نماز اول وقت شاه کلید حل مشکلات

مانوس شدن با نماز اول وقت برکات بسیاری دارد که از جمله آن خیر دنیا و آخرت، خشنودی خداوند، دوری از وسوسه شیطان، دوری از رذایل اخلاقی، پایداری در عقاید و کفاره گناهان است.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان

نماز کلید همه خوبی ها است و انسان را به جایگاه تعالی در دنیا و آخرت می رساند. حتما این حدیث را بارها شنیده اید که اگر نمازتان مورد قبول واقع شود دیگر اعمال نیز مورد قبول درگاه باری تعالی قرار می گیرد پس نماز یک امر مهم و با اهمیت در دین مبین اسلام است که پیرامون آن نیز تاکیدات بسیاری از سوی بزرگان دین نقل شده است.

در کلام رسول خدا آمده «اولین چیزی که از بنده خدا در پیشگاه خداوند سوال می شود از نمازهایش است اگر نماز او نماز پاک و صالحی بود و از هر گونه نا خالصی و کم و کاستی به دور بود سایر اعمالش هم چنین خواهد بود و اگر نمازش نماز پاک و صالح و خالصی نبود در این صورت سایر اعمالش نیز صالح و پاک به حساب نخواهد آمد.»

حال که اهمیت نماز برای همگان مشخص شد پس چه بهتر که آن را در زمان خود و در اول وقت به جا آوریم.

مانوس شدن با نماز اول وقت برکات بسیاری دارد که از جمله آن خیر دنیا و آخرت، خشنودی خداوند، دوری از وسوسه شیطان، دوری از رذایل اخلاقی، پایداری در عقاید و کفاره گناهان است.

نماز اول وقت در کلام معصومین(ع)

در کلام اهل بیت نیز به این امر تاکید شده به نحوی که وجود مقدس حضرت امام صادق(ع) در باب اهمیت نماز اول وقت فرموده «برتری نماز اول وقت نسبت به آخر وقت، مانند برتری آخرت است نسبت به دنیا.»

پیامبر خوبی ها حضرت محمد(ص) نیز می فرمایند «دوست داشتنی ترین کارها نزد خداوند نماز اول وقت، سپس نیکی به پدر و مادر و سپس جهاد در راه خداست.»

نماز اول وقت شاه کلید حل مشکلات

در حدیث دیگری از نبی مکرم اسلام(ص) نیز آمده «نماز در اول وقت خشنودی خداوند و پایان وقت عفو خداوند است.»

 خداوند متعال، پیامبر رحمت(ص)، ائمه معصومین(ع) و علمای راستین ضمن اینکه ما را توصیه کردند که همه دستورات دینی را جدی بگیریم، اما بر روی بعضی از آنها تاکید فراوانی داشتند. چونان معلمانی که در پایان کلاس درس به شاگردان می‌گویند تمام متن درسی را مطالعه کنید اما بعضی مطالب را جدی‌تر بگیرید. اکنون ما هم مانند همان شاگرد هستیم که اگر ان‌شالله درس‌خوان و زرنگ باشیم بعضی از سفارشات مهم را جدی‌تر می‌گیریم.

سیره فراگیر علمای دین

به اذعان امام جمعه جهرم، از جمله نکاتی که باید با آن پررنگ‌تر برخورد کنیم مسئله نماز است، آن هم اول وقت. شاید بتوان گفت که سیره فراگیر و کلی همه علمای دین، خواندن نماز در وقت فضیلت بوده و و یکی از توصیه‌های بسیار مهم آن بزرگواران همین ادای نماز اول وقت است.

سیره فراگیر و کلی همه علمای دین، خواندن نماز در وقت فضیلت بوده و و یکی از توصیه‌های بسیار مهم آن بزرگواران همین ادای نماز اول وقت است.

حجت الاسلام محمدحسین مدبر می گوید: در آیه شریفه «وَالَّذِینَ هُمْ عَلَی صَلَوَاتِهِمْ یُحَافِظُونَ - مؤمنون۹» که در سوره مبارکه معارج آیه سی و چهارم با عبارت «صَلَاتِهِمْ» هم آمده است خداوند متعال با صیغه مضارع که استمرار را می‌رساند مؤمنانی که مراقب و محافظ نمازهایشان هستند را می‌ستاید که علی‌الدوام و در طول زندگی‌ مراقب هستند که نماز اول وقت را از دست ندهند.

به گفته وی، مرحوم حضرت امام خمینی (ره) در روزهای آخر که منتهی به ارتحال‌شان شد درحالی‌که با حال رنجور و نحیف روی تخت بیمارستان بودند، پیش از اذان ظهر به اطرافیان توصیه کردند که هنگام اذان برای خواندن نماز بیدارشان کنند. یکی از اطرافیان می‌گوید موقع اذان، آقا خواب بودند و دلم نیامد ایشان را صدا بزنم و بعد از اذان که بیدار شدند فرمودند که اذان گفتند؟ گفتم بله! فرمودند مگر نگفتم مرا صدا بزن؟ گفتم آقا ده دقیقه بیشتر نگذشته که با گلایه رو به سوی فرزندشان سید احمد آقا فرمودند چه به سر من آمده، چرا باید آخر عمر نماز اول وقت از دستم برود؟

وی ادامه می دهد: مرحوم سیدعلی قاضی (ره) که استاد عرفان بسیاری از بزرگان همچون مرحوم امام (ره) بوده است در این باره به صورت قاطع گفته بودند که اگر کسی نمازهای واجب را در اول وقت بخواند و به مقامات عالی نرسد مرا لعنت کند. این مطلب را بزرگانی چون آیت‌الله مصباح، آیت‌الله بهجت و آیت‌الله طباطبایی چنین نقل کرده‌اند که ایشان چنین فرموده باشند که اگر به مقامات نرسیدند معاذالله به صورت من تف بیندازند.  البته این نشانه به یقین رسیدن آن بزرگوار است.

اسرار نماز اول وقت

این که چرا باید نمازمان را اول وقت بخوانیم اسراری دارد که بزرگان دین به بعضی از آنها اشاره کرده‌اند و برخواندن نماز اول وقت صبح تاکید فرموده‌اند که این زمان هنگام تعویض فرشتگان شب و روز است و هردو گروه شاهد عمل خواهند بود و دوبار این عمل خیر را برای شما می‌نویسند.

حضرت ثامن‌الحجج علی‌بن موسی‌الرضا (ع) فرمودند «آنگاه که اول ظهر می‌شود درهای رحمت از آسمان گشوده می‌شود پس خبرهایی در این عالم هست که ما خبر نداریم.»

به گفته حجت الاسلام مدبر، معنا ندارد که مؤذن از طرف خداوند متعال ما را به نماز که اوج و اثبات و علامت و نشانه بندگی است بخواند و حیّ علی‌الصلاة بگوید و ما بندگی خودمان را نشان ندهیم! بنده آن نیست که بی‌اعتنا به دعوت خدای متعال باشد.

وی با اشاره به اینکه عبودیت و بندگی خدا اقتضا می‌کند که انسان بگوید به روی چشم هم اکنون به سوی نماز می‌شتابم، عنوان می کند: بر اساس فرمایش بزرگان دین در روایات و فتوای مراجع معظم تقلید که از فضیلت نماز اول وقت به عنوان افضل‌الاعمال و احب‌الاعمال الی‌الله یاد کرده‌اند ادای آن بلافاصله بعد از دخول وقت و گفتن اذان نیست بلکه مقداری وسیع‌تر است.

در رساله‌های عملیه آمده که طبق شاخص و علامات، مثلا حدود ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت وقت فضیلت نماز صبح است و بیش از یک ساعت وقت فضیلت نماز ظهر است.

نماز اول وقت شاه کلید حل مشکلات

وی به حدیثی از اهل بیت(ع) اشاره می کند و می گوید: امام رضا (ع) و امام صادق (ع) می فرمایند نماز، اوقات اول، وسط و آخری دارد که برای هرکدام هم توصیف‌هایی دارند و منظور این است که انسان بی‌اعتنا نباشد و پسِ دل نیندازد و این فریضه واجب را به موقع انجام دهد.

به اذعان این استاد حوزه و دانشگاه، بعضی افراد که خیلی دلشان می‌خواهد این فضیلت را از دست ندهند گاهی به گونه‌ای عمل می‌کنند که ممکن است اطمینان به دخول وقت هم نداشته باشند و به خاطر یک کار مستحب اصل نماز باطل می‌شود لذا بعضی از مراجع تقلید و مقام معظم رهبری فرموده‌اند برای نمازهای واجب از وقتی که اذان می‌گویند ۵-۶ دقیقه‌ای صبر کنید. یعنی بعد از اذان رسانه‌ها یا مأذنه‌های مساجد، اذان و اقامه‌ای بگویید و شروع کنید.

وی ادامه می دهد: البته فرموده‌اند اقامه نماز هرچه به اول وقت فضیلت یعنی از موقعی که دیگر واقعا اذان شده باشد نزدیکتر باشد فضیلتش بیشتر است.

اقامه نماز هرچه به اول وقت فضیلت یعنی از موقعی که دیگر واقعا اذان شده باشد نزدیکتر باشد فضیلتش بیشتر است.

 حجت الاسلام مدبر می گوید: به این نکته هم باید توجه داشت که در مسافرت یا جلسات یا کارهای گروهی برای انجام یک مستحب نباید مرتکب حرام شویم چون گاهی از اوقات کسانی می‌خواهند نماز اول وقت بخوانند و افراد دیگری نمی‌خواهند، واجب که نیست پس نباید همه را معطل کرد که اذیت شوند. 

شاه کلید قفل مشکلات

جوانی به مرحوم آیت‌الله حسن‌علی اصفهانی گفت من سه گره و دغدغه بزرگ در زندگی دارم چیزی بفرمایید که این قفل‌ها را باز کند. اول مسئله ازدواج که خوب و سالم و شایسته باشد، دوم برکت در کسب و کارم و سوم عاقبت بخیری است. ایشان فرمودند برای بازشدن قفل اول، نمازت را اول وقت بخوان. دومی هم نمازت را اول وقت بخوان. سومی هم نمازت را اول وقت بخوان. جوان گفت آقا! یک کلید چگونه می‌تواند سه تا قفل را باز کند؟ فرمودند چون نماز اول وقت شاه کلید است.

کد خبر 1741725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha