اعلام نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان

مهلت سه روزه برای ثبت اعتراضات ردصلاحیت شدگان
اعلام نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان

نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان رهبری فردا ۴ بهمن ماه توسط شورای نگهبان اعلام می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، درحالیکه حدود یک ماه تا برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری باقی مانده است، شورای نگهبان یکم بهمن ماه از تایید صلاحیت بیش از یک هزار داوطلب دیگر در انتخابات مجلس خبر داد و اسامی آنها را نیز برای اعلام به داوطلبان به وزارت کشور ارسال نمود.

با توجه به همزمانی برگزاری انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در ۱۱ اسفند ماه سال جاری، نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان رهبری نیز روز چهارشنبه ۴ بهمن ماه اعلام خواهد شد.

طبق اعلام شورای نگهبان، رد صلاحیت شدگان می‌توانند از ۶ تا ۸ بهمن ماه و به مدت سه روز نسبت به ثبت اعتراضات خود اقدام کنند. که پس از ثبت اعتراضات ردصلاحیت شدگان انتخابات خبرگان رهبری، فقهای شورای نگهبان در مدت ۱۰ روز صلاحیت های این داوطلبان را بررسی کرده و نتایج به صورت کتبی به وزارت کشور اعلام خواهد شد.

روند بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان رهبری

پس از اتمام مهلت ثبت نام داوطلبان مجلس خبرگان رهبری، شورای نگهبان در فرصت یک ماهه، صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان رهبری را بررسی کرد؛ صلاحیت هایی که شامل صلاحیت علمی و اخلاقی، سیاسی و اجتماعی می شد. پس از استعلام مراجع قانونی، صلاحیت های اولیه تایید شد و در گام بعد صلاحیت های علمی داوطلبان مجلس خبرگان رهبری مورد بررسی قرار گرفت.

صلاحیت های علمی داوطلبان مجلس خبرگان رهبری توسط فقهای شورای نگهبان انجام شد که در روند بررسی صلاحیت ها؛ داوطلبان به چند دسته تقسیم بندی شدند.

داوطلبانی که به دلیل فقدان حداقل تحصیلات حوزوی فاقد صلاحیت های علمی بودند که برای ادامه روند بررسی صلاحیت ها دعوت نشدند. داوطلبانی که مسلم الاجتهاد بوده، یا نمایندگان ادوار گذشته مجلس خبرگان رهبری و یا مدرسان بزرگ حوزه های علمیه دارای کتاب و تالیفات و افرادی که مرجع تقلید ضمنا یا صراحتا اجتهاد آنها را تایید کرده بود، براساس تبصره یک ماده ۳ قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیازی به تشخیص علمی فقهای شورای نگهبان نداشتند و صلاحیت علمی آنها تایید شد.

صلاحیت داوطلبانی هم که در اجتهاد آنها تردید وجود داشت توسط فقهای شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت. به این شکل که داوطلبان مذکور در آزمون علمی شورای نگهبان که آبان ماه و به صورت کتبی برگزار شد شرکت کرده و پس از قبولی در آن، آزمون و مصاحبه شفاهی از آنها به عمل آمد.

براساس این گزارش، تبلیغات نامزدهای انتخابات خبرگان رهبری از ۲۵ بهمن تا ۹ اسفند تعیین شده است.

کد خبر 1745856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha