برکناری دهها مدیر پس از احراز فساد/ لزوم اطلاع رسانی مناسب خدمات دولت سیزدهم

حجت الاسلام درویشیان با ارائه گزارشی اجمالی از اقدامات دفتر بازرسی ویژه ریاست جمهوری؛ بر اطلاع رسانی مناسب خدمات دولت سیزدهم تأکید و اعلام کرد: اگر اشکال و ایراد و مانعی در دولت هست و یا بستر و ساختاری که موجب کُندی کار و عدم انجام به موقع آن است به ما منعکس شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حجت‌الاسلام حسن درویشیان، یکشنبه(۱۵ بهمن) در جلسه شورای اداری استان با اشاره به اهمیت خدمت به مردم گفت: امروز فرصتی برای مسئولین جهت خدمتگذاری به مردم فراهم شده که نباید از خدمت دریغ کرد.

رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهوری با بیان اینکه گفتمان دولت سیزدهم گفتمان امامین انقلاب است؛ افزود: همه سیاست‌ها و اقدامات باید مبتنی بر گام دوم انقلاب شکل بگیرد و گفتمان دولت هم همین است و از جمله اصولی که ریاست جمهوری برای وزرا صادر می‌کنند اصول ۱۲ گانه مبارزه و پیشگیری از فساد است.

وی به جهت اینکه یکی از بسترهای فساد عدم شفافیت دستگاه‌های اجرایی است؛  یکی از این اصول ۱۲ گانه را شفاف‌سازی دانست که در همین راستا صورت‌های مالی بیش از هزار شرکت در سامانه‌های مربوطه منتشر شده و همه پرداخت‌های مدیران هم باید شفاف باشد.

حجت‌الاسلام درویشیان شایسته‌گزینی از مهمترین اصول ۱۲ گانه عنوان و بیان کرد: رئیس جمهوری همواره تأکید بر شایستگی لازم در کارگزاران از نظر تخصص، تعهد و تجربه دارد و کسانی که همراهی لازم را نداشتند کنار گذاشتند و موارد متعددی اقدام شده و گفتند هیچ خط قرمزی در این زمینه ندارند و در مورد کسانی که ناکارآمدی آنان احراز شود هیچ ملاحظه و تعارفی نیست.

وی فرهنگ‌سازی و نظارت همگانی را یکی دیگر از اصول نام برد و با اشاره به عدم نظارت پذیری لازم و یا عدم اِعمال نظارت لازم بر زیرمجموعه که منجر به بروز فساد می شود؛ خاطرنشان کرد: این در حالی است که یکی از وجوه حکمرانی مطلوب، نظارت است و هیچکس از آن مستثنی نیست؛ اما نظارت به معنای مچ گیری و یا عدم اعتماد به مدیران نیست که برای تداوم اعتماد و هدایت و اشراف خود مدیران بر مجموعه است.

نماینده ویژه رئیس‌جمهوری برای هماهنگی، پیگیری و اجرای نقشه ملی پیشگیری و مقابله با فساد در دستگاه‌های اجرایی تصریح کرد: بدون نظارت نمی توان بر مشکلات و کاستی‌ها و نقاط ضعف و قوت اشراف داشت؛ به نظارت مردمی و همگانی هم باید توجه کرد که حوصله نقدها و نظرات مردم و دلسوزان و نخبگان را داشته باشیم.

وی «مدیریت تعارض منافع »و « برخورد دقیق، قاطع و مؤثر با فساد»  را دو مورد دیگر از اصول صدرالاشاره نام برد و گفت: دولت؛ خود مدعی مبارزه با فساد است و رئیس جمهوری با این پرچم آمده است و نمونه‌هایی را خود دولت مشخص و معرفی کرده و دهها موردی که احراز شده را برکنار کردند.

حجت الاسلام درویشیان شناسایی بسترهای فساد و گلوگاهایی که منجر به تولید فساد می شود را اصل دیگری عنوان کرد که به عنوان اقدام اجرایی پیش بینی و در لایحه هفتم به آن پرداخته شده است و در ادامه گفت: ایجاد پنجره واحد زمین اصلی در راستای مبارزه با زمین خواری است زیرا این حوزه ارزش افزوده زیادی دارد که دولت سامانه ای ایجاد کرده و در همه استان ها رصد می شود که اگر تعرضی به اراضی ملی شود، این سامانه هشدار می‌دهد.

وی از لایحه افشاگران فساد در جهت سالم سازی و مبارزه با فساد خبر داد و بر توجه به اسناد رسمی تأکید کرد و بی توجهی به آن را باعث فسادهای زیاد در این زمینه خواند و  سپس به لایحه ساماندهی کوله‌بری هم اشاره کرد.

رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر این موضوع که اقدامات و خدمات دولت سیزدهم در مقایسه با قبل از آن قابل توجه است؛ بر اطلاع رسانی مناسب این خدمات تأکید و بیان کرد: رئیس جمهوری بیش از ۲۰ سفر خارجی داشته و بیش از ۲۲۰ تفاهم‌نامه منعقد شده است.

وی با اشاره به ۴۵ سفر استانی رئیس جمهوری و اینکه برخی وزرا سفرهای زیادی به شهرها و استان ها داشتند از جمله وزیر بهداشت که ۱۶۰ سفر انجام داده است؛ گفت: حدود ۱۵ نظارت ستادی انجام شده که بسیار کارآمد و اثربخش و کارکردی است نه تشریفاتی؛ بسیاری از شوراها از جمله شورای عالی ورزش که در ۱۵ سال گذشته برگزار نشده بود، با حضور رئیس جمهوری برگزار شد و حتی مصوبات اجرایی دارد لذا تحرک دولت قابل قیاس با دوره‌های گذشته نیست.

حجت الاسلام درویشیان یکی از موضوعات مهم را آموزش مدیران برای اطلاع از قوانین مورد ابتلا دانست و افزود: بخش قابل توجهی از انحرافات مربوط به عدم اطلاع مدیران و کسانی است که در آموزش مالی و قراردادها مسئولیت دارند زیرا بی اطلاع و یا کم توجه هستند.

وی بر برخورد مناسب و با اخلاق با ارباب رجوع، دقت لازم در نظارت مستمر بر زیرمجموعه و توجه به توان و تعهد و تخصص و تجربه افراد در انتصابات تأکید و بیان کرد: گزارش‌های مختلفی حاکی از دخالت در انتصابات و یا متأثر از توصیه‌های دیگران است و در برخی استان‌ها این خلأ عدم جلسه مدیران استانی با نخبگان و دلسوزان وجود دارد که باید به این مسئله توجه شود.

نماینده ویژه رئیس‌جمهوری برای هماهنگی، پیگیری و اجرای نقشه ملی پیشگیری و مقابله با فساد در دستگاه‌های اجرایی خاطرنشان کرد: در کشور ما برای برخی موضوعات باید پاشنه آن دستگاه و یا وزراتخانه در بیاید تا مسئله حل شود و آن کار تا مکرر و متعدد پیگیری نشود به انجام نمی رسد؛ گاهی هم باید مسئولی که در تهران است خود مسئله را از نزدیک ببیند تا آن را به فوریت حل کند.

وی در ادامه با استفاده از یکی از فرمایشات امام علی علیه السلام با تأکید بر تشویق کسانی که خوب کار می‌کنند و نقره‌داغ کردن کسانی که ترک فعل می‌کنند؛ بهره‌مندی از تجربیات استان‌های دیگر در حل مشکلات و مسائل را هم موضوع قابل توجه دیگری دانست و گفت: از ضعف‌های ما این است تجارب را ضبط و ثبت نکرده و با هم به اشتراک نمی‌گذاریم.

حجت الاسللام درویشیان با بیان اینکه در موضوعات زیادی مأموریت‌هایی داریم که برخی اولویت است هم برای دولت و هم مطالبه مردمی است مثل مسکن، مسائل معیشتی و... بیان کرد: در یکی از استان ها ۶۰ هزار نفر مدتها در اولویت دریافت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری بودند که این سرخوردگی ایجاد می‌کند و خدمات ارزنده و مؤثر دولت در بخش های دیگر را تحت الشعاع قرار می دهد زیرا وقتی یک کاستی دارای فراوانی زیاد باشد خدمات دیگر دولت نادیده گرفته می‌شود.

وی در پایان تأکید کرد: اگر اشکال و ایراد و مانعی در دولت هست که قابل رفع است و بستر و ساختاری موجب کُندی کار و عدم انجام به موقع آن است به ما منعکس شود تا دنبال کنیم.

کد خبر 1747977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha