وقتی گلوله‌ صهیونیست‌ها قلب معنوی غزه، «مسجد الخالدی» را نشانه می‌رود

مسجد «الخالدی»، یکی از برجسته‌ترین مساجد شمال غربی شهر غزه بود که با بمباران صهیونیست‌ها به تلی از خاک تبدیل شده است، مسجدی که در ماه رمضان مملو از جمعیت نمازگزاران می‌شد.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: از هفتم اکتبر تاکنون، اماکن عبادی در نوار غزه از جنگ رژیم صهیونیستی نیز در امان نمانده اند و به تلی از از آوار و خاکستر تبدیل شده‌اند.

از جمله این مساجد، مسجد «الخالدی» است  که در شمال غربی شهر غزه واقع شده است و یکی از برجسته‌ترین و مدرن‌ترین بناهای این شهر دینی است که مکان حضور نمازگزاران به ویژه در ماه رمضان بوده است.

طراحی این مسجد  با الهام از معماری عثمانی و مشرف شدن آن رو به دریای مدیترانه از عواملی بوده است که به‌ویژه در فصل تابستان و دماهای بالا، قبل از شروع جنگ، مکان جذب نمازگزاران بوده است.

هر چند ارتش رژیم صهیونیستی این مسجد را در هفته دوم جنگ به طور جزئی هدف قرار داد، اما بعداً آن را به طور کامل مورد هدف قرار داد و تخریب کرد.

تنها چیزی که از این مسجد به عنوان یک بنای مذهبی مهم در غزه باقی مانده است، تنها مناره آن است و رژیم صهیونیستی با ابزار آلات جنگی آن چراغ این مسجد را خاموش کرد  و این مسجد را به ویرانه‌ای تبدیل کرد.

احمد رضوان، یکی از افرادی که پیش از ویرانی به این مسجد رفت و آمد داشته است، گفت: از این مسجد دیگر چیزی جز «خاطره» در ذهن نمازگزاران نمانده است و در مورد بقیه مساجد شهر هم همین اتفاق افتاد.

مسجد الخالدی که در سال ۲۰۱۰ در خیابان ساحلی «الرشید» در منطقه الواحه در شمال غربی شهر غزه واقع شده است.

این مسجد که مهندسان گفته اند با الهام از دوران عثمانی طراحی شده است، شامل یک حیاط بزرگ است که تقریباً ۵۰۰ نمازگزار را در خود جای می دهد، به علاوه یک حیاط بیرونی دارد که ۵۰۰ نفر دیگر را در خود جای می دهد.

قبل از تخریب، دو مناره  بلند برجسته و گنبدی بزرگ داشته است که بر زیبایی آن افزوده است. پنجره های این مسجد به طور مناسب قرار داده شده اند تا هوای تازه دریا وارد مسجد بشود نمازگزاران شود و پیش از تبدیل شدن به آوار، کف آن با فرش قرمز پوشانده شده بود.

صدها نمازگزار از مکان‌های دور برای رسیدن به این مسجد حرکت می‌کردند، زیرا این مسجد منعکس کننده یک نفضای معنوی» بود  که آن را از دیگر مساجد متمایز می‌کرد.

تعداد نمازگزاران به ویژه با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان افزایش می یافت، حیاط داخلی، چه در ساعات روز و چه عصر مملو از کودکان و مردم می‌شد.

در طول روز گروه‌هایی از کودکان و علاقه مندان به تلاوت قرآن برای خواندن قرآن و شرکت در دروس آموزشی و دینی به مسجد می رفتند و شب‌ها فضای خاصی داشت که معتکفین، به‌ویژه در ده روز آخر ماه مبارک رمضان، برای خواندن قرآن و اقامه نماز شب در آن جمع می‌شدند.

یوسف الحلبی، یکی دیگر از افرادی که در این مسجد رفت و آمد داشت، گفت: مسجد الخالدی جایی بود که من همیشه برای اقامه نماز به ویژه در ماه رمضان، به آنجا می‌رفتم، جایی که من با دوستانم از شهر رفح در جنوب این شهر گرد هم می‌آمدیم. فضای داخل مسجد معنوی بود و پخش صدای اذان بسیار زیبا بود.

وی خاطرنشان کرد: اشغال غزه همه چیز زیبای غزه را نابود کرد، حتی مساجد نیز از ظلم آن در امان نماندند.

مسجد الخالدی تنها عبادتگاهی نیست که تحت تأثیر تخریب رژیم صهیونیستی قرار گرفته است، ده‌ها مسجد در نوار غزه آسیب دیدند، از جمله مسجد بزرگ العمری واقع در شرق شهر غزه، که بزرگترین و قدیمی‌ترین مسجد در غزه محسوب می‌شد.

بر اساس آمار دفتر رسانه های دولتی در غزه، ارتش رژیم صهیونیستی از ۷ اکتبر گذشته ۴۴۷ مسجد و ۳ کلیسا را ​​ویران کرده است.

اسماعیل الثوابته، مدیرکل دفتر دولت در غزه، گفت: ارتش اشغالگر در جریان جنگ نسل‌کشی غزه، ۱۸۳ مسجد را به طور کامل و ۲۶۴ مسجد را به طور جزئی تخریب کرد و ۳ کلیسا را ​​نیز هدف قرار داد.

وی گفت: این مساجد با پرتاب موشک و بمب به سمت آنها تخریب شد که برخی از این مواد منفجره  وزنشان بسیار زیاد بود که منجر به تخریب مستقیم و خشونت آمیز آنها شد  که نشان از نفرت و جنایت اشغالگری است.

وی افزود: برای اولین بار نیست که اشغالگران، مساجد را با بمباران و تخریب هدف قرار می دهند و از پخش اذان در محله‌ها جلوگیری می‌کنند و نواختن ناقوس کلیسا را ​​نیز متوقف می‌کنند.

وی گفت: روند هدف قرار دادن مساجد بیانگر وضعیت ورشکستگی و درماندگی ارتش رژیم صهیونیستی است.

کد خبر 1749198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha