوریم و ادامه انقلاب اسلامی در این نوع تفکر است.

به گفته امام جمعه شیراز هزاران کار چند رسانه ای باید انجام دهیم،کتاب مناسب است اما کافی نیست، جوانان در فضای مجازی باید کار کنند، چرا این گنج را پنهان می کنیم و تلاش کنیم بیاید که حال را تغییر می دهد.این یک واجب بر همه ما هست که امیدوار هستم موفق شویم و هر کس به اندازه خودش اقدام کند.

وی گفت: شهید دستغیب کتابی دارد به نام "بندگی راز آفرینش"، اسم گذاری کتاب هم جایزه دارد و جایزه اش را خدا می دهد.

آنطور که امام جمعه شیراز گفته رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای فرمودند که حرف هرچه می خواهد ارزشمند باشد و محتوا هر چه می خواهد بالا باشد تا در قالب هنری ریخته نشود تاثیرگذار نمی باشد. نام گذاری کتاب قالب شاعرانه دارد، هم حرف اساسی است و هم در قالب ادبی ارزشمند است، بندگی راز آفرینش که دو جلد است و شرح خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) است که این ایام تعلق به آن ‌حضرت دارد.

وی گفت: حضرت زهرا (س) در بخشی از این خطبه فرمود " وَ الصَّبْرَ مَعُونَةً عَلَی اسْتِیجابِ الْأَجْرِ وَ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعامَّةِ " ، و صبر را وسیله ای برای استحقاق اجر و پاداش و امر به معروف را برای این که مصلحت اجتماع در آن است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس خاطرنشان کرد: صبر اگر نباشد هر چه تلاش کرده ایم بی فایده بوده است و ۳۰۰ هزار شهید در کشور و ۱۵ هزار شهید در استان داده ایم و بدون صبر همه زحمات به هدر می رود.
انقلاب کردیم و مزد می خواهیم حضرت زهرا(س) فرمود باید صبر کنید و کسی که بی صبری می کند اجر خود را ضایع میکند.

وی ادامه داد: اگر از بنده خدا مزد زحمات را می خواهید باخته اید و در نهایت باید بگذارید و بروید اما اگر مزد را از خدا می خواهید حضرت زهرا(س) فرمود باید صبر کنید، نتیجه از انقلاب می خواهید باید صبر کنید.

وی با اشاره به اینکه رسیدن به اهداف انقلابی که می خواهد تمدن نوین ایجاد کند زمان می برد.ک، گفت: علوم اجتماعی در بررسی تحولات یک‌ جامعه می گوید چند نسل زمان می برد تا به نتیجه برسد و صبر انقلابی می خواهد.

وی ادامه داد:  مردم در هر عرصه ای وارد میدان می شوند قوی عمل می کنند و جلوی دشمن را می گیرند و باید به گونه ای باشد که آمر به معروف احساس تنهایی نکند و حمایت مردم را پشت خود ببیند.

آیت الله دژکام گفت: این قضیه با عمومی کردن حل می شود البته مدیریت لازم است اما کار را باید به دست خود مردم سپرد و جلوی این فتنه ها را باید ‌گرفت.

وی افزدد: حضرت آیت الله دستغیب فرمودند وقتی که آتش جهنم از هر طرف می آید تا بنده ای را بسوزاند امر به معروف حاضر می شود و از سوختن او جلوگیری می کند.

وی در پایان گفت: آمر به معروف خلیل الله است و این ‌چیزی است که نیاز دارد به همکاری همگانی و انشاالله مثل همه توطئه هایی که دشمن کرده و شکست خورده در این توطئه به فساد کشیدن جامعه و لطمه زدن به عفاف و حجاب مردم مسلمان ما هم شکست خواهد خورد و شما در امر به معروف و نهی از منکر پیروز خواهید شد و شر این دشمنان از سر همه امت اسلامی کوتاه خواهد شد.

کد خبر 1738465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha