رشد ۳.۵ درصدی ولادت در خراسان جنوبی

امیرآبادی زاده گفت: بعد از سیستان و بلوچستان استان خراسان جنوبی رتبه دوم ولادت را دارد و در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه و نیم درصد افزایش نرخ ولادت را داشته ایم که از سال ۹۵ تاکنون بی سابقه بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، مرتضی امیرآبادی زاده امروز (۱۲ دی) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در ۲۱ مهر ۱۳۰۷ اولین شناسنامه در بیرجند صادر شده است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی با بیان اینکه سازمان ثبت احوال اهدافی از قبیل چهار نظام ثبت مدنی، آمار حیاتی، ثبت جمعیت و مدیریت هویت دارد، افزود: حتی در ثبت احوال ما به سمتی پیش می رویم که در فضای مجازی هم مدیریت داده های هویتی را برقرار کنیم.

وی گفت: پایگاه اطلاعات جمعیت کشور معتمدترین نهاد تولید و ارائه آمار های جمعیتی است، همچنین سامانه هویت یکتای ملی ایرانیان از دیگر پایگاه های اطلاعاتی است، این سامانه به عنوان درگاه خدمات یکپارچه الکترونیک در شهریور سال ۱۴۰۱، و همزمان با هفته دولت افتتاح شد.  

وی با بیان اینکه برای خدمت به مردم سامانه هدا در فضای مجازی راه اندازی شده است، افزود: تمام احراز هویت ها از این طریق انجام می شود لذا الزامی به ارائه شناسنامه در انتخابات پیش رو نیست و سایر مدارک کافی است.  

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی با اشاره به پایگاه نشانی ایرانیان، گفت: ثبت احوال متولی مدیریت نشانی اشخاص حقیقی و ارائه آمار است و آخرین نشانی ثبت شده افراد در پایگاه اطلاعات سازمان ثبت احوال کشور برای فرد در سامانه سهیم نمایش داده می شود لذا از افراد تقاضا داریم آخرین نشانی محل سکونت خود را در کمترین زمان ممکن در این سامانه ثبت کنند.  

امیرآبادی گفت: آزمایش سرشماری عمومی نفوس و مسکن ثبتی مبنا در سال ۱۴۰۵ اجرا خواهد شد، این مهم به صورت پایلوت در سربیشه استان اجرا شده است و سبب ارتقای سطح خدمات عمومی و اجتماعی، تعیین نرخ باوری و برنامه ریزی و تصمیم گیری برای آینده خواهد شد.

وی تصریح کرد: یکی از طرح هایی که ضرورت کشور است ایجاد پایگاه خانواده (روابط سببی و نسبی) است، که در سال ۱۴۰۱ اجرا شد که موجب ایجاد شجرنامه ایرانیان، ارائه سرویس به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند و جلوگیری از پولشویی است که ما ۶۰ درصد این طرح را در استان اجرایی کرده ایم.


وی ادامه داد: یک میلیون و ۴۰۰ هزار سند هویتی در استان خراسان جنوبی داریم که از این تعداد ۶۰ درصد روابط سببی و نسبی افراد را به هم وصل کردیم تا شناسایی خانوارها دقیق تر باشد.

امیرآبادی گفت: علی رغم اطلاع رسانی وسیع، استقبال همشهریان از ثبت نشانی محل سکونت کم بوده و تنها چهار هزار نفر مراجعه و سامانه را بروز رسانی کردند.  


وی اضافه کرد: بحث الکترونیکی شدن گواهی های ولادت و وفات در دستور کار است که به زودی رونمایی خواهد شد و از گواهی های کاغذی جلوگیری خواهد شد و والدین می توانند به صورت الکترونیکی درخواست شناسنامه کنند. به دنبال حذف شناسنامه نوزادان در آینده هستیم تا این مهم به صورت کامل هوشمندسازی شود.  

وی در ادامه گذری به تحولات جمعیتی استان زد و گفت: بعد از سیستان و بلوچستان استان خراسان جنوبی رتبه دوم ولادت را دارد و در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه و نیم درصد افزایش نرخ ولادت را داشته ایم که روند خوبی است.  

امیرآبادی افزود: در ۹ ماهه امسال، ۱۱ هزار و ۴۲۶ واقعه ولادت داشته ایم که سه و نیم درصد رشد داشته است.  

وی افزود: این رشد از سال ۹۵ تاکنون در استان بی سابقه بوده است و سیاست های تشویقی در استان ما اثرگذار بوده است.  

امیرآبادی گفت: در ۹ ماهه امسال همچنین سه هزار و ۲۸۹ واقعه وفات داشته ایم. بیشترین ثبت ولادت را در شهرستان ها داشتیم، سرایان و فردوس کمترین ولادت و خوسف بیشترین ولادت را داشته است.  

مدیر کل ثبت احوال خراسان جنوبی با بیان اینکه در شهرستان های سرایان، سربیشه و نهبندان روند افزایشی در ثبت فوت داشته ایم، گفت: بیشترین ثبت ولادت های استان در مهر ماه یعنی یک هزار و ۳۳۹ ولادت بوده است.  

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: تمایل خانواده ها از سومین فرزند به بعد در استان بیشتر شده است که نشان از تمایل خانواده ها به فرزندان بیشتر از سه فرزند در استان دارد. اما تمایل مادران به فرزند دوم کمتر است که قابل توجه دستگاه ها برای تحلیل و پژوهش است.  

وی گفت: مادران ۳۰ تا ۳۴ سال بیشترین ولادت را در استان داشته اند. میانگین سن فوت شدگان زن در کشور ۶۶.۵ و در استان ۶۷.۱ درصد است که امید به زندگی زنان در استان ما بیشتر است.  

امیر آبادی گفت: بیشترین فوت زنان و مردان در سنین بین ۸۵ تا ۸۹ اتفاق افتاده است.  

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی ادامه داد: نرخ رشد طبیعی جمعیت در استان در سال ۱۴۰۱، ۱.۳ درصد است که نسبت به ۱۰ سال گذشته روند کاهشی دارد، چراکه میزان مرگ و میر ما افزایش و ولادت کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی ارادات خاصی به اهل بیت علیهم السلام دارند، گفت: فاطمه، فاطمه زهرا، زینب، ریحانه و زهرا بیشترین فراوانی نام در دختران را در خراسان جنوبی تشکیل می دهند و در پسران امیرحسین، امیرعلی، حسین، ابوالفضل و علی بیشترین فراوانی نام را دارند.

وی گریزی به واقعه طلاق و ازدواج زد و گفت: در هفت ماهه نخست امسال سه هزار و ۳۳۵ واقعه ازدواج و ۸۰۳ واقعه طلاق در استان رخ داده است. ۷۰ درصد واقعه ازدواج در شهرها و ۳۰ درصد در روستاها و ۷۷ درصد طلاق ها مربوط به شهرها و ۲۳ درصد در روستاها بوده است.  

امیرآبادی افزود: در هفت ماهه امسال ۸.۷ درصد کاهش ازدواج را در استان شاهدیم و ازدواج نسبت به مدت مشابه سال گذشته در شهرستان های سربیشه و فردوس افزایش و در دیگر شهرستان ها کاهش داشته است.  

وی گفت: طلاق در هفت ماهه امسال در سربیشه، فردوس، قاین و نهبندان روند افزایشی و بقیه شهرستان ها کاهشی بوده است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: بیشترین ازدواج در مردان استان بین سن ۲۰ تا ۲۴ سال سن و در زنان بین ۱۵ تا ۱۹ سال سن بوده است که خوشایند است.

امیرآبادی به وضعیت عمومی ازدواج و طلاق اشاره کرد و گفت: از سال ۹۲ تا ۹۸ روند طلاق در استان کاهش و در سال ۹۹ مقداری رشد و دوباره روند کاهش پیدا کرد.

وی در پایان با بیان اینکه مردم خراسان جنوبی مردمی بسیار متعهد و پای کار هستند و بیشتر رتبه های خوب از آنِ دستگاه های خراسان جنوبی بوده است، افزود: ثبت احوال در حوزه  فناوری اطلاعات، هوشمندسازی، مدیریت منابع انسانی در بین دستگاه های ثبت احوال کشور برتر شده است. همچنین در جشنواره شهید رجایی حائز رتبه برتر در استان معرفی شده است.  

کد خبر 1741943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha