تواضع نشانه رشد معنوی انسان است

حجت الاسلام زارعی کیاپی گفت: حسن خلق و تواضع در برابر دوستان از نشانه های رشد معنوی افراد است که این مقوله مخالف تواضع در برابر دشمن است.  

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران، حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل زارعی کیاپی- رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح مازندران در کلاس اخلاق حرفه ای در جمع کارکنان استان، با اشاره به حکمت ۳۸ نهج البلاغه اظهار کرد:امیرمومنان حضرت علی (علیه السلام) انسانها را به انجام چهار اقدام تشویق و از چهار کار دیگر نهی نموده است.  

وی افزود: مهمترین توانگری و بی نیازیها، داشتن عقل است و دیگر معصومین (علیهم السلام) هم بر این موضوع تاکید نموده و فرمودند، کسی اگر عاقل نباشد نه تنها در زندگی خود برنامه ریزی ندارد بلکه در تشخیص دوست و دشمن دچار مشکل شده و از نعمت معرفت و بصیرت محروم خواهند بود.

حجت الاسلام زارعی کیانی با بیان اینکه بزرگترین تنگدستی حماقت است، گفت: تنگدست فکرش مکرراً بی منطق و بااستدلال کور کورانه ی خود، گمان به درست بودن مطالب از منظر خود داشته  و ضمن زود عصبانی شدن، زودباور و دارای تکبر است.

وی با اشاره به اینکه خودشیفتگی وحشتناک ترین تنهایی ها را به همراه خواهد داشت  این افراد نه تنها حیا نداشته بلکه عادت به خود تعریفی و تحقیر دیگران نیز دارند، خاطرنشان شد:این افراد نوچه پرور و از همه چیز طلبکار هستند.  

حجت الاسلام زارعی کیاپی ادامه داد: حسن خلق و تواضع در برابر دوستان از نشانه های رشد معنوی افراد می باشد که این مقوله مخالف تواضع در برابر دشمن است.  

وی اضافه کرد: با شخص احمق دوستی نکن چرا که او علی رغم میل به سود رسانی به شما، نتیجه اش با ضرر همراه خواهد شد.  

حجت الاسلام زارعی کیاپی تاکید کرد: از بخیل و حسود بر حذر باش و  با فرد گنهکار و کسی که وجدان دینی ندارد دوستی نکن  چرا که با کوچکترین اتفاق تو را خواهد فروخت.  

وی گفت: با دروغگو پیمان دوستی نبند چرا که حکم سراب دارد و چیزی که در دور دست قرار دارد را نزدیک و چیزی در دسترس است را دور دست جلوه می دهد.

کد خبر 1747992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha