مصادیقی از امربه معروف ساختاری و مسجدمحور

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان گفت: در عرصه بروز اجتماعی دو واجب امر به معروف و نهی از منکر؛ با دولت، مجلس و دستگاه قضایی تعامل داریم که ایجاد ۵۲۵ شورای حل اختلاف مسجدمحور، ۱۱۸ پایگاه ازدواج آسان و فرزندآوری، ۴۵۰ مرکز نیکوکاری، توانمندسازی و کارآفرینی در جهت محرومیت‌زدایی و بیش از ۲۰۰ پایگاه قرآنی از موارد آن است.

یه گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع، امروز یکشنبه(۱۵بهمن) در جلسه اعطای احکام جدید شورای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر این مرکز، گفت: باید متناسب با جایگاه و مأموریت‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد به تحقق امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کمک کنیم.

وی به مطالبات رهبر معظم انقلاب درباره فعالیت‌های مساجد اشاره کرد و گفت: به‌عنوان متولی مساجد باید برای اجرای اصل هشتم قانون اساسی که سه عرصه از امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را مطرح می‌کند، با محوریت مسجد اقدام کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع، سه عرصه یادشده را عرصه‌های فردی، اجتماعی و ساختاری دانست و گفت: بزرگ‌ترین معروف، ایجاد و حفظ و تقویت حکومت اسلامی است و بزرگ‌ترین منکر تضعیف حکومت و همکاری با دشمنان آن است و ما باید نقش و جایگاه خود در رابطه با این بزرگ‌ترین معروف را مشخص و دنبال کنیم.

وی به رابطه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر با مسجد نیز اشاره کرد و گفت: اگر تأکید بر فعالیت‌هایی مثل طرح شهید اصلانی و میزهای خدمت می‌شود با همین نگاه است و شنبه‌های امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر برای تبیین این دو واجب است تا در مردم انگیزه ایجاد شود و آن را دنبال کنند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان، بر ضرورت داشتن مدلی برای فعالیت در عرصه ساختاری امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر تأکید کرد و گفت: در عرصه اجتماعی این دو واجب، با دولت، مجلس و دستگاه قضایی تعامل داریم که ایجاد ۵۲۵ شورای حل اختلاف مسجدمحور، ۱۱۸ پایگاه ازدواج آسان و فرزندآوری، ۴۵۰ مرکز نیکوکاری، توانمندسازی و کارآفرینی در جهت محرومیت‌زدایی و بیش از ۲۰۰ پایگاه قرآنی از موارد آن است.

وی افزود: طبق بیانیه گام دوم انقلاب باید به‌سمت مسجدمحوری در همه عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی و حتی اقتصادی حرکت کنیم و از آنجا که مجلس و دولت شایسته، نیازمند مسجد شایسته است، باید تلاش کنیم تا مساجد جایگاه شایسته خود را بیابند.

مصادیقی از امربه معروف ساختاری و مسجدمحور

طرح شهید اصلانی مصداق امر به معروف مسوولین

در این جلسه که معاونان اجرایی و فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان نیز حضور داشتند، گزارشی از فعالیت‌های این مرکز در زمینه احیای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر از جمله اجرای طرح شهید اصلانی (مسئله‌شناسی مسجدمحور محلات) ارائه شد.

دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خراسان رضوی در این جلسه با اشاره به اینکه همه تلاش این ستاد برای امیدبخشی و انسجام اجتماعی است، یکی از وظایف این ستاد را مطالبه‌گری از دستگاه‌های اداری دانست.

وی با تأکید بر اینکه اگر دستگاه‌های اداری کارهای خود را درست انجام ندهند آسیب‌ها و منکرات کمتری وجود خواهد داشت، گفت: در این ستاد، اهتمام نداشتن یا ظرفیت نداشتن دستگاه‌های اجرایی برای انجام وظایف خود را پیگیری می‌کنیم.

رضایی با اشاره به طراحی نرم‌افزار مطالبه‌گری «سو» نیز گفت: در مدت ۱۰ ماه که این نرم‌افزار به‌صورت آزمایشی راه افتاده، بیش از ۳هزار نفر در آن عضو شده و ۸هزار گزارش ثبت کرده‌اند که ۸۰درصد پیگیری گزارش‌ها به نتیجه رسیده است.

وی در پایان با بیان اینکه این نرم‌افزار در پایان سال جاری توسط رئیس جمهور رونمایی خواهد شد، برای همکاری در فعالیت قوی‌تر شوراهای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در مساجد اعلام آمادگی کرد.

پایان پیام/

کد خبر 1748168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha