ایمان و عمل صالح مهم‌ترین موضوع قرآن است

حجت الاسلام نیکزاد گفت: مهم‌ترین موضوع قرآن، بحث ایمان و عمل صالح است، چراکه ایمان و عمل صالح، تنها چیزی است که باعث می‌شود انسان از خسران دائمی نجات یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران، حجت الاسلام عباس نیکزاد، مدرس حوزه، در نشستی با عنوان «نقش ایمان و عمل صالح در سعادت انسان از منظر قرآن کریم در دیدگاه علامه طباطبایی(رحمه الله علیه)» درجمع اساتید و طلاب مدرسه علمیه تخصصی الزهرا(سلام الله علیها) ساری اظهارکرد: برکات و حسنات فراوان علامه طباطبایی به حدی است که می‌توان گفت هم از جهت آثار پربرکت ایشان از جمله بدایه الحکمه، شیعه در اسلام و ...  و هم از نظر پرورش شاگردانی همچون آیت‌الله مصباح‌یزدی، آیت‌الله جوادی‌آملی، شهید مفتح، شهید مطهری و ... در قرون متاخر کم نظیر است.  
وی افزود: مهم‌ترین موضوع قرآن، بحث ایمان و عمل صالح می‌باشد؛ گویا همه چیز در حول این دو مورد است، چنان‌که اگر این رستگاری‌ها نباشد، انسان از انسانیت و سعادت خارج است، همانطور که در قرآن آمده (والعصر ان الانسان لفی الخسر)، در واقع ایمان و عمل صالح، تنها چیزی است که باعث می‌شود انسان از خسران دائمی نجات یابد.
حجت الاسلام نیکزاد تاکید کرد: ایمان، قرار گرفتن عقیده در قلب است، همان اثر و صفتی که در دل شخص با ایمان تحقق میابد، یعنی همان اعتقادات حقه‌ای که منشأ کارهای خوب است، ایمان به خدا صرف این نیست که انسان بداند و درک کند که خدا حق است، زیرا مجرد دانستن و درک کردن، ملازم با ایمان نیست، بلکه با استکبار و انکار هم می‌سازد، و چون می‌دانیم ادارک با انکار می‌سازد، پس نتیجه می‌گیریم ایمان صرف ادراک نیست، بلکه عبارت است از پذیرفتن و قبول مخصوص از ناحیه نفس نسبت به آنچه که درک کرده است، قبولی که باعث شود نفس در برابر آن ادارک و آثاری که اقتضاء دارد، تسلیم شود و علامت دارا بودن چنین قبولی این است که سایر قوا و جوارح آدمی نیز آن را قبول نموده باشد و مانند خود نفس در برابرش تسلیم شود.
وی خاطرنشان کرد: ایمان به خدا در واژه قرآن، به‌معنای تصدیق به یگانگی او و پیامبران‌ش و تصدیق به روز جزا و بازگشت به سوی او و تصدیق به هر حکمی است که فرستادگان او آورده‌اند است.
حجت الاسلام نیکزاد در پایان با بیان اینکه حقیقت عمل صالح حسن فعلی و حسن فاعلی توام است، افزود: علامه می‌فرماید برای مؤمن حیات و نوری دیگر است،   نور خاصی که خداوند آن را به مؤمنان اختصاص داده تا در راه به سوی پروردگارشان از آن استضائه کنند و این نور همان نور حقیقت ایمان و معرفت است.

کد خبر 1745558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha