کانون مسجدی یا شهرک آموزشی-تربیتی؟!

کانون فرهنگی‌هنری «شهید برونسی» در جوار مسجد قائم(عج) از مساجد اثرگذار با سابقه نیم‌قرنی در مشهدالرضا(ع)، با راه اندازی مجموعه‌های تخصصی، گویی یک شهر تربیتی را در خود جای داده است؛ تأسیس باشگاه‌های نخبه‌پروری هدف آتی این کانون مسجدی است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، محمد رفعتی کارشناسی ارشد روانشناسی و مدیر کانون شهید برونسی مسجد قائم(عج)، یکی از کانون‌های فرهنگی حاشیه شهر مشهد است، گفت:  این کانون فرهنگی هنری از سال ۹۱ تاسیس شده و مسجد ما جزو مساجد با هویت و اصیل شهر است چنان که مسجد قائم در ایام جنگ حدود ۴۶ شهید و تعداد بالایی هم جانباز تقدیم اسلام و انقلاب کرده است.

وی افزود: این مسجد قبل از انقلاب نیز جزو مراکز مهم مبارزه بوده و امثال حاج حیدر رحیم پور ازغدی، حسن رحیم پور و حسین رحیم پور جزو فعالان این مسجد بودند و خود حضرت آقا نیز در کتابخانه مسجد کلاس داشتند و آقایان راستگو و دکتر بیژنی نژاد نیز از مفاخر دهه ۵۰ این مسجد هستند.

رفعتی در ادامه بیان داشت: عوامل این مسجد در دهه ۶۰ نیز در جبهه و جنگ فعالیت گسترده‌ای داشتند و در دهه ۷۰ به سمت فعالیت‌های امنیتی می‌روند؛ چرا که این مسجد در محدوده یکی از مراکز مجاهدین خلق بوده و دو تن از شهدای مسجد هم از شهدای ترور هستند.

مدیر کانون فرهنگی هنری شهید برونسی مسجد قائم تصریح کرد: در دهه ۸۰ یکسری از فعالیت‌های فرهنگی در این مسجد انجام و نمایشگاه‌هایی نیز در آن برگزار می‌شد و اعزام کاروان راهیان نور نیز از سال ۸۸ به بعد باتوجه به نیازی که در محله و محدوده احساس می‌شد، صورت گرفته است.

اجرای طرح های دانش‌آموز محور

وی ادامه داد:  فعالیت‌های تربیتی و فعالیت‌های دانش آموز محور و خانواده محور نیز در مسجد انجام می‌گیرد که ما  چند اصل و مبنا داشتیم سرگروه محور و مربی محور مسجدمحور و نوجوان محور و با این مدل حلقه‌های صالحین، کلاس‌های تعاملی و کارگاه‌های تعاملی برگزار و ارتباط خوبی با مدارس را برقرار کردیم.

کانون مسجدی یا شهرک آموزشی-تربیتی؟!

انجام فعالیت‌های تخصصی و رشد همه‌جانبه

رفعتی با اشاره به شعار سال‌های اخیر کانون فرهنگی هنری «شهید برونسی»، گفت: از سال ۹۹ تغییری حاصل شد و با شعار اینکه کانون شهید برونسی جایی برای رشد همه جانبه افراد است، برنامه‌ریزی‌هایی انجام دادیم و مدل کاری ما در بحث تربیتی به این شکل پیش می‌رود که بچه‌ها تخصصی در این محیط کار کنند و اولین مجموعه تخصصی که راه اندازی کردیم یک مجموعه رسانه‌ای است به نام گروه رسانه‌ای اشراق با نام اختصاری «گرامدیا»؛ مجموعه گرامدیا تولیدات ویژه ای درحوزه تصویر، تدوین، موشن گرافی و انیمیشن و اخیرا هم در حوزه سه بعدی دارد.

وی همچنین بیان کرد: دومین مجموعه ای که فعال شد مجموعه ای به اسم برنا  که مخفف باشگاه رشد نوجوانان ایران است که کار برنا برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های مهارتی به خصوص مهارت‌های نرم برای دانش آموزان است که مهارت‌هایی مثل خودشناسی، عزت نفس و اعتماد به نفس آموزش داده می‌شود.

ارتباط با دانش‌آموزان در مجموعه برنا

 مدیر کانون شهید برونسی مسجد قائم(عج)، برنا را بزرگترین مجموعه مسجد دانست و بیان کرد: برنا سه طرح اصلی خلاقیت نو و رشدینو و بازینو دارد که خلاقینو شامل فعالیت‌های خلاقیتی که مهارت‌های نرم را پرورش دهد، رشدینو شامل کلاس‌هایی  است که روی فعالیت‌های نرم کار می‌کند و بازینو در قالب بازی بچه‌ها به یکسری اهداف تربیتی می‌رسد.

کانون مسجدی یا شهرک آموزشی-تربیتی؟!

وی اضافه کرد: برنا سال گذشته با دو هزار و ۸۰۰ دانش آموز در مدارس ارتباط گرفت چرا که بخشی از کار ما خدماتی است که به بیرون از مجموعه ارائه می‌دهیم و بخشی نیز به اعضایی ارائه می‌شود که داخل مجموعه هستند و در حال حاضر ۱۴۰ نوجوان و حدود ۵۰ جوان داریم که به صورت هفتگی در کانون فعال هستند.

رفعتی همچنین مطرح کرد: مجموعه سوم ما از سلسله مجموعه‌های تخصصی، مجموعه علمی ثریا با ماموریت علمی است و در خارج از مجموعه برنامه‌های علمی را برگزار می‌کند.

وی در ادامه از اجرای طرح اخوان علمی خبر داد و در توضیح آن گفت: در این طرح بچه‌ها دور هم جمع می‌شوند و با هم درس می‌خوانند و طرحی هم به اسم «مجمع نخبگان شهید چمران» داریم که در آن جمعی را آماده می‌کنند و کوچینگ تحصیلی برای آنان ایجاد می‌کنند و بچه‌های ششم و نهم را برای قبولی در آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی آماده می‌کنند که سال گذشته از ۲۰ نفری که در مجمع نخبگان شهید چمران بودند ۱۴ نفر قبولی در مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی داشتیم.

کانون مسجدی یا شهرک آموزشی-تربیتی؟!

اجرای برنامه‌های اردویی در طرح «آیه»

مدیر کانون شهید برونسی مسجد قائم(عج)، مطرح کرد: مجموعه چهارم ما «آیه» نام دارد، گروه گردشگری آیه، اردوها و کلاس‌های ورزشی برگزار می‌کند و خارج از مجموعه هم اردوهای سناریومحور طراحی و در مدارس اجرا می کند؛ این‌ مجموعه سال گذشته برای یک‌هزار دانش آموز برنامه اردویی اجرا کرد.

وی با بیان اینکه مجموعه تربیتی شهید هادی هم ذیل کانون فرهنگی هنری «شهید برونسی» و همسو با اهداف آموزشی آن فعالیت می کند، گفت: این کانون سیاست گذاری مجموعه‌ها را انجام می‌دهد، اگرچه این مجموعه‌ها هرکدام ماموریت مستقلی دارند اما از نظر هویتی همه مشترک هستند و همه درکنار هم سعی در تقویت همدیگر دارند و کانون شهید هادی کارش این است که کارهای تربیتی و سیاست گذاری و خط مشی کار را مشخص می‌کند.

کانون مسجدی یا شهرک آموزشی-تربیتی؟!

ورود بچه های مسجد به عرصه هوش مصنوعی

رفعتی با اشاره به دیگر مجموعه‌های ایجاد شده در کانون فرهنگی شهید برونسی، ابراز کرد: مجموعه دیگر ما که اخیرا فعال شده «هینورا» نام دارد و در حوزه فرهنگ و سواد هوش مصنوعی فعالیت می‌کند تا فناوری‌های نوین را بشناساند و برنامه برگزار کند که کارش بیشتر تخصصی است و با نوجوانان نخبه علمی کار را پیش می‌برد و بیشتر برای مدارس سمپاد و تیزهوشان کلاس و کارگاه و همایش برگزار می‌کند.

هیئت ابناءالشهدا

وی در ادامه بیان کرد: یک هیئت دانش آموزی به نام ابنا الشهدا هم داریم که کارش در حوزه مذهبی و دینی است؛ بخشی از کار این هیئت جلسات ثابت است که دو هفته یکبار در مجموعه برگزار می‌شود و متناسب با نیاز نوجوانان سخنران و مداح به مراسم ها دعوت می‌شوند و بخشی از کار هیئت هم در بیرون از مجموعه انجام می‌شود و جشن‌هایی را در سطح منطقه ای و شهری با همکاری ارگان های مرتبط برگزار می‌کند.

خودکفایی در تأمین هزینه‌ها

مدیر کانون شهید برونسی مسجد قائم همچنین بیان کرد: تعداد تیم‌های ما مختلف است و کارهایی که در مجموعه انجام می‌شود، هزینه چندانی ندارد اما بطور کلی برای هزینه‌ها با همین خدماتی که به خارج از مجموعه ارائه می‌دهیم به یک درون زایی و خودکفایی رسیدیم برای مثال مجموعه رسانه ما درآمدزایی دارد و بخشی از درآمدی که کسب  می‌کند به بچه های خود رسانه تعلق دارد  و در واقع با این مدل ما مجموعه را توانمند کردیم لذا اگر سازمان‌ها و خیرین کمکی به ما داشته یا نداشته باشند مجموعه  در خط مشی و مسیری که دارد حرکت می‌کند چراکه در زمینه اقتصادی بحمدالله به این قوت اقتصادی رسیدیم که هزینه کارها را ازخود مجموعه تامین کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مدت حضور خود در این کانون گفت: من از سال ۹۱ در کانون فعال هستم و از سال ۹۹ به عنوان مدیر کانون به فعالیت می‌پردازم .

رفعتی به اثرگذاری فعالیت‌های مسجدمحور اشاره و ابراز کرد: مسجدمحور بودن جزو اصول برنامه‌های ما است و عمده برنامه‌ها در مسجد برگزار می‌شود؛ چراکه از نگاه ما مسجد در تربیت بچه‌ها اثر دارد یعنی خود حضور در مسجد اثر گذاری تربیتی دارد.

کانون مسجدی یا شهرک آموزشی-تربیتی؟!

وی افزود: فعالیت‌های خوبی در مسجد صورت می‌گیرد و امام جماعت مسجد نیز به صورت هفتگی کلاس نهج البلاغه برای بچه‌ها برگزار می‌کند.

عضویت بچه‌های کانون در امنای مسجد

مدیر کانون شهید برونسی همچنین بیان کرد: تعدادی از همین بچه‌های ‌کانون ما جزو هیئت امنای مسجد شده اند و تدبیری که امور مساجد اندیشید این بود که جوان ترها را به عنوان هیئت امنا منصوب کرد.

وی افزود: برنامه‌های ما در طول سال ادامه دارد و بچه‌های رسانه هم از صبح تا شب فعالیت می‌کنند  و به صورت یک هفته در میان اردو برگزار می‌کنیم و یکی از بخش‌های بسیار مهم برای ما اردوها هستند یعنی اگر ما بودجه داشتیم و هزینه‌های اردوها کمتر بود بچه‌ها را هر روز اردو می‌بردیم چراکه معتقدیم قالب اردو ازنظر تربیتی و روانی می‌تواند تاثیر خوبی روی بچه‌ها داشته باشد.

کانون مسجدی یا شهرک آموزشی-تربیتی؟!

رفعتی همچنین مطرح کرد: برنامه‌های خانوادگی هم داشتیم و استقبال خیلی خوبی از این قبیل برنامه‌ها شده و اردوی کوهنوردی پدر و پسری نیز در تابستان برگزار کردیم.

کسب رتبه‌های کشوری توسط طرح‌های کانون

وی تأکید کرد: در بحث غزه اخیرا تولید محتوا داشتیم که توانست مقام به دست آورد  و طرح خلاقینو نیز در میان طرح های ابتکاری مقام اول را کسب کرد و طرح برنا در سطح دفتر تبلیغات اسلامی و در سطح کشوری مقام دوم را به دست آورد.

مدیر کانون فرهنگی هنری شهید برونسی در پایان خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم که همین مجموعه‌هایی که به صورت تخصصی راه اندازی کردیم هر کدام در سطح یک شرکت یا مجموعه ای بتوانند فعالیت کنند و به نوعی می‌توان گفت با این مجموعه‌ها، باشگاه‌های نخبه پروری را در زمینه نخبگان رسانه‌ای و علمی ایجاد کردیم و بنا داریم این باشگاه‌های نخبه پروری را گسترش دهیم.

کد خبر 1745660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha