ادعیه اهل بیت راهگشاست| فهم دین؛ کلید بصیرت

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه مطابق منابع دینی انسان اگر براساس یقین و بصیرت عمل کند عمل قلیلش در نزد خداوند افضل است از اعمال زیادی که انسان با عدم بصیرت انجام بدهد، گفت: اگر بصیرت در دین داشته باشیم راه را در فتنه ها گم نمی کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران، آیت الله صادق آملی لاریجانی-رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با مردم شهرستان نور که به میزبانی مسجد صاحب الزمان (عج) برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و نام شهدای دوران دفاع مقدس این خطه از شمال کشور و سردار شهید قاسم سلیمانی سیدالشهدای جبهه مقاومت و سردار شهید سیدرضی موسوی با بیان اینکه در روایات اهل بیت (علیهم السلام) و قرآن مجید تعبیر بصیرت بکار رفته است و یکی از معیارهای مهم مذکور در روایات اهل بیت (علیهم السلام) بصیرت در دین است، اظهار کرد: در اصول کافی آمده: «الْعَامِلُ عَلی‌ غَیْرِ بَصِیرَةٍ کَالسَّائِرِ عَلی‌ غَیْرِ الطَّرِیقِ، لَا یَزِیدُهُ سُرْعَةُ السَّیْرِ إِلَّا بُعْداً کسی که بدون بینش عمل کند، همچون کسی است که در بیراهه رود، چنین کسی هر چه تندتر رود، از راه دورتر می افتد.»

ادعیه اهل بیت راهگشا هستند| فهم دین؛ کلید بصیرت

وی با بیان اینکه بصیرت انسان را در راه صحیح قرار می دهد آن زمان مجاهده، تلاش و سرعت اثر می دهد، افزود: انسان اگر با بصیرت نباشد از مسیر حق دور می شود.

آیت الله آملی لاریجانی با تاکید براینکه قبل از هرگونه تلاش و سرعت گیری در عمل باید راه را بشناسیم که راه با بصیرت مشخص می شود، گفت: بصیرت نور نافذی است که راه را به مانشان می دهد.

ادعیه اهل بیت راهگشا هستند| فهم دین؛ کلید بصیرت

وی با بیان اینکه مطابق منابع دینی انسان اگر براساس یقین و بصیرت عمل کند عمل قلیلش در نزد خداوند افضل است از اعمال زیادی که انسان با عدم بصیرت انجام بدهد، افزود: در زندگی اجتماعی این نگاه اثرگذار است.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه امیرالمومنین علی(ع) در نهج البلاغه خطاب به اصحاب جمل فرمودند: «أَلَا وَإِنَ‌ الشَّیطَانَ‌ قَدْ جَمَعَ‌ حِزْبَهُ وَاسْتَجْلَبَ خَیلَهُ وَرَجِلَهُ إِنَّ مَعِی لَبَصِیرَتِی مَا لَبَّسْتُ عَلَی نَفْسِی وَلَا لُبِّسَ عَلَی» این توصیه امام علی(ع) به وضعیت سیاسی ما در ایام فتنه می خورد. در ایام فتنه با کمک خارجی فضای کشور را فتنه انگیز کردند.

وی ادامه داد: در جمهوری اسلامی مسائل باید براساس قانون پیش رود؛ همین کسانیکه دم از دموکراسی می زدند وقتی خلاف میلشان شد تلاش نمودندبه زور قدرت خواست خود را به کشور تحمیل کنند. کسانیکه از آنها توقع می رفت در آن ایام جهت گیری کنند درست عمل نکردند توقع می رفت خواص در جامعه انقلابی و ایمانی کسانیکه در مسیر خلاف می روند را راهنمایی کنند اما اینگونه نشد.

ادعیه اهل بیت راهگشا هستند| فهم دین؛ کلید بصیرت

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه ادعای تقلب در انتخابات را طرح کردند چرا که انقلاب های رنگین در پی چنین سوء تبلیغ هایی رقم می خورد، گفت: در ایام انتخابات دولت های مخالف انقلاب اسلامی پشت فتنه گران قرار گرفتند و در ادعای تقلب دمیدند.

وی با بیان اینکه رهبری پیش از حماسه مردمی ۹دی سال ۸۸ صحبت های افرادی که تقلب در انتخابات را طرح کردند را گوش دادند و فرمودند باید براساس عقل و منطق عمل شود، افزود: رهبری پیشنهاد دادند که حاضریم که شمارش مجدد آرا انجام شود اما این افراد که تقلب را طرح کردند نپذیرفتند چون می خواستند حقیقت را بر مردم بپوشانند. که در نهایت با بصیرت رهبری و مردم فتنه خاموش شد.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه رهبری با بصیرت امر فتنه ۸۸ را هدایت کردند تا به مردم و کشور آسیب نرسد، گفت: امیرالمومنین علی(ع) در این خطبه که یاد شد فرمودند: «نه خودم عمداً اشتباه‌کاری می‌کنم و کار را بر خودم مشتبه می‌کنم و نه دیگران توانستند امر را بر من مشتبه سازند و وظیفه‌ام را به من اشتباه نشان دهند.»

وی با بیان اینکه انسان همواره در مسیر اموری است که در معرض وساوس خواهد بود، افزود: امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه که زبور ائمه اطهار(علیهم السلام) است از خداوند تقاضا می کنند که خداوند بر ما منت بگذارد در صحت و سلامت در دین و بر بدن.»

آیت الله آملی لاریجانی با تاکید براینکه شب و روز باید از خدا بخواهیم که بصیرت در دین شامل حال ما شود، گفت: فهم عمیق و درست دین مورد توجه همگان باشد چرا که کلید بصیرت فهم دین است.

وی بیان کرد: امام صادق(ع) فرمودند: بعد از نماز صبح و مغرب بخوانید «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَیْکَ‌ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اجْعَلِ النُّورَ فِی بَصَرِی وَ الْبَصِیرَةَ فِی دِینِی‌ وَ الْیَقِینَ فِی قَلْبِی وَ الْإِخْلاَصَ فِی عَمَلِی‌ وَ السَّلاَمَةَ فِی نَفْسِی وَ السَّعَةَ فِی رِزْقِی وَ الشُّکْرَ لَکَ أَبَداً مَا أَبْقَیْتَنِی‌ خدایا از تو درخواست می ‌کنم به حق محمد و آل محمد (ص) که درود فرستی بر محمد و آل محمد (ص) و نور در چشم ظاهر من قرار دهی و بصیرت و معرفت در دینم و یقین کامل در دل من و اخلاص در عمل من و سلامتی در شخص من و وسعت در رزق من عطا فرمایی و به سپاسگزاری تو باشم مادامی که مرا باقی داری.»

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه مشکل این که بسیاری از کارهای بشر با وساوس و شک همراه است، گفت: شک منشاء گرفتاری ها  و فتنه هاست.

وی با بیان اینکه ادعیه اهل بیت(علیهم السلام) راهگشا هستند، افزود: انسان اگر در غفلت بماند فهم وضعیت برایش مشکل خواهد شد اگر از خدا بخواهد بصیرت در دین داشته باشد قطعا راه را گم نمی کند.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه خداوند متعال وعده خلاف نمی دهد باید در استجابت دعاها یقین داشته باشیم، ادامه داد: اعتقادات، احکام و اخلاقیات سه مضمون دین است برای اینکه درین به صحنه اجرابیاید ممکن است فتنه هایی رقم بخورد.

وی در بخش دیگر سخنانش به مشکلات کشاورزان و باغداران در مازندران اشاره کرد و از همگان خواستار شد تا با فکر پشت انقلاب بمانند چرا که به فرموده رهبری مشکلات را مطلعیم و در مسیر اصلاح هستیم.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه بیش از ۴۰سال جمهوری اسلامی ایرانی با اتکال به خدا و ایمان راسخ به توحید و نظام توحیدی  و محور امامت و ولایت راه را پیدا کرد و امروز محور مقاومت را هدایت می کند، گفت: اما روسیه با یک تحریم دچار چالش شد.

کد خبر 1741345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha