مقام نوه امام حسین(ع) در اسکندریه مصر+عکس

مقام سیدی عبدالله بن سیدی علی زین العابدین بن الحسین و سیدی یعقوب در اسکندریه است که یک هزار سال پیش در این مکان مدفون شده‌اند. این مکان، مقام نوه امام حسین(ع) است.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: در وسط ساختمان‌های خیابان فواد در شهر زیبای تاریخی اسکندریه در مصر،  ساختمانی به سبک اسلامی قدیمی که گنبدی بر روی آن قرار دارد، نمایان می‌شود، هرکس به آن نگاه کند، در نگاه اول می‌داند که این مکان یک زیارتگاه است.

در این مکان، ضریح سید عبدالله بن سیدی علی زین العابدین بن الحسین قرار دارد که بیش از هزار سال پیش درگذشت.

مقام نوه امام حسین(ع) در اسکندریه مصر+عکس

شیخ جابر قاسم، نماینده شیوخ صوفیه در اسکندریه می‌گوید: در این مکان مقام امام عبدالله بن سیدی علی زین العابدین بن مولای ما امام حسین بن علی بن ابی طالب متوفی در سال ۱۸۰ هجری قمری و مقام سیدی یعقوب بن عبدالرحمن در طرف مقابل آن قرار دارد. وی  دوست و همراه او در انتشار تبلیغ دین بوده است.

وی افزود: این دو مقام با حضرت زینب(س) پس از شهادت امام حسین(ع) به اسکندریه مصر آمدند و در اسکندریه ساکن شدند و آن را محلی برای نشر دین اسلام قرار دادند.

قاسم افزود: این خانواده از رفتن به مکه یا مدینه خودداری کردند تا درگیری بین مسلمانان تجدید نشود و تصمیم گرفتند به مصر بروند و برخی از آنها در فسطاط که در حال حاضر قاهره است زندگی کردند و برخی از آنها به اسکندریه آمدند.

مقام نوه امام حسین(ع) در اسکندریه مصر+عکس

وی خاطر نشان کرد: این دو مقام از جمله صالحینی بودند که به انتشار و تبلیغ دین اسلام و حدیث نبوی پرداختند، به طوری که از مکان فعلی مقام به عنوان مکان تربیت مردم استفاده می کردند و همچنین اقدام به سفره های غذا برای فقرا و انفاق کردند تا اینکه از دنیا رفتند و در همان مکان دفن شدند.

این ضریح در ماه رمضان سال ۲۰۱۶ میلادی در جشنی بزرگ و پس از بازسازی و مرمت آن با نظارت وزارت آثار باستانی افتتاح شد.

 این مکان به دلیل اختلاف نظر بین اوقاف و هماهنگی فرهنگی در خصوص مرمت آن به مدت هفت سال تعطیل شده بود.

مقام نوه امام حسین(ع) در اسکندریه مصر+عکس

قاسم با اشاره به اینکه تعداد زیادی از ساختمان‌های مجاور حرم متعلق به این دو مقام بوده و موقوفه است  از طرف‌های مالک خواست تا دوباره آنها را برگردانند.

قاسم افزود: در زمان بهار عربی در سال ۲۰۱۱ می ترسیدند این مکان را بازگشایی کنند، به خصوص اینکه نزدیک تعداد زیادی از نهادهای دولتی و ساختمان قدیمی استانداری بود که به طور کامل سوخته بود.

هشام السید، مسئول این مقام گفت: این ضریح بعد از هفت سال تعطیلی در سال ۲۰۱۷ میلادی بازگشایی شد و در حال حاضر وابسته به شیخ نشین فرقه های صوفیه است. این مکان همه روزه از ساعت ۱۳ تا ۱۱ شب باز است و زائران برای قرائت فاتحه می‌آیند.

مقام نوه امام حسین(ع) در اسکندریه مصر+عکس

کد خبر 1743452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha