۲۰ اثر خراسان شمالی در ۹ ماهه اول امسال ثبت ملی شد

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان شمالی گفت: از ابتدای امسال تا کنون ۲۰ اثر خراسان شمالی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که از این تعداد چهار محوطه و بنا، ۶ اثر ناملموس، ۶ اثر منقول تاریخی و فرهنگی و چهار اثر طبیعی را شامل می‌شود.

علی مستوفیان، مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی اظهارکرد: همچنین طی مدت یاد شده چهار اثر تاریخی در خراسان شمالی شناسایی شده است که با این تعداد مجموع آثار شناسایی شده استان به هزار و ۱۵۱ اثر رسیده است.

وی با اشاره به مرمت آثار تاریخی استان خاطرنشان کرد: امسال، ۱۲ اثر تاریخی سطح استان با اعتباری بالغ بر ۴۹ میلیارد و ۴۰۸ میلیارد ریال مرمت شده است.

مستوفیان عنوان کرد: از آثار مرمت شده می ‌توان به کاروان ‌سرای سبزه‌ میدان در بجنورد، قلعه خان در رازو جرگلان، امام زاده نبی در شهرستان گرمه، حمام شهرستان جاجرم، حمام شهرستان بام و صفی‌آباد، آب ‌انبار صفی‌آباد، پایاب الله آباد و خانه یحیی بیگ در شهرستان بجنورد، حمام گلیان و چری در شهرستان فاروج اشاره کرد.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان شمالی بیان کرد: سال گذشته نیز ۳۰ بنای تاریخی خراسان شمالی با ۹۰ میلیارد ریال اعتبار مرمت و ساماندهی شد.

مستوفیان با اشاره به ساماندهی مجموعه فرهنگی و تاریخی مفخم، گفت: سال های گذشته بنای عمارت مفخم و آیینه خانه در زلزله آسیب دیده بود که پس از بازدید و تهیه طرح‌های استحکام‌بخشی مرمت و احیا شد و این طرح با اعتباری بالغ بر سه میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی انجام شد.

به گفته وی تاکنون ۷۱۳ اثر تاریخی خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد ۵۲۵ اثر تاریخی، ۵۳ اثر طبیعی، ۱۰۹ اثر ناملموس و ۲۶ اثر منقول تاریخی است.

کد خبر 1740475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha